آفتاب

سفر رئیس جمهوری به عراق گام مهمی در توسعه مبادلات مرزی است

سفر رئیس جمهوری به عراق گام مهمی در توسعه مبادلات مرزی است

سنندج - ایرنا - برخی کارشناسان سیاسی و اقتصادی کردستان معتقدند سفر رئیس جمهوری به عراق گام مهمی در توسعه مبادلات مرزی، بهبود وضعیت تجار و مرزنشینان است.

به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روزهای 20 تا 22 اسفند ماه برای دیداری رسمی سه روزه به عراق سفر کرد و طی گفت و گوها و مذاکرات فشرده در حوزه های مختلف پنج سند و یادداشت تفاهم همکاری میان 2 کشور به امضا رسید.
در این اسناد و یادداشت تفاهم ها بر مواردی چون ساخت شهرک های صنعتی مشترک، تعیین 20 میلیارد ریال به عنوان افق آینده تبادلات تجاری و اقتصادی و حذف روادید بین 2 کشور تاکید شده است که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این ارتباط معتقد است، توسعه مبادلات مرزی و بهبود وضعیت تجار، بازرگانان و مرزنشینان استان های مرزی چون کردستان از دستاوردهای سفر حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری به عراق است.
سید کمال حسینی اظهار داشت: سفرکاری دکتر روحانی به عراق در این ایام از سال بیانگر وقوع رخدادهای مطلوبی به ویژه در ارتباطات اقتصادی بین 2 کشور است و سفر مسئولان ارشد کشورمان به عراق شرایط و فرصت مناسبی به ویژه در حوزه اقتصادی برای طرفین بوجود خواهد آورد و در مجموع دستاوردی بُرد - بُرد را به دنبال دارد.
وی افزود: شرایط تحریم ظالمانه علیه ایران اسلامی که قرار شده تنگ تر شود با سفر رییس جمهوری ، معاون رییس جمهوری و وزیر امور خارجه کشورمان در چند روز گذشته به عراق دیگر آنگونه باید و شاید اثربخش نیست.
حسینی اظهار داشت: بطور قطع از این پس وضعیت مناسبی هم برای تجار و سرمایه گذاران اقلیم کردستان عراق فراهم می شود که این موضوع به اقتصاد خود منطقه و ایران کمک می کند.
حسینی اضافه کرد: امروز سیاست اقتصادی کشور به گونه ای شده که دست اندر کاران به طور جدی تر پیگیر ارتباطات با عراق و اقلیم کردستان شدند و این اقدام فرصت ارزشمندی برای توسعه مبادلات تجاری بین طرفین است.
وی با اشاره به وجود 230 کیلومتر مرز بین کردستان ایران و عراق گفت: وجود مرز رسمی باشماق، مرز سیرانبند و بازارچه های مرزی در کردستان ایران ظرفیتی برای توسعه صادرات و مبادلات مرزی بین 2 کشور است.
عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان کردستان، سفر رئیس جمهوری کشورمان به عراق را به عنوان عامل خنثی ساز برای توطئه های آمریکا و تخریب روابط ایران و عراق در بخش های مختلف اعلام کرد.
محمدحسین عباس آبادی با بیان اینکه آمریکا به دنبال تخریب روابط ایران با کشورهای منطقه به ویژه عراق است، افزود: این سفر از نظر سیاسی تقویت کننده این دیدگاه است که مسائل و مشکلات منطقه ای، راه حل برون منطقه ای ندارد.
وی، سفر رئیس جمهوری به عراق را تقویت کننده پیوندهای دیرینه فرهنگی و مذهبی 2 کشور دانست و اضافه کرد: تحکیم پیوندهای فرهنگی نقش گسترده ای در استحکام روابط این کشورها دارد، ضمن اینکه می تواند در بحث سفر زائران به اماکن متبرکه 2 کشور تسهیل کننده باشد.
عباس آبادی به دستاوردهای اقتصادی این سفر نیز اشاره ای داشت و گفت: با توجه به وجود حدود یک هزار و 300 کیلومتر مرز مشترک میان ایران و عراق و وجود چندین بازارچه مرزی، این سفر در تحکیم روابط اقتصادی دارای نقش ویژه ای است.
عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان کردستان یادآور شد: از آنجایی که ایران در بین تمام کشورهای دنیا در زمانحاضر دومین رابطه اقتصادی را با کشور عراق دارد، انجام این سفر در گسترش و تقویت این مهم بسیار موثر است.
عباس آبادی اظهار داشت: عراق بعد از سال ها جنگ و درگیری، اکنون نیازمند بازسازی و وارد کردن فن و تکنولوژی است، بنابراین با توجه به توانمندی های بالایی که داریم، می توانیم نقش مهمی را در بازسازی عراق ایفا کنیم.
9936 / 7355 / 3034/1630
کد N2118206

وبگردی