امروز شنبه 23 خرداد 1405

Saturday 13 June 2026

مـردان درباره شیـردهی چگونـه فکـر می‌کننـد؟


1401/08/01
کد خبر : 65011
دسته بندی : ثبت نشده
تعداد بازدید : 51 نفر
نتایج مطالعات نشان می‌دهد از آنجا که تفکرات فرهنگی و شخصیتی در خانواده‌ها می‌تواند تاثیر مستقیمی بر تصمیم‌گیری زنان برای شیردهی داشته باشد، دادن آموزش‌های لازم به مادران باردار و همسرانشان و حتی وابستگان آنها می‌تواند روشی موثر در ترغیب مادران به شیردهی باشد... براساس نتایج مطالعات و آمارها، همسران مردانی که از تغذیه با شیرمادر حمایت می‌کنند، بیشتر تمایل دارند شیردهی را در بیمارستان آغازکنند و بعد از ترخیص نیز آن را ادامه‌دهند. درک دانش و نگرش مردان درمورد تغذیه با شیرمادر می‌تواند مشخص کند که چرا بعضی مردان از شیردهی حمایت می‌کنند و بعضی نه. در یک تحقیق آمریکایی که ۱۰۰ مرد با میانگین سنی ۳۱ سال، از نژادهای آفریقایی، آسیایی سفیدپوست و سرخ‌پوست با مشاغل و تحصیلات مختلف شرکت داشتند، آمار جالبی از دانش و نگرش مردان درباره تغذیه با شیرمادر در فرهنگ‌های مختلف به دست آمد. ● دانش مردان از تغذیه با شیرمادر ۶۹ درصد از مردان شرکت‌کننده در این پژوهش معتقد بودند تصمیم درباره تغذیه با شیرمادر باید به‌وسیله هر دو والد گرفته ‌شود. ۹۰ درصد از آنها می‌دانستند تفاوت‌های زیادی بین شیر خشک، شیر گاو و شیرمادر وجود دارد، ۷۴ درصد معتقد بودند شیرمادر از سایر شیرها سالم‌تر است، ۸۵ درصد می‌دانستند که داروها می‌توانند از طریق شیرمادر به بدن کودک برسند، ۷۳ درصد اعتقاد داشتند شیرمادر در ماه اول، حاوی مواد مغذی کافی برای کودک است، ۷۴ درصد موافق‌ بودند بیشتر زنان به اندازه کافی شیر دارند، ۷۸ درصد از آنها می‌گفتند زنان با پستان‌های کوچک نیز می‌توانند شیردهی موثری داشته باشند، ۲۶ درصد مردان فکر می‌کردند رژیم غذایی خاصی برای دوران شیردهی نیاز است و اغلب معتقد بودند مادر برای تولید شیر، باید از مصرف غذاهای تند و پرادویه پرهیزکند. جالب‌تر از همه اینکه فقط ۵۶ درصد مردان شرکت‌کننده در این تحقیق می‌دانستند شیرمادر هم کودک را در برابر بعضی عفونت‌ها مصون و ۴۶ درصد آنان آگاه بودند که شیرمادر می‌تواند از فرزندشان در برابر آلرژی محافظت ‌کند. تقریبا نیمی از مردان می‌گفتند شیرخوارانی که با بطری تغذیه می‌کنند، نسبت به کودکان شیرمادرخوار بیشتر بیمار می‌شوند. ● نگرش مردان درباره تغذیه با شیرمادر یافته‌ها نشان می‌دهد ۸۱ درصد مردان تمایل دارند کودکشان با شیرمادر تغذیه شود. آنها نگرش‌های مثبت بیشتری در این مورد دارند. ۹۰ درصد معتقد بودند تغذیه با شیرمادر رابطه بین مادر و کودک را تقویت می‌کند. ۹۶ درصد اعتقاد داشتند اگر مادری تمایل به شیردهی دارد، همسرش نیز باید از او حمایت کند. ۹۷ درصد مردان برای مادرانی که با شیر خود فرزندانشان را تغذیه می‌کنند، احترام قائل‌اند. ۹۸ درصد بیان کردند تغذیه با شیرمادر در روابط زناشویی تداخل ایجاد نمی‌کند. ۲۹ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقد بودند تغذیه با شیرمادر به شکل همگانی قابل‌قبول نیست و ۳۴ درصد هم احساس می‌کردند تغذیه با شیرمادر برای مادر سخت و دردسرساز است. یک مرد ۳۴ ساله درباره احساسش درمورد شیردهی مادر می‌گوید: «شیرمادر باعث سلامت کودک می‌شود و ارتباط مادر را با کودک تقویت می‌کند. شیرمادر هدیه‌ای است از طرف خداوند برای کودک و نباید کودک را با مواد غذایی مصنوعی تغذیه کرد. مادری که از شیر خود برای تغذیه کودک استفاده نکند، این هدیه خداوندی را پس فرستاده است.» یک مرد ۴۹ ساله با تحصیلات دانشگاهی دارای ۳ فرزند که همگی با شیرمادر تغذیه شده‌اند، بیان می‌کند: «کودکانی که شیرمادر می‌خورند، زرنگ‌تر و نسبت به خانواده‌ بااحساس‌ترند.» این مرد اهل آمریکای مرکزی ادامه می‌دهد: «بسیاری از مشکلات مثل جرم، خشونت و ولگردی، با تغذیه با بطری مرتبط است زیرا این افراد شیر حیوانات را خورده‌اند نه شیر انسان.» مردی ۲۹ ساله هم می‌گوید: «دوست دارم کودکم که ۲ ماه دیگر متولد می‌شود، با شیر همسرم تغذیه شود. زیرا رابطه بین مادر و کودک برای رشد و تکامل یک کودک طبیعی ضروری است.» ● نتیجه‌گیری منطقی یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد باید به مراقبت‌های تخصصی-بهداشتی در ترویج تغذیه با شیرمادر، به شهرنشینان و جمعیت‌های کم‌درآمد اهمیت بیشتری داد. این موضوع بی‌نهایت مهم است که علاوه بر اطلاعات گرفته شده از پدران، لازم است نگرش آنها را درباره تغذیه با شیرمادر بدانیم. براساس یافته‌های این مطالعه به عرضه‌کنندگان خدمات بهداشتی پیشنهاد می‌شود در درمانگاه‌های مراقبت?های دوران بارداری به مردان هم درباره تغذیه با شیرمادر آموزش دهند. باید از مردان خواست تا شرکت فعالی در معاینه‌های دوران بارداری همسرشان و بحث در مورد شیر مادر داشته باشند. حتی مردان باید در کلاس‌های آموزشی تغذیه با شیرمادر که در دوران بارداری برگزار می‌شود، شرکت‌ کنند و اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست بیاورند. در مطالعه انجام‌شده با اینکه مردان از فواید اختصاصی شیرمادر اطلاع نداشتند اما ۸۱ درصد تمایل نشان دادند که کودکانشان با شیرمادر تغذیه شوند. حمایت‌های قوی مردان از تغذیه با شیرمادر، می‌تواند از آنها مدافعان قانونی خوبی برای امر ترویج تغذیه با شیرمادر در خانواده و جامعه بسازد. یافته‌های این مطالعه نشان داد که درصد بالایی از مردان به اشتباه اعتقاد دارند که مادر در دوران شیردهی باید رژیم اختصاصی داشته باشد و حتی بسیاری از مردانی که دانش و اطلاعات کافی در مورد شیرمادر داشتند، نگران کافی نبودن شیرمادر به تنهایی بودند و بیشتر آنها از فواید اختصاصی شیر مادر مانند کاهش عفونت‌های تنفسی، آسم، آلرژی و اختلالات روده‌ای آگاهی نداشتند بنابراین شاید داشتن اطلاعات صحیح به حمایت بیشتر آنها از همسرانشان در امر شیردهی کمک کند.
گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://www.aftabir.com/article/show/65011
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات
جدیدترین اخبار ها
بروزترین اخبار ها
مطالب مرتبط

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید