تک‌زن‌ها

به‌طور کلى بازيکنان تک‌زن (خشکه‌زن) سه دسته هستند. يک دسته بازيکنانى که تنها فورهندزن هستند و معمولاً راکت را به طريق پن هولدر در دست مى‌گيرند. دستهٔ دوم بازيکنان دو جناحى هستند که ضربه‌هاى مؤثر را از دو طرف مى‌زنند و دستهٔ سوم بازيکنانى که ضربه‌هاى لوپ را براى آماده ساختن زمينهٔ زدن تک، ارسال مى‌کنند.


اشتباهاتى که ”تک‌زن‌ها“ مرتکب مى‌شوند، به ۲ نوع معمولى و تاکتيکى تقسيم مى‌شود: بعضى تک‌زن‌ها واقعاً کُند عمل کرده و حتى به‌طرف توپ حرکت نمى‌کنند. اين نوع بازيکنان بايد دائماً در حال جنب و جوش باشند، وگرنه در مورد اينکه به چه چيزى بايد ”تک“ بزنند، در تصميم‌گيرى فروخواهند ماند و فرصت را از دست مى‌دهند. بازيکنان خشکه‌زن بايد اين واقعيت را بپذيرند که بعضى اوقات لازم است حتى ضربه‌هاى بى‌ارزش را هَدَر ندهند. تجربه به آنها ثابت خواهد کرد که اين ضربه‌ها گاهى در کمال تعجب به ضربه‌هاى کارى بَدَل مى‌شوند.

اشتباه زدن تک بيش از حد

يک بازيکن تک‌زن (خشکه‌زن) بايد از ابتداى هر امتياز ضربه را نواخته و در مورد آن قضاوت لازم را انجام دهد، به‌جاى آنکه توپ اول را با قدرت تمام براى کسب امتياز ”تک“ بزند، بهتر است ابتدا يک حملهٔ با نيروى متوسط انجام دهد و توپ بعدى را تک بزند. اين دسته از بازيکنان در نتيجهٔ سرعت عمل و سرعت توپ برنده مى‌شوند. بر همين اساس، بازيکنان تک‌زن بايد نزديک ميز بايستند و بلافاصله پس از جهش توپ (قبل از اوج)، با سرعت و کنترل هرچه تمام‌تر، آن را بزنند.


يک بازيکن تک‌زن بايد دريابد که کدام طرف حريف ضعيف‌تر است تا همان طرف را مورد حمله قرار داده و پياپى به‌دنبال توپ موردنظر باشد. تنها زمانى بايد ”طرف قوي“ حريف را مورد حمله قرار داد که وى ضربه‌ٔ محکمى بزند و يا وضعيت خوبى نداشته باشد.

تحرک ويژه بازيکن تک‌زن

هر بازيکن تک‌زن که مايل به اجراء ضربه، تنها از يک طرف است، بايد به‌طور ويژه‌اى تحرک داشته باشد. هر چقدر رفت و برگشت توپ بيشتر شود، موقعيت‌هاى بيشترى براى وارد آوردن ضربه به‌طرف ضعيف‌تر فراهم شده و مسلماً اشتباهات بيشترى نيز به‌وجود خواهد آمد. بنابراين از موقعيت‌ها استفاده کرده و تک بزنيد.


بازيکنان دو جناحى برترى بيشترى دارند. چون آنها قادر هستند از دو طرف ميز ضربه‌ها را اجرا کنند در نتيجه رفت و برگشت توپ‌ها در بازى بيشتر مى‌شود. اين بازيکنان، اگرچه بايستى سعى کنند هرچه سريع‌تر امتياز لازم را کسب کنند، اما براى انجام اين امر تحت فشار کمترى قرار دارند.


بازيکنان خشکه‌زن که توانائى اجراء لوپ‌هاى خوب دارند، داراى امتياز عالى هستند، البته اگر بتوانند ضربه‌هاى خوبى سازماندهى کنند. آنها بايد توپ را در حد امکان کشيده‌تر و پيچ‌دارتر لوپ بزنند، اما ضربهٔ آنها نبايد بيش از اندازه سريع باشد. يک لوپ پيچ‌دار آهسته، فرصت بهترى براى زدن ”تک“ فراهم مى‌آورد، در حالى که نوعى سرعتيِ آن، با بلوکِ حريف، با چنان سرعتى برگشت خواهد شد که فرصت کافى براى گرفتن وضعيت مناسب براى زدن ”تک“ را به شما نخواهد داد. بازيکنان خشکه‌زن تا موقعى که توپ‌هائى خوبى دريافت نکنند، نخواهند توانست برنده شوند. جلوگيرى از اين امر به‌عهدهٔ شما است. بازيکنان فورهندزن قادر به اجراء ضربه‌هاى معدودى براى زمينه‌سازى ”تک“ هستند. لازم به ذکر است که اين بازيکنان ساختار روش بازى خود را براساس سادگى،طرح‌ريزى مى‌کنند.


کليد شکست دادن يک بازيکن تک‌زن (خشکه‌زن)، ايجاد تنوع است. اين بازيکنان تنها با يک روش مى‌توانند از شما ببرند، در حالى که شما با چندين روش مى‌توانيد آنها را شکست دهيد. پس راهى را که کارآمدتر است پيدا کنيد. مى‌توانيد آنها را مجبور به بک‌هند و يا لوپ زدن تمام توپ‌ها و يا ترکيب پيچ‌ها کنيد. مى‌توانيد آنقدر اين حالات را تغيير دهيد تا روشى را که مؤثرتر است بيابيد؛ اما حريف قادر به انجام اين کار نيست، پس شما از اين برترى استفاده کنيد. اگر بازيکن ”تک‌زن“ راهى براى حمله پيدا کند کار تمام است. به‌علاوه، او در اجراء قوى‌ترين ضربه‌ها مهارت پيدا کرده است و لذا اگر قادر به متوقف کردن وى نباشيد بازى را باخته‌ايد. بنابراين با تغيير متوالى ضربه‌ها، حريف را وادار به مقابله با انواع مختلف توپ‌هاى ارسالى نمائيد. اين نکته را هميشه به ياد داشته باشيد که يک بازيکن ”تک‌زن“ ممکن است ۲ امتياز را در يک دور کسب کند اما در دور بعدى ۲ امتياز از دست بدهد، بنابراين هرگز تسليم نشويد.


بازيکنان خشکه‌زن، مايل هستند بازى را با يک سرويس و حملهٔ سريع آغاز کنند. آنها اغلب سرويس را سريع و بلند زده و سعى خواهند کرد شما را در وضعيت غيرآماده‌گير انداخته و امتياز کسب کنند. شما هم بايد آمادهٔ چنين ضربه‌هائى باشيد و در مقابل روى سرويس حمله کرده و حريف خشکه‌زن را در موقعيت دشوار قرار دهيد. اغلب، اين بازيکنان به زدن تک‌هاى خود ادامه مى‌دهند، اما تا زمانى که تک‌هايِ آنها ريسک‌پذير باشد، کنترل بازى دست شما خواهد بود. ملاحظه کنيد که آيا اين بازيکنان بيش از اندازه در حوالى سمت بک‌هند خود حرکت دارند يا خير. اگر چنين است، سرويس سرعتى را با يک حمله يا بلوک سريع به فورهند آنان بزنيد.


همچنين مى‌توانيد آنان را به حرکت در دو طرف ميز وادار سازيد. اين بازيکنان مانند لوپ‌زن‌ها، در زمان اجراء فورهند از گوشهٔ بک‌هند، قوى‌ترين بازى خود را به نمايش مى‌گذارند. به‌طور کلى، يا بايد حريف را در ناحيهٔ بک‌هند نگهداريد و يا به طرفين حرکت کنيد و او را وادار به اجراء بک‌هند و حرکت به فورهند تا مقدار ممکن بنمائيد. از آنجا که آنها بيش از حد نزديک ميز مى‌ايستند، اغلب قادر به عکس‌العمل در مقابل ضربه‌هاى بلوک سريع به گوشهٔ فورهند خود، بلافاصله پس از اجراء حرکات پا، نيستند. البته، در اينجا مشکل اين است که ضربهٔ فورهند از گوشهٔ بک‌هند، ممکن است خود يک امتياز براى حريف کسب کرده و يا حداقل آنقدر قوى باشد که شما را از اجراء يک پاسخ خوب به توپ باز دارد!


از آنجا که بازيکنان ”تک‌زن“ مايل هستند روى هر توپى حمله بزنند، اگر ابتدا شما حمله کنيد (به‌ويژه با لوپ) آنها را مجبور به زدن ضربه‌هاى سبک و کم قدرت کرده و يا وادار به واگذارى بازى خواهيد کرد. اغلب بهترين دفاع، يک حملهٔ خوب است.


بازيکنان تک‌زن دو جناحى قادر به اجراء ضربه از هر دو طرف ميز خود هستند، بنابراين حرکت دادن آنها و ضربه زدن به دو طرف ميز هيچ سودى براى شما نخواهد داشت. در عين حال، آنها، مانند بازيکنان لوپ‌زن، اغلب در قسمت وسط ميز ضعيف عمل مى‌کنند، زيرا بايد در مورد زدن توپ از فورهند يا بک‌هند تصميم‌گيرى کنند. با اين حال، شما تنها موقعى به وسط ميز ضربه بزنيد که ضربه‌هاى محکمى داشته باشيد، زيرا يک ضربهٔ ضعيف شما به وسط ميز، بازيکن ”تک‌زن“ را در موقعيت کسب امتياز قرار خواهد داد.


سمت ضعيف حريف ”تک‌زن“ را پيدا کرده و به همان طرف حمله کنيد تا زمانى که راهى براى حمله به‌طرف ديگر بيابيد. با حمله‌هاى خود به مقابله با سرعتِ ضربه‌هاى حريف پرداخته و سعى کنيد ثبات بيشترى نسبت به وى داشته باشيد. تنها با طرف ضعيف حريف ضربه‌ها را طرح‌ريزى کنيد.


از آنجا که بازيکنان ”تک‌زن دو جناحي“ سعى در زدن ضربه از دو طرف دارند، اغلب در بازى بى‌ثبات مى‌شوند، در واقع آنها وقت کافى براى زمينه‌سازى ضربه‌ها از دو طرف ندارند. اغلب ضربه‌هاى آنان محکم است، اما قادر به کنترل کليهٔ تک‌هاى خود نيستند. همچنين بازيکنان تک‌زن دو جناحى حرکت پاى ضعيفى دارند، زيرا به‌ندرت به طرفين حرکت مى‌کنند. سعى کنيد از اين مسئله، در هر زمان که از وضعيت آماده خارج مى‌شوند، بهره‌‌بردارى کنيد. بازيکنان دو جناحى اغلب در مقابل ضربه‌هاى پيچ زيرى ضعيف هستند، زيرا معمولاً در حمله به ضربه‌هاى پيچ روئى مهارت پيدا مى‌کنند.

استفاده لوپ براى زمينه‌سازى حملهٔ تک

بازيکنان لوپ‌زن/تک‌زن براى زمينه‌سازى حملهٔ تک، از توپ استفاده مى‌کنند. آنها معمولاً روى توپ‌هاى پيچ زيرى لوپ مى‌زنند و روى توپ‌هائى که پيچ روئى دارد تک مى‌زنند. از آنجا که اين بازيکنان احتياج به زدن تک روى تنها يک نوع پيچ را دارند، تک‌هاى آنان معمولاً ثبات بيشترى دارد و برعکسِ يک بازيکن ”تک‌زنِ صرف“، براى زمينه‌سازيِ زدن ضربه‌هاى تک از لوپ استفاده مى‌کنند.

ضعف اساسى بازيکنان لوپ‌زن/تک‌زن

ضعف اساسى بازيکنان لوپ‌زن/تک‌زن اين است که سعى دارند ضربه‌ها را بسيار محکم بزنند. يادگيرى لوپ و تکِ خوب با يکديگر کارى دشوار است.


اساساً لوپ يک ضربه‌اى است که در آن دست حرکت به‌طرف بالا دارد، در حالى که تک، يک حرکت رو به جلو است، لذا کوشش براى تکميل يادگيرى هر دو روش در يک زمان مى‌تواند خسارت جبران‌ناپذيرى به سيستم زمان‌بندى شما وارد آورد. از جمله اين حالت منجر به زدن ضربه‌هاى اشتباه‌ بسيارى مى‌گردد. تنها اين واقعيت که آنها روى يک نوع توپ (پيچ روئي) تک مى‌زنند، نجات دهندهٔ آنان از اين مهلکه است.


اکثر بازيکنان لوپ‌زن/تک‌زن، ابتدا به نرمى لوپ زده و سپس تک مى‌زنند. به ضربهٔ لوپ آرام آنها حمله کنيد. اگر لوپ را تنها بلوک کنيد، دقيقاً بازى را به نفع آنان اجراء کرده‌ايد. از نقطه نظر بازيکن ”تک‌زن“، يک لوپ آرام پيچ بيشترى از لوپ سرعتى داشته و زمينهٔ بهترى براى آنان فراهم مى‌نمايد و در عين حال، زمان بيشترى براى گرفتن وضعيت ”تک“ به آنان مى‌دهد. بازيکنان ”تک‌زن“ را با حملهٔ لوپ آرام آنان، وادار به محکم‌تر کردن ضربه‌هاى لوپ کنيد. در اين صورت براى عکس‌العمل در قبل ضربه‌ٔ بعدى زمان کمترى داشته، اشتباهات بيشترى روى ضربه‌هاى لوپ مرتکب شده و حواس خود را بيشتر از ”تک“ بر روى لوپ معطوف خواهند کرد که نتيجهٔ آن اجراء بيشتر تک‌هاى اشتباه خواهد بود. بازيکنانِ لوپ‌زن/تک‌زن نسبت به هيچ چيز بيش از حمله روى ضربه‌هاى لوپ‌شان حساسيت ندارند.