آفتاب
به یاد فاجعه حلبچه؛

بارش مرگ بود و رویش قبر

بارش مرگ بود و رویش قبر

بغداد – ایرنا – 31 سال پیش در چنین روزی و درست ساعت 10 صبح 25 اسفندماه 1366 در گوشه ای از این کره خاکی، در یکی از مناطق خوش آب و هوای شمال عراق در شهر کوچکی به نام «حلبچه» نفس کشیدن مساوی با مرگ هزاران انسان بیگناه شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اسناد منتشر شده از این حادثه هولناک، در عرض پنج ساعت بمباران شیمیایی شهر حلبچه توسط جنگنده های رژیم بعث صدام، به ازای هر ساعت بمباران یک هزار نفر کشته شدند تا در مجموع تعداد کشته ها به پنج هزار نفر و زخمی ها به 7 هزار نفر برسد.
بسیاری از قربانیان این حادثه از زنان و کودکان و افراد مسن بیگناهی بودند که در واپسین ایام سال 66 در انتظار حلول عید نوروز بودند تا به رسم قدیمی کردها، جشن بگیرند و لباس های رنگارنگ بپوشند و پایکوبی کنند اما گازهای سمی در این روز، رنگ شادی را به خون بدل کرد و به جای لباس های رنگارنگ، حلبچه رخت ماتم و شیون پوشید و از آسمان شهر مرگ بارید و از خاکش قبر روئید.
همه جا سبز و پرگل بود اما دیگر کودکی نبود که دامنش را از گل ها پر کند و در دامنه دشت زیبای حلبچه نفسی تازه کند، اصلا نفسی نماند که بخواهد ممد حیات و مفرح ذات باشد، همه جا مرگ می بارید و قبر می روئید.
جنایت حلبچه، بیش از پیش چهره جنایتکار صدام از رژیم های دیکتاتوری وقت را در جهان آشکار کرد اما دریغ که جهان به جای مجازات رژیم بعث صدامی، تقریبا هیچ اقدامی علیه این رژیم اتخاذ نکرد، چرا؟ چون این رژیم تنها امید جهان استکبار در آن برهه برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران به شمار می رفت.
براساس اسناد تاریخی، بمباران شیمیایی حلبچه مرتبط با عملیات پیروزمندانه «والفجر 10» در 23 اسفندماه 1366 در شمال عراق است که در محور سلیمانیه – حلبچه اتفاق افتاد و رژیم وقت بعث صدام برای جبران این شکست دو روز بعد مرتکب این جنایت هولناک علیه مردم کردنشین شمال عراق شد به بهانه این که آنها از عملیات رزمندگان اسلام در این محور استقبال کرده بودند.
در این حمله که گفته می شود از زمان جنگ جهانی اول تا آن روز در استفاده از گازهای شیمیایی بی سابقه بوده، رژیم بعث صدام از ترکیبات بسیار خطرناک «سیانید هیدورژن» استفاده کرده و همزمان از ترکیبات گاز «خردل»، «لویزیت»، گاز اعصاب «تابون» و «سارین» و ... نیز بهره برده است.
بی شک مهمترین متهمان این پرونده «صدام حسین» دیکتاتور وقت حاکم بر عراق، «علی حسن المجید» فرمانده وقت نظامی شمال عراق که در عین حال پسر عموی صدام نیز بود، به علاوه خلبانانی که مرتکب این بمباران شدند، هستند.
به رغم گذشت 31 سال هنوز جهان، سکوت مرگباری که در آن ایام در قبال این حمله ددمنشانه داشت، جبران نکرده و هنوز هم این فاجعه بزرگ با سکوت جهانی همراه است.
«جلال طالبانی» رییس جمهوری فقید عراق در یکی از مصاحبه های اختصاصی که ایرنا با او در بعد از سقوط رژیم صدام داشت در سخنانی تاریخی گفت که اگر جمهوری اسلامی ایران در آن برهه نبود، هیچ کس در دنیا از جنایت حلبچه اطلاع حاصل نمی کرد.
وی خاطرنشان ساخت که حضور سریع و به موقع رسانه های ایرانی در آن برهه در شهر حلبچه و تصویر برداری از قربانیان و انتشار آن در سطح جهانی باعث شد که حداقل افکار عمومی جهان از این فاجعه هولناک اطلاع حاصل کند و شاید اگر رسانه های ایرانی نبودند، جهان حتی خبری از فاجعه نداشت.
شهر حلبچه اکنون بعد از آن سال ها، نه تنها از صحنه هستی حذف نشد بلکه جایگاه او در جغرافیای عراق از یک شهر کوچک و حاشیه ای به سطح استان ارتقا یافته و شامل چهار شهرستان حلبجه، شهرزور، پنجوین و سید صادق است و نوزدهمین استان عراق به شمار می رود.
شهری که در ایام بمباران، جمعیت اش از چند هزار نفر تجاوز نمی کرد اکنون تبدیل به استانی شده که طبق آمارهای وزارت برنامه ریزی عراق به قریب 400 هزار نفر رسیده است.
رییس جمهوری کردتبار عراق امروز شنبه به مناسبت سالروز فاجعه حلبچه، اعلام کرده است که حلبچه امروز انعکاس دهنده اراده پایداری و به پاخاستن و بازسازی است.
«برهم صالح» در بیانیه ای رسمی اضافه کرده است که حلبچه یادمان زنده ای است که هرگز امکان ندارد فراموش شود و دافعه قوی برای همه آزادگان جهان در ممانعت از روی کار امدن نظام های استبدادی است.
نخست وزیر عراق نیز به همین مناسبت در بیانیه ای تاکید کرده است که این فاجعه یک روز سیاه در تاریخ رژیم جنایتکار بعث صدام علیه مردم کرد عراق است که هرگز از یادها زدوده نمی شود.
«عادل عبدالمهدی» اضافه کرد که حلبچه همواره شاهدی بر جنایات رژیم بعث صدام علیه ملت عراق باقی می ماند.
همزمان با این روز، مراسم ویژه ای در شهر حلبچه با حضور تعدادی از مسوولان و بازماندگان فاجعه حلبچه برگزار شد و برخی از مسوولان نسبت به بازگشت حزب منحله بعث به قدرت در عراق هشدار دادند.
یکی از قویترین این هشدارها مربوط به رییس بنیاد شهید عراق بود که گفت: عناصر حزب منحله بعث اکنون با تغییر چهره درصدد بازگشت مجدد به قدرت هستند.
«ناجحه عبدالامیر الشمری» در اظهاراتی در این مراسم که به طور ویژه در برخی از شبکه های تلویزیون بومی عراق منتشر شد گفت که فاجعه حلبچه شاهد گویایی بر جنایتکاری رژیم بعث است اما امروز باید در برابر تغییر چهره بعثی ها و تلاش آنها برای بازگشت به قدرت هوشیار باشیم.
وی اضافه کرد که حلبچه تنها جنایتی نیست که رژیم بعث صدام مرتکب شده است، شمال تا جنوب عراق شاهد جنایات این رژیم و قتل روحانیون و مراجع عظام، خشکاندن تالاب های جنوب و کشتار اهالی جنوب عراق در انتفاضه شعبانیه 91 و عملیات نسل کشی کردهاست و این ها تنها نمونه ای از جنایات این رژیم است.
برخی از سخنرانان نیز در این مراسم خواستار احقاق حقوق بازماندگان و قربانیان بمباران شیمیایی حلبچه توسط دولت مرکزی و دولت محلی اقلیم کردستان عراق شدند.
حلبچه اکنون بعد از 31 سال دوباره هوای پاک در آن وزیدن گرفته و گل و سبزه ها در آستانه نوروز 98 از زمین آن سرک زده و زنان و کودکان با پوشیدن لباس های رنگارنگ هرسال بر سر قبر قربانیان این حادثه می روند و سال جدید خود را به یاد شهدای این حادثه آغاز می کنند.
خاورم *10*353*380*
کد N2117110

وبگردی