امروز جمعه 05 تیر 1405

Friday 26 June 2026

نقدی بر فیلمی که ادعا می‌شود سیاسی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است


1401/08/01
کد خبر : 68697
دسته بندی : ثبت نشده
تعداد بازدید : 17 نفر
ابوالقاسم طالبی که زمانی در زمره روزنامه‌نگاران بود؛ سینما را با اکشنی به نام «ویرانگر» آغاز کرد و فیلم موفقی چون «نغمه» را هم درکنار آثاری متوسط چون «آقای رئیس‌جمهور» در کارنامه دارد؛ در دهه ۷۰ سریال «بازگشت پرستوها» را ساخت و چندی قبل سریال دیگری به نام «به کجا چنین شتابان» که حتی حضور بازیگری چون بابک حمیدیان هم باعث نجات آن نشد. در مجموع طالبی تا «قلاده‌های‌طلا» کارنامه پرباری نداشت تا این‌که در اکران نوروزی امسال این فیلم از راه رسید. بدون تعارف باید بگوییم بیشتر کسانی‌که به عنوان اولین گروه در جشنواره یا اکران نوروزی فیلم را دیدند به دلایل مختلفی انتظار داشتند با فیلمی در حد اخراجی‌های ۳ یا پایان نامه (اثر حامد کلاهداری) اما در ساختار متفاوتی مواجه باشند اما فیلم برخلاف انتظارها چیز دیگری از کار درآمد و شاید این پیش‌زمینه ذهنی، در این همه ذوق زدگی مخاطبان از اثر بی‌تاثیر نباشد. ● انجمن ماموران گرافیست شاید بد نباشد نقد فیلم را از شخصیت‌پردازی و بازی‌ها شروع کنیم؛ جایی که با ماموران رده بالایی مواجهیم که هیچ شباهتی به شغل‌شان ندارند، موی دم اسبی می‌بندند، لباس‌های تریپ هنری برتن دارند و سیگار می‌کشند و خیلی راحت درباره هم الفاظ نامناسب به کار می‌برند. گویا قرار بوده حتما در این فیلم ستاره‌ها حضور داشته باشند؛ برای همین دفتر کار ماموران وزارت اطلاعات و نوع رفتارشان بیشتر شبیه به یک دفتر تبلیغاتی درآمده که عده‌ای گرافیست در آن کار می‌کنند. تحلیل‌های شخصیت‌ها در مواجهه با اخبار هم بیشتر شبیه حرف‌های مردم در تاکسی یا صف نان است. شخصیت روحانی فیلم که قرار است یک مدیر رده بالای وزارت اطلاعات باشد بسیار منفعل است در آن حد که یکی از شخصیت‌ها هر نسبتی که می‌خواهد به او می‌دهد و به راحتی روی میزش می‌نشیند. بازی افرادی که درآن خانه تیمی هستند به خصوص پردیس افکاری و شخصیت منحرف جنسی داستان بسیار پرتملق است؛ اما حمیدرضا پگاه و علیرام نورایی در ایفای نقش خود موفق بوده‌اند. ● رژه آدمکش‌ها وسط خیابان هر چند فیلم با ترکیبی از داستان و ارائه تصاویر مستند، سعی دارد از واقعیت دور نشود اما داستان در مراحلی از کار به شدت گاف دارد؛ هدایت یک عملیات از درون قایق (که معلوم نیست اگر قرار بوده فقط یک قایق را ببینیم چرا عوامل فیلم زحمت سفر به خارج را به خود داده‌اند؟) جمع شدن آدم‌هایی با تفکرات مختلف در یک خانه تیمی و زیرنظر یک مامور MI۶ که بنا بوده جنبه استعاری داشته باشد اما غلوانگیز و غیرممکن به‌نظر می‌رسد. همین‌طور آدم‌کشی‌های متعدد شخصیت منفی فیلم درست در انظار عمومی و بدون کمترین ابتکار از نقاط ضعف داستان است. شاید پایان بندی فیلم هم بکر و غیرقابل حدس باشد اما برای فیلمی که ادعای مستند بودن دارد تخریب یک نهاد مهم و خروج شخصیت منفی با یک ریش بزی و کمی رعشه بدن از فرودگاه نمره منفی دارد. ● نکات مثبت اثری جنجالی سوابق طالبی نشان می‌دهد برخلاف بسیاری دیگر بر مبنای اعتقادش فیلم می‌سازد و ژست نمی‌گیرد و همین موضوع بسیار با ارزش است. طالبی روی آدم‌های معمولی فیلم و دیدگاه‌های‌شان ارزش گذاری نمی‌کند. درباره بی‌توجهی به برخی مسائل هشدار جدی می‌دهد و زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد. زمان زیادی را صرف تحقیق کرده و این موضوع در بخش‌هایی از تصاویر واقعی یا بازسازی اتفاق‌ها به خوبی به چشم می‌آیند. به خوبی خیل عظیم سیاهی لشکر را هدایت می‌کند و از پس ساخت صحنه‌های پر از جزئیات برآمده است.
گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://www.aftabir.com/article/show/68697
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات
جدیدترین اخبار ها
بروزترین اخبار ها
مطالب مرتبط

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید