آفتاب
وزیر فرهنگ درگفت و گو با ایرنا:

ارتباط آشکار و شفاف‌تری باید میان مباحث فقه و هنر ایجاد شود

ارتباط آشکار و شفاف‌تری باید میان مباحث فقه و هنر ایجاد شود

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گذشت چهار دهه از برقراری حکومت انقلاب اسلامی ایران، گفت: انتظار می‌رود پس از این مدت، ارتباط آشکار و شفاف‌تری میان مباحث فقه و هنر ایجاد شود.

«سید عباس صالحی» روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به رونمایی از مجموعه مقالات دومین همایش ملی «فقه و هنر»، از هنر به عنوان نیاز اجتناب ناپذیر و اولیه شهروندان در حکومت دینی یاد کرد که باید همواره به آن توجه شود.
وی خاطرنشان کرد: دوره های گذشته همایش فقه و هنر دنبال روشن کردن ارتباط بین این دو موضوع بوده و در همایش سوم نیز همین موضوع در دستور کار است؛ تا در مباحث حوزه ‌های فقه و هنر ارتباط و روابط شفاف ‌تری ایجاد شود که چگونه می ‌توان به هنر به عنوان نیاز ضروری و اجتناب‌ ناپذیر انسان توجه کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مطالعات مدرسه هنر اسلامی مبنی بر چگونگی «نگاه به هنر به عنوان مساله اساسی حکومت دینی و نیاز اجتناب ناپذیر» افزود: در همایش اول و دوم بررسی‌ها انجام و در همایش سوم نیز به همین ارتباط توجه می شود.
صالحی یادآورشد: درحوزه مناسبات فقه و هنر، روش شناختی مباحث آنها و اینکه چگونه می‌توانیم با روش متناسب با حوزه‌های فقه و هنر ارتباط برقرارکنیم، حوزه مبانی و مسائل متنوع حوزه فقه و هنر مباحث زیادی وجود دارد که باید ارتباط بین آنها را شفاف کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مباحثی چون حقوق مالکیت معنوی، حقوق و تزاحم منافع در حوزه هنر، آزادی‌ها در قالب هنر، در حوزه نظام نظارت هنر و غیره نشان می‌دهد مطالعات دینی و به طور خاص فقهی در حوزه هنر می‌تواند به نوعی شفافیت و روشن‌سازی در حوزه‌های عملکردی نهادهای هنری همچنین فعالیت‌های هنری به کمک بیاید.
صالحی با اشاره گام های آغازین در مباحث‌ و مطالعات فقه و هنر در دوره دوساله گام‌، ابراز امیدواری کرد: با این مطالعات و برگزاری همایش‌های علمی از این دست فرصت بیشتری میان اهالی هنر، فقه و شریعت پدید آید تا در آینده شاهد تحولاتی بیشتری در این حوزه ها باشیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید تاکید کرد: امروز ما نه به عنوان جامعه رشدیافته ایرانی؛ بلکه به عنوان تمدن اسلامی رشد و توسعه یافته باید نسخه فقه و هنر از نوع جهانی را آماده و به جهانیان ارائه کنیم.
صالحی اظهار داشت: حرکت خوبی با موضوعات فقه و هنر آغاز شده، از این رو باید از این پس خطوط ارتباطی و اتصال هرچه بیشتر را میان این دو مقوله ایجاد کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد: با نهادینه شدن فقه و هنر در جامعه این نوع فقه به عنوان الگو یابی و الگوسازی برای دیگران توجه و استفاده شود.
به گزارش ایرنا، کتاب «مجموعه مقالات دومین همایش ملی فقه و هنر» با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله ابوالقاسم علی دوستی دبیر همایش ملی فقه و هنر، سید مجتبی حسینی معاون امورهنری وزیر فرهنگ، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و دست اندرکاران این همایش در محل دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
دومین همایش فقه هنر به همت مدرسه اسلامی هنر و با مشارکت دفتر تبلیغات اسلامی در تاریخ ۲۷ دی و در دو نوبت صبح و عصر، در سالن همایش های بین المللی غدیر برگزار شد.
فراهنگ ** 1355**9157
کد N2119104

وبگردی