آفتاب
در میزگرد ایرنا مطرح شد/

سلامتی را در چهارشنبه سوری دود نکنیم

سلامتی را در چهارشنبه سوری دود نکنیم

تبریز- ایرنا- چهارشنبه ‌سوری از جمله جشن‌های تاریخی ایرانیان است که در غروب آخرین سه‌شنبه سال برای وداع با سال کهنه و استقبال از سال نو برگزار می‌شود، اما این جشن شادی آور در سال های اخیر به دلیل بدعت ناروای استفاده از مواد محترقه به روزی زجرآور برای خانواده ها به دلیل سوختگی ها و آسیب های جانی و مالی ناشی از انفجار مواد محترقه تبدیل شده است.

چهارشنبه آخر سال در سنت ما ایرانیان روزی است که خانواده ها شبی خوش را در کنار هم سپری می کنند، ولی متاسفانه این در کنار هم بودن در سال های اخیر جای خود را به ترقه و مواد خطرناک محترقه داده و صدمات جانی و مالی ناشی از بکارگیری مواد منفجره و آتش زا در آیین های چهارشنبه آخر سال به یکی از چالش های اجتماعی تبدیل شده است.
نگاهی به آمار حوادث جانی ناشی از انفجار مواد محترقه و آتش زا در چهارشنبه سوری سال های اخیر، نشانگر هزینه های بالای روحی، روانی و اجتماعی ناشی از انحراف در آیین های این روز است.
نیروهای انتظامی، فوریت های پزشکی و آتش نشانی در این روز به دور از جمع صمیمی خانواده هایشان برای ایجاد امنیت، سلامتی و آرامش روانی مردم در آماده باش کامل هستند تا اگر اتفاق ناخوشایندی رخ دهد در اسرع وقت وارد عمل شوند و نگذارند لحظات شادی ما به تلخ کامی بگذرد.
ایرنا مرکز تبریز در میزگردی با حضور مسوولان نهادهای دخیل، به بررسی نقش این نهادها در تامین امنیت مردم در چهارشنبه آخر سال، توصیه های ایمنی آنها به شهروندان و راه های کاهش آسیب های احتمالی آتش بازی و استفاده از مواد محترقه پرداخت که مشروح آن در زیر می آید:

**فرهنگسازی و آموزش نیاز اصلی برگزاری جشن چهارشنبه سوری
معاون اجتماعی فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه چهارشنبه آخر سال به یکی از دغدغه های اصلی شهروندان در سال های اخیر تبدیل شده است، گفت: جوانان و نوجوانان به دنبال هیجان، تفریح و شادی هستند ولی نباید این شادی با اقدامات نسنجیده به عزا و ناراحتی تبدیل شود.
سرهنگ هاشم شعفی افزود: پلیس با همگام سازی سازمان ها و استفاده از ظرفیت ادارات مختلف، اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آسیب های ممکن در این روز انجام داده است.
وی ادامه داد: با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش، نیروهای پلیس در مدارس مختلف حضور یافته و توصیه ها و برنامه های مختلف آموزشی و پیشگیرانه به دانش آموزان ارائه کرده اند.
سرهنگ شعفی اضافه کرد: اقدامات دیگری نیز با مشارکت اورژانس و آتش نشانی در جهت آگاهسازی شهروندان انجام شده تا بتوانیم شاهد کاهش چشمگیر حوادث در چهارشنبه آخر سال باشیم.
وی از اصحاب رسانه درخواست کرد در ایام باقی مانده نسبت به آگاه سازی خانواده ها در خصوص خطرات و آسیب های مواد محترقه و آتش و باروت، نیروهای امدادی و انتظامی را یاری کنند.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی گفت: ضروری است خانواده ها بیش از روزهای گذشته در کنار فرزندان خود باشند و با فراهم کردن محیطی صمیمی این روز را با هم جشن بگیرند.
جانشین معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز نیز گفت: چهارشنبه سوری در قدیم و در سال های نه چندان دور یک تفریح خانوادگی محسوب می شد که خانواده ها با روشن کردن هیزم به تعداد کم و در بوته های کوچک به صورت خانوادگی در کنار آتش تفریح می کردند و نیازی به روشن کردن آتش در حجم، اندازه و شدت زیاد نبود.
آتش پاد دوم اصغر لطفی وند تاکید کرد: استفاده از مواد آتش بازی و مواد محترقه و همچنین روشن کردن آتش جهت سرگرمی و تفریح در هر سطحی به هیچ عنوان ایمن نیست و یک حادثه کوچک می تواند به حادثه ای بزرگ تبدیل شود.
وی ادامه داد: آگاه سازی و آموزش شهروندان در خصوص مخاطرات مواد محترقه و آتش زا بسیار مهم است و سازمان آتش نشانی نیز اقدامات پیشگیرانه و آموزشی در سطوح مختلف انجام داده است.
آتش پاد دوم لطفی وند همچنین با تاکید بر اینکه ساخت و تولید وسایل آتش بازی نیازمند اطلاعات علمی و تخصصی بالایی است، اضافه کرد: نباید به خاطر جنبه های مالی و اقتصادی، بدون داشتن دانش لازم اقدام به تولید آن کرد.
وی با بیان اینکه والدین در این ایام فرزندان خود را بیشتر تحت نظر داشته باشند، افزود: از نگهداری و حمل مواد محترقه حتی به مقدار کم در جیب و کیف خودداری شود.
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی نیز گفت: از اواسط بهمن ماه امسال کارشناسان این مرکز در سطح مدارس به خصوص مدارس پسرانه حضور یافته و آموزش های مختلف در راستای کاهش حوادث ارائه کردند.
وحید شادی نیا افزود: توصیه اصلی ما به شهروندان به خصوص نوجوانان و جوانان این است که با مراعات حال سالمندان، خردسالان، بیماران قلبی و زنان باردار چهارشنبه سوری آرام و به دور از هرگونه آسیب برگزار کنند.
وی ادامه داد: همه ساله قربانیان اصلی چهارشنبه سوری عابرین هستند که مورد اصابت ترکش های مواد محترقه قرار می گیرند.
شادی نیا اظهار داشت: با توجه به اقدامات آموزشی که توسط این سازمان در مدارس مختلف انجام گرفته، دانش آموزان یکی از مدارس پسرانه در شهر تبریز هزینه خرید مواد محترقه خود را جمع آوری و به یکی از موسسات خیریه پرداخت کردند.
وی گفت: در بحث حوادث چهارشنبه سوری همه ساله پویش های آگاهی بخش با عناوین مختلف از سوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ایجاد می شود و امسال پویش «چهارشنبه سوری و سلامت» برگزار می شود.

**آماده باش کامل نیروهای انتظامی و امدادی
معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه پلیس مخالف شادی مردم نیست و از شادی سالم حمایت می کند، گفت: هدف پلیس برقرای نظم و امنیت، رعایت حقوق شهروندان و رعایت حال افراد کهنسال و بیماران است و با مخلان نظم و امنیت در این روز به جد برخورد می شود.
سرهنگ هاشم شعفی با بیان اینکه مردم آزاری و ترساندن شهروندان شادی نیست، از شهروندان در خواست کرد در چهارشنه آخر سال از ترددهای بی مورد خودداری کنند و این شادی را در کنار خانواده های خود با پاسداشت سنت های قدیمی در شادی و سلامتی بگذرانند.
وی اظهار داشت: پلیس آذربایجان شرقی با شماره تماس 110 در کنار مردم قرار دارد، تمام نیروهای عملیاتی پای کار هستند و ستاد نیز در قالب سازمان دوم در میادن و تمام نقاط حضور دارد.
سرهنگ شعفی افزود: پلیس استان برای شب چهارشنبه آخر سال و روزهای قبل آن تمهیدات لازم را اندیشیده است و با سازندگان و فروشندگان مواد محترقه برخورد می کند.
وی ادامه داد: افرادی که اقدام به پرتاب مواد محترقه کنند و موجب ایجاد رعب و وحشت در جامعه شوند دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.
معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی گفت: توصیه ما به والدین در چهارشنبه آخر سال این است که به هیچ عنوان کودکان خود را تنها نگذارند و از خرید مواد محترقه به فرزندانشان خودداری کنند.
جانشین معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز نیز گفت: از 15 اسفند ماه جاری تمامی پرسنل آتش نشانی در آماده باش کامل هستند و این امر تا 15 فروردین ماه سال 1398 ادامه خواهد داشت.
آتش پاد دوم اصغر لطفی وند ادامه داد: در این ایام تمامی نیروی عملیاتی در آماده باش کامل هستند و در 20 منطقه پرتردد کلان شهر تبریز خودروهای اطفای حریق و در برخی مناطق پرترافیک گشت موتوری سازمان مستقر هستند.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم چهارشنبه سوری امسال توام با سلامتی و شادی باشد، گفت: آتش نشانان همیشه در خدمت مردم هستند و از شهروندان درخواست می کنیم موارد ایمنی را بیش از پیش رعایت کنند.
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی نیز گفت: تمامی پرسنل این مرکز در آماده باش کامل هستند و تمام مرخصی های پرسنل لغو شده است.
وحید شادی نیا ادامه داد: نیروهای اورژانس در چهارشنبه آخر سال در 12 میدان اصلی تبریز حضور دارند و در مناطق پر ترافیک تبریز با دو آمبولانس مستقر هستند تا در صورت نیاز بلافاصله بر بالین بیمار برسند.
وی خاطرنشان کرد: تمامی اورژانس های بیمارستانی و پیش بیمارستانی استان در آمادگی کامل قرار دارند تا در صورت نیاز ارائه خدمت دهند.
شادی نیا از شهروندان درخواست کرد کیف کمک های اولیه با حداقل وسایل پانسمانی همانند سرم شستشو و باند در دسترس داشته باشند.
وی همچنین از جوانان و نوجوانان خواست حواس شان به بیماران قلبی، مغزی، زنان باردار، کودکان و سالمندانی که در خانه حضور دارند، باشد.

**توصیه های ایمنی در چهارشنبه آخر سال جدی گرفته شود
جانشین معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز تاکید کرد: روشن کردن آتش چهارشنبه آخر سال در پارکینگ، معابر کم عرض، کوچه های باریک، کنار خودرو ها و در زیر درختان ممکن است نسبت به گسترش حریق منجر شده و آتش سوزی بزرگی را ببار آورد.
آتش پاد دوم اصغر لطفی وند افزود: شهروندان در صورت روشن کردن آتش قبل از هر کاری نسبت به تهیه 2 دستگاه کپسول خاموش کننده و چند سطل آب در محل مذکور اقدام کنند.
وی ادامه داد: محل روشن کردن آتش بایستی صاف و حتی المقدور خاکی و یا بتنی باشد و از روشن کردن آتش برروی آسفالت خیابان خودداری شود.
آتش پاد دوم لطفی وند اظهار داشت: جهت روشن کردن آتش هرگز از مایعات سریع الاشتعال مانند بنزین، الکل، نفت، گازوییل و تینر استفاده نشود و مردم مراقب باشند مایعات مذکور در نزدیکی محل آتش بازی نباشد.
وی افزود: شهروندان از تجمع زیاد در کنار بوته های آتش خودداری کنند و از افرادی که مراتب ایمنی را رعایت نمی کنند و اقدام به پرتاب مواد محترقه و فشفشه به داخل محل تجمع می نمایند دوری شود.
جانشین معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز با تاکید بر اینکه باید به جد از انداختن کپسول های اسپری و بطری به داخل بوته های آتش خودداری شود، گفت: انداختن انواع اسپری به داخل آتش موجب انفجار و در نتیجه پخش شدن آتش می شود که بسیار خطرناک است.
وی اضافه کرد: روشن کردن آتش باید با نظارت بزرگان انجام شود تا آتش کوچک و مقطعی به آتش بزرگ و غیرقابل کنترل تبدیل نشود و شهروندان در صورت داشتن لباس گشاد و پلاستیکی از پریدن روی آتش خودداری کنند.
آتش پاد دوم لطفی وند تاکید کرد: مردم از رها کردن بالن های آتش زا خودداری کنند چه بسا ممکن است شادی چند لحظه ای باعث حادثه ای ناگوار شود و مکانی را به آتش بکشد.
وی از شهروندان درخواست کرد در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال از باز گذاشتن پنجره های واحدهای آپارتمانی و مسکونی خودداری کنند، زیرا ممکن است فشفشه ای هنگام پرتاب از پنجره وارد خانه شده و منزل مسکونی را به آتش بکشد.
جانشین معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز با بیان اینکه مواد محترقه ایمن وجود ندارد، تاکید کرد: 250 گرم از یک ماده محترقه می تواند آپارتمانی را تخریب کرده و خسرات جبران ناپذیری را ببار آورد.
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی نیز گفت: اکثر سوختگی ها در چهاشنبه آخر سال در نواحی صورت، چشم ها و دست ها بوده و نوجوانان بیشتر از سایر افراد آسیب می بینند.
وحید شادی نیا با تاکید بر اینکه از روشن کردن آتش با حجم بالا باید خودداری شود، اظهار کرد: در موارد سوختگی باید بلافاصله محل سوختگی را به مدت 10 تا 15 دقیقه زیر آب سرد نگه داشت و از مالیدن مواد غیربهداشتی مانند خمیردندان و سیب زمینی به محل سوختگی خودداری کرد.
وی ادامه داد: از ریختن بتادین بر روی محل سوختگی نیز باید اکیدا خودداری شود، زیرا موجب تشدید سوختگی می شود و همچنین گذاشتن کمپرس یخ نیز موجب افزایش عمق سوختگی می شود.
شادی نیا اضافه کرد: پس از گرفتن محل سوختگی زیر آب سرد با گذاشتن گاز استریل و یا پارچه تمیز و خشک بروری محل فرد را به مرکز درمانی برسانند.
وی خاطرنشان کرد: اگر سوختگی در ناحیه گردن، دست و یا پا باشد بیرون آوردن گردنبند، انگشتر، ساعت، کفش و جوراب از بدن فرد از اولویت هاست.
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی افزود: اگر بخشی از لباس مصدوم به محل سوختگی چسبیده باشد، از کندن آن خودداری شود.
وی با بیان اینکه نیروهای این مرکز از آمادگی کامل برای امداد رسانی به شهروندان برخوردار هستند گفت: علاوه بر پایگاه های اصلی آمبولانس های 115 در میادین اصلی شهرها مستقر هستند.
هماهنگی و تنظیم: مینا بازگشا
6120/518
کد N2116643

وبگردی