امروز پنج‌شنبه 04 تیر 1405

Thursday 25 June 2026

بایدها و نبایدهای سال تولید ملی


1401/08/01
کد خبر : 68219
دسته بندی : ثبت نشده
تعداد بازدید : 30 نفر
چند سالیست که رهبری در آغاز نوروز ، سال جدید را به مناسبتی نام گذاری میکنند که سال ۱۳۹۱ سال حمایت از تولید ملی اعلام شده است ، علت این نام گذاری تورم روزافزون سال ۱۳۹۰ است بلکه با حمایت از تولید ملی ، تورم کاهش یابد. در این خصوص ، بایدها و نبایدهایی وجود دارد که باید بصورت دقیق و جدی مدنظر همه مسئولان امر قرار بگیرد تا بستر فکری و عملی از تولید ملی مهیا و عملیاتی شود و نتیجه ان مثمر ثمر باشد چرا که در دول قبل ، تجربیات تلخی وجود دارد بدین معنا که متاسفانه عده ای با رانت خواری اقدام به جذب وام های کلان بانکی نموده و کارخانه ای راه اندازی نکردند و عده ای دیگر که کارخنجات را راه اندازی کردند بدلائلی مانند قوانین دست و پاگیر ، تشریفات زائد اداری ، عدم استمرار حمایت دولتی ف کیفیت نامرغوب تولیدات ف با شکست مواجه شدند. فاجعه ای که ممکن است در سال ۱۳۹۱ دامن اقتصاد کشور را دربر گیرد شتاب مسئولان در عمل به این نام گزاری است یعنی باز تکرار همان تجربیات قبل لذا بنظر می رسد باید ستادی تحت عنوان پیگیری منویات رهبری تشکیل شود که اعضای آن ترکیبی باشد از : مسئولان ارشد نظام ،مسئولان تمامی بانکها ف ایده پردازان جوان ، کارشناسانی که عمری در این اقتصاد و صنعت تجربه دارند . اصلی ترین راه موفقیت به ثمر رسیدن شکوفه تولید ملی ، توجه بسیار دقیقد و جدی به مقوله بسیار مهم کیفیت بالای محصولات تولیدی داخل میباشدچرا که اصلی ترین عدم استقبال ملی از تولید ملی همین موضوع بسیار حیاتی است.بنابراین در این ستاد باید قوانین جدی ولی در عین حال غیر دست و پاگیری تنظیم و تدوین شود که حمایت از تولید کنندگان برتر در اولویت باشد ضمن اینکه نباید درتولید محصولاتی که در حال حاضر فن آوری پیچیده آنها در ایران وجود ندارد تاکید شود مانند تولیدات الکترونیکی منجمله تلوزیون – کامپیوتر – گوشی موبایل ، ام آر آی – سی تی اسکن – سنسورها و آی سی ها ........و امثالهم ، .ایران در این زمینه وابستگی جدی به خارج از کشور دارد که در طول و عرض یک سال دست یافتن به آنها بسیار مشکل است و اگر امر محالی نباشد اما تولید انبوه و ملی انها بازخورد منفی خواهد داشت اما حرکت به سمت آنها میتواند مورد توجه جدی قرار بگیرد او تولید ملی آنها به چند سال تحقیق و تولید آزمایشی منوط شود. اما در تولید محصولاتی که نیاز به فن اوری خیلی پیچیده ندارند مانند خوراکیها ، مسکن ، دارو ، پوشاک ، خودرو ، باید امر بر ارتقای چندین برابری کیفیت شود و از تولیدکنندگانی که تعهد کاری ارائه دهند حمایت جدی و مستمر شود ضمن اینکه ستاد پیگیری منویات رهبری باید دائمی شده و در سالهای بعد موضوع تولید ملی با همان جدید سال ۱۳۹۱پیگیری شود. حمایت همه جانبه از سازمان استاندارد کشورمیتواند پشتوانه بسیار حیاتی از تولید ملی باشد چرا که در این صورت تولیدات در صورتی مجوز ورود به بازار را تحصیل خواهند نمود که این سازمان پس از آزمایشهای سختگیرانه ، تولید ملی محصول را تایید نماید. راهکار دیگر ایسنت که پس از تایید نهایی سازمان استاندارد ، و تولید با کیفیت بالا و ملی محصول ، ورود کالای مشابه به کشور به شدت محدود شود . همزمان با ارائه محصولات ایده آل ملی ، ارائه وام های بدون کارمزد به خریداران خرد ، مانند وام های جهزیه ، میتواند خرید محصولات را برای خریداران تسهیل نماید. اگرچه مشابه این ایده در دو سه سال گذشته اجرائ شده است اما عدم استقبال از ان موید همین امر بسیار مهم کیفیت بالای محصوللات میباشد. انشا الله بستر تولید با کیفیت ملی ، زمینه ساز کاهش شدید وابستگی به خارج و حمایت ملی از تولیات داخلی باشد.
گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://www.aftabir.com/article/show/68219
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات
جدیدترین اخبار ها
بروزترین اخبار ها
مطالب مرتبط

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید