امروز شنبه 06 تیر 1405

Saturday 27 June 2026

نادر سلیمانی : ما کپی لاست نیستیم


1401/08/01
کد خبر : 68844
دسته بندی : ثبت نشده
تعداد بازدید : 43 نفر
من نادر سلیمانی به هیچ وجه کسانی را که می‌گویند مسیر انحرافی کپی شده لاست است، درک نمی‌کنم. به نظر می‌آید عادت داریم به محض این‌که کاری خوب از آب دربیاید بگوییم آن کار کپی از کار دیگری بوده. هر کدام از ما ۷۰ دفعه هملت را دیده‌ایم؛ هملت مگر کاری غیر از شکسپیر است. اگر در عالم واقعیت اتفاق‌های سریال برای من پیش می‌آمد نمی‌دانم شاید با وزش یک باد می‌لرزیدم و سکته می‌کردم واقعا نمی‌دانم چطور با این اتفاق‌ها برخورد می‌کردم ولی خب به هر حال موضوع این است که همه این اتفاق‌ها در سریال می‌افتد و خوشبختانه در عالم واقعیت از این خبرها نیست. ● ما خودمانیم، آن‌ها خودشان یک زمانی کاری از شبکه ۳ پخش شد به نام «۳درجه» که این «۳ درجه» داستان یک عده بود که می‌آیند در جزیره‌ای کنار ساحل می‌نشینند و با ۲ آدمخوار آشنا می‌شوند که اجازه می‌دهند در آن جزیره زندگی کنند. یادم می‌آید در آن زمان همه می‌آمدند به ما می‌گفتند قبول دارید «۳ درجه» به یک کار خارجی شباهت دارد؟ در آن زمان هنوز «لاستی» ساخته نشده بود که به آن ربط‌مان بدهند. این‌که مسیر انحرافی شباهت‌هایی با سریال «لاست» دارد دلیل نمی‌شود برداشت آزاد یا کپی‌برداری شده باشد. ● کاراکترم را در لحظه می‌سازم به‌‌‌رغم این‌‌که خیلی‌ها در مورد به کاراکتری که آن را بازی کرده‌اند، صحبت می‌کنند و معتقدند از قبل درباره آن فکر کرده‌ام من شخصی هستم که کاراکترم در روز ساخته می‌شود یعنی همان زمانی که کاراکتر را بازی می‌کنم بنابراین ممکن است فردای آن روز کاراکتر را تغییر بدهم. ● این یک کار متفاوت است به نظر من کار آقای بهرنگ توفیقی با تفکری که داشت و توانایی ارائه این تفکر به بازیگران باعث شد بازیگران یاد بگیرند به کار ساده نگاه نکنند. کارگردان و تهیه‌کننده این سریال واقعا برای کار زحمت کشیدند. وقتی فیلمنامه می‌رسید بهرنگ توفیقی سکانس‌ها را برای بچه‌ها می‌خواند و وقتی بچه‌ها نظر می‌دادند فلان سکانس، سکانس خوبی نیست به سادگی آن سکانس را حذف می‌کرد. ما برای یک سریال ۱۵ قسمتی ۶ ماه مکرر کار کردیم در صورتی که در کارهای دیگر مثل «خانه اجاره‌ای» ۹۰ قسمت را در ۵ ماه ضبط کردیم مخاطبان می‌توانند تفاوت را بین کارها تشخیص بدهند. قطعا هرچه بیشتر برای کاری تفکر داشته باشی کار زیبا‌تر از آب درمی‌آید. یکی از هدف‌های پروژه مسیر انحرافی این بود که تمام افراد گروه دور هم جمع شده بودند و حرفی برای گفتن داشته باشند. هدف این نبود ‌که فقط ساعاتی از وقت مردم را پر کنند و بعد تمام شود. گونه طنز این نیست که فقط مردم را بخنداند، خدا را شکر مسیر انحرافی این‌طور نبود و نتیجه کار هم نتیجه خوبی بود. ● رفاقتی که در گروه بود نکته جالب سریال مسیر انحرافی این بود که ساعت‌ها در سرما می‌لرزیدیم ولی با لذت کار می‌کردیم. این گروه، گروه فوق‌العاده‌ای بود. شاید دومین گروهی بود که طی این سال‌ها با آن‌ها راحت‌تر کار کردم. همه اعضای آن انتقادپذیر بودند. آقای هاشمی، تهیه‌کننده این کار هرگز برای این‌که کار فیلمبرداری سریع‌تر تمام شود به بچه‌ها فشاری نیاورد. وقتی بیماری و خستگی برای یکی از اعضای گروه پیش می‌آمد می‌گفتند بروید استراحت کنید و کار را به خاطر یک نفر می‌خواباند. یکی از مزیت‌های این کار که در ذهنم باقی ماند آرامش کار بود و رفاقتی که بین بچه‌ها وجود داشت.
گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://www.aftabir.com/article/show/68844
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات
جدیدترین اخبار ها
بروزترین اخبار ها
مطالب مرتبط

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید