آفتاب

نجف، گوش به زنگ آمدن علی (ع)

نجف، گوش به زنگ آمدن علی (ع)

نجف اشرف – ایرنا – توصیف علی (ع) دشوار است و توصیف نکردنش دشوارتر زمانی که به نجف و کوفه می آیی و به بهانه 13 رجب، 1420 سال در تاریخ به عقب می روی، به کوچه های مکه و به مولود کعبه.

به گزارش ایرنا، در کوچه پس کوچه های قدیمی نجف و در گوشه گوشه مسجد کوفه، صدای علی (ع) است که طنین می اندازد و انسان آن روز و انسان امروز را خطاب قرار می دهد.
رنج های عدالتخواهانه و انسان دوستانه علی تا فریادهایی که بر سر مارقین و ناکثین و قاسطین می زند، همه مثل یک نوار از جلوی چشم می گذرد و گوشهایت را با صدای حاکم عادلی که قربانی عدالت خود شد، نوازش می دهد و هم هشدار می دهد که بدانی کجایی و چرا؟
13 رجب روز میلاد مولود کعبه است، همو که پیامبر اکرم اسلام (ص) او را جان خویش خواند و در حق او و فرزندانش سفارش ها کرد اما قدرت طلبی و فراموش کاری و انتقام جویی های قبیله ای انسان آن روز، تاریخ را به گونه دیگر رقم زد، قدرت طلبان آن روز سعی در خاموشی این چراغ هدایت کردند و سرانجام اتحاد زر و زور و تزویر تشکیل شد و علی را در محراب نماز در مسجد کوفه ترور کرد هر چند راهش را نتوانست مسدود کند و صدایش را خاموش.
1420 سال پس از میلاد امام علی (ع)، امروز او بیش از هر زمان دیگری و هر شخصیت معاصر دیگری شناخته شده است و بیش از هر شخصیت دیگری نزد دوست و دشمن درباره او و سیره و حیاتش سخن گفته می شود.
علی، آن همای رحمت و آیت الهی است که هر کس از ظن خود یار او می شود، یاران امروزین او با ویژگی های مختلف نژادی، فرهنگی، اجتماعی و دینی از نقاط مختلف جهان، در طول سال و از جمله ایام میلاد آن امام همام رو به نجف می آورند تا دمی در سایه سار راهبری و دوستی او روحی تازه کنند و قدری در دین و دنیای خویش بیشتر بیاندیشند.
امروز بارگاه مقدس علی در شهر نجف، میعادگاه میلیون ها انسان از نقاط مختلف جهان است، امامی که عظمت معنوی و انسانی و رهبری او نه شیعه و سنی که بسیاری دیگر از انسان های اهل تحقیق و معرفت در ادیان و مسالک دیگر را شیفته او کرده است.

** جشن 13 رجب
در آستانه حلول 13 رجب المرجب و میلاد امام متقین و امیرمومنین علی (ع) بارگاه علوی چراغانی و گل آذین است و ضریح مقدس به تاج گل آراسته شده و خیابان و کوچه های شهر نجف اشرف آب و جارو و جای جای حرم غبارروبی شده اند.
زائران عراقی و خارجی در آستانه 13 رجب، آماده اعلام بیعت مجدد بر ولایتعهدی علی (ع) می شوند اما امسال زائران ایرانی به خاطر اختلاف یک روز در تقویم قمری بین ایران و عراق، زودتر از بقیه زائران، به نجف اشرف رسیده اند تا در این جشن فرخنده شرکت کنند.
آوای جشن های رجبیه و اشعار ولایتمدارانه به زبان فارسی در گوشه و کنار حرم از کاروان های ایرانی به گوش می رسد و تبریک و تهنیت به همدیگر و آرزوی ماندن بر ولایتعهدی امیرمومنان علی (ع) ورود افواه زائران عراقی و ایرانی است.
به همین مناسبت صحن و ضریح مقدس به سنت هرساله با انواع شاخه ها و دسته های گل آذین بندی شده و عموم شهر نجف اشرف از جمله مسجد مقدس کوفه نیز به همین مناسبت چراغانی شده و به زیور گل آراسته شده است.
همزمان عتبات عالیات کربلا، سامرا و کاظمین برای جشن های 13 رجب آماده می شوند و همه عتبات مقدسه در کشور عراق با چراغانی و آذین بندی های گل، فضا را برای میلاد وصی رسول خدا (ص) و همسر زهرای بتول (س) فراهم کرده اند.
به رسم قدیمی عراقی ها، معمولا زائران این کشور در سالروز 13 رجب شاخه های گل را به دست می گیرند و تحت عنوان بیعت مجدد بر ولایتداری امیرمومنان علی (ع) به زیارت حرم علوی مشرف می شوند.
تولیت آستان مقدس حرم امیرمومنان علی (ع) نیز با هماهنگی و همکاری استانداری و شورای استان نجف و دستگاه های امنیتی و نظامی این استان برای پذیرایی از خیل میلیونی زائران از داخل و خارج عراق آماده شده است.
عضو شورای تولیت عتبه علوی در همین راستا در گفتگوی اختصاصی با ایرنا گفت که تمامی تدابیر امنیتی و خدماتی ضروری به منظور هرچه با شکوه برگزار کردن آیین 13 رجب در شهر نجف اشرف اتخاذ شده است.
«فائق الشمری» ادامه داد که تولیت مقدس علوی در سالروز میلاد امیرمومنان علی (ع) شاهد جشن های ویژه ای با حضور زائران از داخل و خارج عراق و مسوولان محلی و تعدادی از فرهیختگان و شعرای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) خواهد بود.
وی اضافه کرد که ماه های مبارک رجب، شعبان و رمضان به دلیل اهمیت و مناسبت های مهمی که در این سه ماه وجود دارند، جزو ماه های عبادی به شمار می روند و عتبه علوی از ابتدای ماه رجب تلاش های مضاعفی برای استقبال از زائران در طول این ماه های مبارک تدارک دیده است.
به گفته وی، یکی از مهمترین برنامه های تدارک دیده شده مربوط به جشن میلاد امیرمومنان علی (ع) در 13 رجب است که تولیت عتبه علوی با همکاری و هماهنگی مدیریت استان و دستگاه های ذیربط امنیتی و نظامی این استان، تدابیر امنیتی و خدماتی ویژه ای برای استقبال و پذیرایی از زائران اتخاذ کرده است.
الشمری خاطرنشان ساخت که به مناسبت سالروز میلاد یعسوب دین و امام متقین علی (ع) و حضور میلیونی زائران از داخل و خارج عراق، طرح امنیتی ویژه ای در شهر نجف اشرف به اجرا در می آید.
وی گفته است که عتبه علوی در حال آماده شدن برای ارائه بهترین خدمات و پذیرایی از زائران علوی در سالروز میلاد امیرمومنان علی (ع) است و وسایل نقلیه لازم را برای جابجایی زائران در این شهر فراهم کرده است.
سالروز میلاد امیرمومنان علی براساس تقویم قمری ایران مصادف با فردا چهارشنبه است اما طبق تقویم قمری عراق، این مراسم مصادف با روز پنجشنبه آینده است.
جشن های رجبیه هرسال با حضور میلیونی زائران عراقی و خارجی که بخش اعظم آنها را زائران ایرانی تشکیل می دهند، برگزار می شود و زائران ایرانی معمولا هم در جشن های ویژه خود و هم جشن های عمومی که تولیت مقدس علوی برگزار می کند، مشارکت فعال دارند.
خاورم *10*353*380*
کد N2119748

وبگردی