آفتاب
کارشناشان مسائل خاورمیانه:

گسترش جام جهانی قطر تنش های خلیج فارس را تشدید می کند

گسترش جام جهانی قطر تنش های خلیج فارس را تشدید می کند

تهران- ایرنا- کارشناسان مسائل خاورمیانه مدعی هستند برنامه «جیانی اینفانتینو» برای افزایش تعداد تیم های جام جهانی 2022 قطر و همچنین تعداد کشورهای میزبان این تورنمنت، تنش های دیپلماتیک کنونی منطقه خلیج فارس را تشدید می کند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه در گزارشی نوشت: در پیشنهاد بلند پروازانه گسترش جام جهانی قطر که اینفانتینو به شکلی خوشبینانه آن را موجب بهبود روند صلح در خاورمیانه می پندارد، کشورهای عمان و کویت میزبانان تعدادی از بازی ها قلمداد می شوند.
اما کارشناسان معتقدند پیشنهاد فیفا نه تنها تشنج سیاسی منطقه را متعادل نمی کند بلکه می تواند باعث تشدید تنش ها شده و کویت، عمان و قطر را در برابر اعمال فشارهای قدرت های بلوک از جمله عربستان سعودی، امارات و بحرین بی دفاع کند.
«کریستین کوتس اولریچسن» محقق دنشگاه رایس در این خصوص اظهار داشت: گسترش جام جهانی به کشورهای عمان و کویت ریسک آسیب پذیر شدن این 2 کشور را در قبال همان فشارهای منطقه ای وارد شده بر قطر که از سال 2017 آغاز شده، به شدت افزایش می دهد؛ به ویژه اینکه کویت و عمان رویکردی مشابه به مناسبات موجود در منطقه دارند.
وی ادامه داد: ایده جام جهانی منطقه ای با حضور کویت و عمان و نه عربستان و امارات، به احتمال زیاد آزردگی قابل توجه ریاض و ابوظبی را به دنبال خواهد داشت.
کشور عربستان از ژوئن سال 2017 و بدنبال اختلاف سیاسی شدید که یکی از بدترین تنش های دیپلماتیک سال های اخیر منطقه خلیج فارس لقب گرفته، قطر را تحت تحریم های دیپلماتیک و ترابری قرار داده است؛ در واقع آنها با وارد آوردن اتهام تامین مالی تروریسم چنین تحریم هایی را علیه دوحه اعمال کرده اند که البته از سوی قطر به شدت تکذیب شده است.
این در حالی است که تنش ها مابین کویت و عربستان بر سر مدیریت مشترک میادین نفتی بالا گرفته است.
در عین حال که کویت نقش میانجی را در بحران منطقه ایفا کرده است، عمانی ها با افزایش 240 درصدی حجم تجاری خود با قطر از سال 2016، برنده اقتصادی تنش منطقه بوده اند.
در این بین، آندرایس کریگ محقق دانشگاه کینگز کالج لندن معتقد است پیشنهاد فیفا برای تقسیم کردن امتیاز میزبانی جام جهانی قطر مابین کویت و عمان این حس را تقویت می کند که منطقه خلیج فارس به 2 بلوک رقیب تقسیم شده است که سه کشور عربستان، امارات و بحرین در یک سوی آن ایستاده اند؛ بنابراین ایده گسترش جام جهانی با عقل جور در نمی آید.
نتایج مطالعات فیفا در خصوص «امکانپذیر بودن گسترش جام جهانی قطر» که از سوی بسیاری پر اهمیت و خوب توصیف شده و در جلسه هفته گذشته این نهاد در میامی اعلام شد، طرح افزایش و گسترش این تورنمنت را پشتیبانی کرد.
اینفانتنیو با ابراز خوشحالی از نتایج یافته های مطالعات، اظهار داشت: ما به نتیجه رسیدیم، بله در صورتی که شروطی خاص برآورده شود، امکان افزایش تیم ها از 32 به 48 وجود دارد.
این در حالی است که تصمیم نهایی در این مورد، ژوئن سال جاری در پاریس اتخاذ خواهد شد و در حالی که طرح گسترش جام جهانی قطر جنبشی غیر قابل مقاومت به نظر می رسد اما همچنان هستند افرادی که نسبت به آن متقاعد نشده اند.
اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) یکی از آنها است؛ نهادی که می گوید گسترش جام جهانی «مشکلات زیادی» را ایجاد خواهد کرد و «واقع بینانه» نیست.
علاوه بر این، «جیمز دورسی» محقق مطالعات بین الملل دانشگاه «اس راجارتنام» سنگاپور بر این باور است که با توجه به مشکلات زیاد موجود، تصور منفک شدن تنش های سیاسی از جام جهانی سخت است.
وی در این باره اظهار داشت: فکر می کنم هیچ شانسی برای این اتفاق وجود ندارد، بحران خلیج فارس با فوتبال بازی کردن حل شدنی نیست.
ورزشی**3991**9129
کد N2119811

وبگردی