آفتاب

قدردانی انتظامی از قدیمی‌ترین روزنامه‌فروش کشور

قدردانی انتظامی از قدیمی‌ترین روزنامه‌فروش کشور

تهران- ایرنا- سرپرست سازمان سینمایی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام ضمن اعلام خبر درگذشت قدیمی ترین روزنامه فروش کشور، از وی قدردانی کرد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسین انتظامی در این یادداشت نوشت: محمدابراهیم رنجبر امیری قدیمی‌ترین و تنها بازمانده نسل سوم روزنامه فروش‌ها در گذشت؛ مردی که حرف های خواندنی زیادی از تاریخ مطبوعات کشورمان داشت.
وی افزود: اگرچه دوجلد کتاب خاطرات او، برگهایی از این تاریخ را آن هم در فاصله سال‌های 1299 تا 1357 روایت کرده، اما علاقه عجیب این مرد به مطبوعات آن چنان در زندگی‌اش ریشه دوانده بود که در 87 سالگی هم از شورای شهر تهران تقاضای دکه‌ مطبوعاتی داشته باشد.
انتظامی مرحوم رنجبر امیری را این چنین توصیف کرد: «مردی با حافظه‌ای درخشان که هم تاریخ را روایت می‌کرد و هم فرهنگ را».
به گفته وی، قدیمی ترین روزنامه فروش کشور، حضور پر نشاطی در نمایشگاه های هرساله مطبوعات داشت و برای البرزی ها افتخار محسوب می شد.
سرپرست سازمان سینمایی ادامه داد: در سال 95 و در گفت وگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات از رفتارشناسی مخاطب کوچه و خیابان گفت و نبضی که از سال‌های دور آن را به تجربه به دست گرفته، از 1316 در خیابان لاله زار، کوچه بهار (که بخاطر توزیع روزنامه به کوچه توزیع جراید مشهور شده بود) از تب تند ایرانی‌ها برای خواندن اخبار حوادث، از مدیریت جالب روزنامه‌های رقیب و تیترهایی که برایشان فریاد می‌زده و مدیرانی که برایشان کار می‌کرده، خاطراتی می‌گوید که هم شیرین و هم پندآموز است.
انتظامی اضافه کرد: او هم سطرهایی از تاریخ کشور بود که بخش‌هایی را در نشست سال 94 در کتابخانه ملی بیان کرد و هم ستونهایی از روزنامه‌نگاری ایرانی قبل و پس از انقلاب که چطور با سیاست آمیخته و همواره با تکانه‌های سیاسی تکان خورده است.
سرپرست سازمان سینمایی نوشت: شاید حالا دیگر چاپ جدید کتاب‌هایش برای نمایشگاه کتاب، واجب باشد، روحش شاد.
انتظامی افزود: جلد اول خاطرات زنده‌یاد رنجبر را نشر شادرنگ با عنوان «خاطرات یک روزنامه‌فروش در هفتاد سال فروشندگی مطبوعات...» منتشر کرده و جلد دوم نیز با عنوان «هفتاد و شش سال با مطبوعات» از سوی نارین رسانه روانه بازار نشر شده است.
رنجبر امیری، قدیمی‌ترین فعال رسانه‌ای و روزنامه فروش ایران و جهان شامگاه ۱۴ فروردین ۹۸ در سن ۹۲ سالگی در شهر کرج درگذشت.
فراهنگ**9012**1584
کد N2129975

وبگردی