آفتاب

روزشمار انقلاب | 13 بهمن 1357 چه اتفاقاتی افتاد؟



با گذشت سال‌ها از پیروزی شکوهمندانه انقلاب اسلامی ایام دهه فجر فرصت مناسبی است برای بازخوانی حوادثی که در آخرین روزهای مبارزات انقلابی در کشور صورت گرفت.

امام خمینی(ره) بعد از بازگشت به ایران و سخنرانی تاریخی 12 بهمن در بهشت زهرا، به مدرسه علوی رفتند. بامداد روز 13 بهمن، هزاران زن و مرد به سوی مدرسه علوی رفتند تا رهبر خود را ملاقات کنند.
مردم منتظر لحظه ای بودند که او را ایستاده پشت پنجره‌ای ببینند که برایشان دست تکان می‌داد.
حیاط مدرسه علوی هر دم از جمعیت پر و خالی میشد و این موج، لحظه ای از حرکت باز نمی‌ایستاد. در حالی که همه چشم و گوش به مدرسه علوی داشتند، بختیار هنوز هم سرگرم مصاحبه‌هایش بود.
او درباره‌ تشکیل دولت موقت توسط امام گفت: «اگر او می‌خواهد چنین دولتی در شهر مقدس قم تشکیل دهد اجازه خواهم داد. این جذاب خواهد بود ما واتیکان کوچک خود را خواهیم داشت، اما به طور جدی می‌گویم به آیت الله خمینی(ره) اجازه تشکیل یک دولت واقعی را نخواهم داد.»
تظاهرات و درگیری همچنان در شهرهای کشور ادامه داشت.
پس از ورود امام خمینی به میهن اقشار مختلف مردم به دیدار ایشان می‌رفتند. نخستین گروهی که به دیدار امام رفتند روحانیون بودند. امام خمینی در جمع روحانیون به بیان مفاسد رژیم شاه پرداخت و از مسئولان آن خواست تا کنار بروند.

در این دیدار که در مدرسه علوی تهران انجام شد، ایشان ضمن اشاره به بی قانونی های دولت، فرمودند: اینهمه جمعیت که به خیابان می‌آیند مردم نیستند و با شناسنامه جعلی وارد شده اند؟!
امام خمینی در مدرسه علوی تهران و در جمع کارکنان و نویسندگان روزنامه اطلاعات به تشریح وظیفه مهم مطبوعات و اهل قلم پرداختند، ایشان فرمود: اهل قلم وظیفه خطیری دارند و باید هوشیار و مراقب باشند چرا که یک کلمه به صورت مکتوب گاه می تواند زیانبخش باشد.

واکنش‏های داخلی و خارجی به سخنان حضرت امام در بهشت زهرا (12 بهمن 1357):

وزارت امور خارجه دولت آمريكا كه از حاميان اصلي رژيم شاه بود، پس از سخنان پرشور امام خميني در روز 12 بهمن 57 در بهشت زهرا و مواضع صريح امام در مقابل سياست مداخله جويانه آمريكا در ايران، اين سخنان را ضدآمريكايي خواند. رژيم صهيونيستي نيز از بازگشت حضرت امام به ايران ابراز نگرانی كرد، زيرا به خوبي مي‏دانست كه امام و مردم انقلابی ايران از مخالفان سرسخت اين رژيم غاصب و اشغالگر هستند. تاس، خبرگزاري رسمی دولت شوروی سابق نيز در واكنش به بازگشت امام به كشور اعلام كرد كه بازگشت آيت‏ اللَّه خمينی به ايران، سير مبارزات را در آن كشور وارد مرحله سرنوشت‏ سازی كرده است. از طرف ديگر، در اين روز مردم مشتاق ديدار امام، عازم اقامتگاه ايشان در مدرسه علوي تهران شدند. ايشان طی سخنانی براي مردم، رژيم را مخالف عقل و حقوق بشر خواندند و تأكيد كردند كه هر ملتي حق دارد، سرنوشت خود را شخصاً تعيين كند.

بیشتر بخوانید:

۱۲ بهمن؛ سالروز بازگشت امام خمینی(ره) به وطن

 مطلب درباره ی دهه فجر | تحقیق در مورد دهه فجر

 شعر و دکلمه زیبا برای دهه فجر

 تحقیق : دهه فجر | وقایع دهه فجر

 درباره دهه فجر چه میدانید؟

 مقاله در مورد دهه فجر | دهه فجر انقلاب اسلامی




وبگردی