آفتاب

10 اولویت کاری اداره کل هنرهای نمایشی تعریف شد

10 اولویت کاری اداره کل هنرهای نمایشی تعریف شد

تهران- ایرنا- اداره کل هنرهای نمایشی در آخرین نشست سال 97، 10 اولویت کاری خود برای سال جدید تعیین کرد.

به‌ گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، شورای راهبردی تئاتر پسی از حضور شهرام کرمی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی پایه‌گذاری شد و پس از گذشت ماه‌ها سرانجام در دی ماه سال جاری اعضای اصلی آن معرفی شدند.
به این ترتیب، محمدرضا خاکی، علی منتظری، مسعود دلخواه، منصور براهیمی، شهرام گیل‌آبادی و با دبیری مجید گیاهچی و ریاست کرمی کار خود را آغاز کردند. سومین جلسه که آخرین نشست در سال 97 نیز محسوب می شد در اسفندماه برگزار شد.
در این جلسه 10 موضوع در اولویت پیگیری و حمایت اداره کل هنرهای نمایشی برای سال 98 تصویب شده است.
بر این اساس و در نخستین گام، این شورا امور تصدی‌گری و اجرا را دارای موانع قانونی و ایجاد کننده اختلال در روند وظیفه اصلی اداره کل هنرهای نمایشی مبنی بر سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت دانست و مقرر کرد تا با تشکل بندی و تقویت آنها امور اجرایی را واگذار و امکان مطالبه گری و پیگیری را از طریق تشکیلات صنفی ایجاد کند.
تهیه، ثبت و در اختیارگذاری اطلاعات کاربردی با موضوع تئاتر و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ایجاد «بانک اطلاعات تئاتر کشور» دومین هدف اداره کل هنرهای نمایشی تعیین شد و ضابطه‌مندی تمامی فعالیت‌های مرتبط با تئاتر نیز در دستورکار قرار گرفت.
همچنین مطالعه‌ جدی در مورد نحوه و چگونگی برگزاری جشنواره‌ها و به‌خصوص جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر و بالفعل کردن امکانات از جمله فعال کردن سالن‌های موجود در کشور یا شناسایی و معرفی امکانات، فرصت‌ها و بودجه‌های دولتی، عمومی و خصوصی با تأکید بر نقش شهرداری‌ها، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز از اهداف چهارم و پنجم جشنواره قرار گرفت.
حمایت همه‌جانبه از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همچنین حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری‌های مردمی با جست‌وجوی روش‌های ایجاد امکان برخورداری از صرفه‌ اقتصادی و در اولویت قرار دادن اهداف فرهنگی، به جای اهداف اقتصادی و تجاری، در چهارچوب ایجاد و توسعه‌ تئاترهای جامعه‌بنیان و حمایت از انجام پژوهش‌ها و مطالعات تئاتری و تأسیس حداقل یک «مرکز پژوهش‌های تئاتر» سه هدف بعدی اداره کل هنرهای نمایشی را تشکیل می‌دهند.
در پایان نیز شورای راهبردی تئاتر، تمرکز بر طراحی «طرح ملی حفظ نمایش‌های سنتی و آیینی ایران» و توجه به ثبت تاریخ شفاهی تئاتر را در نظر قرار داده است.
تئاتر در دوران‌های مختلف فراوان مورد بی مهری قرار گرفته است؛ حال باید منتظر ماند و دید که تشکیل شورای راهبردی تئاتر و تعیین 10 اولویت که همیشه مورد نظر تئاتر و هنرمندان این عرصه بوده است تا چه اندازه به بهبود شرایط منجر می‌شود.
فراهنگ ** 7561 ** 9053
کد N2117947

وبگردی