آفتاب

روزشمار انقلاب؛

21 بهمن 1357 چگونه گذشت؟



"حکومت نظامی" برای حفظ نظام شاهنشاهی آخرین تیر دولت بختیار در روز ۲۱ بهمن بود؛ اما با فرمان امام خمینی (ره) و حضور گروه‌های مختلف مردم در خیابان این تیر به سنگ خورد و از شب ۲۱ بهمن پادگان‌ها و مراکز مختلف به دست نیروهای انقلابی افتاد.

مهم ترین اتفاقات روز بیست و یکم بهمن 1357 :

در آغازین ساعات بامداد روز بیست ویکم بهمن ماه ، با خروج آمبولانسهای مرکز آموزش دوشان تپه ، یکی از سربازهایی که موفق به فرار شده بود با اعلام گزارشی از درگیری های داخل پادگان ، تعدادی اسلحه را که توانسته بود با خود به بیرون بیاورد،در اختیار مردم قرار داد.به این ترتیب اولین سلاح ها به دست مردم افتاد.

ساعت ۱۰ صبح اسلحه‌خانه‌ی نیروی هوایی به همت مردم و کمک همافران فتح شد.  ساعاتی بعد کلانتری‌های ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۶، ۲۶ و کلانتری نارمک در اختیار مردم قرار گرفت.
مردم تانک‌ها و نفربر‌ها را به خیابان‌ها آوردند و به یکدیگر روحیه می‌دهند. فرمانداری نظامی در آخرین اعلامیه‌اش که بار‌ها از رادیو پخش شد، ساعت منع عبور و مرور را چهار و نیم عصر اعلام کرد.

امام خمینی در پاسخ به دستور فرمانداری پیامی به این شرح صادر فرمودند: «اعلامیه امروز حکومت نظامی، خدعه و خلاف شرع است؛ مردم به هیچ وجه به آن اعتنا نکنند، برادران و خواهران عزیزم، هراسی به خود راه ندهید که به خواست خداوند تعالی، حق پیروز است.»

سپهبد رحیمی، فرماندار نظامی تهران و حومه، طی دستورالعملی به یگان های تابعه خود، از آنها خواست تا بی درنگ کلیه رهبران نهضت را دستگیر و با هواپیما به یکی از جزایر منتقل نمایند. همراه این دستورالعمل، لیستی از اسامی صدها نفر که باید بازداشت شوند، الصاق شده است که در رأس آنها نام حضرت امام، آْیت الله طالقانی  و مهندس مهدی بازرگان، به چشم می خورد.

بیشتر بخوانید:

20 بهمن 1357 چگونه گذشت؟

جزئیات «راهپیمایی مجازی» ٢٢ بهمن اعلام شد

مراسم ۲۲ بهمن امسال چطور برگزار می شود؟

 22 بهمن چه روزی است؟ | متن مجری دهه فجر

 انشا در مورد 22 بهمن | 2 انشا در مورد 22 بهمن
 انشا : 22 بهمن | انشا در مورد 22 بهمن

 مقاله در مورد 22 بهمن برای کودکان





وبگردی