آفتاب
رایزن بازرگانی بنگلادش:

پیوندهای تجاری با ایران باید افزایش یابد

پیوندهای تجاری با ایران باید افزایش یابد

کاشان - ایرنا - رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران با اشاره به شرایط ناشی از تحریم جمهوری اسلامی، افزایش پیوندها و مناسبات تجاری کشورش با ایران از جمله شهرهایی مانند کاشان را خواستار شد.

«محمد صبور حسین» روز چهارشنبه در حاشیه نشست با گروهی از اعضای اتاق بازرگانی و صاحبان صنایع کاشان در گفت و گو با ایرنا افزود: حجم مبادلات بنگلادش و ایران پس از افزایش تحریم ها از سالانه 100 میلیون دلار به حدود 60 درصد کاهش یافته است که درصددیم مشکلات موجود را بررسی و برای افزایش حجم روابط تجاری 2 کشور، راه حل مناسبی پیدا کنیم.
وی گفت: کاشان به عنوان یکی از مراکز مهم تولید فرش ماشینی و وارد کننده مهم جود (نخ کنفی) و بنگلادش نیز نخستین صادر کننده این محصول در جهان است که همین امر می تواند مبدا و هدف افزایش مبادلات تجاری بین 2 طرف باشد.
رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران، بیشتر مشکلات تجاری 2 کشور را در زمینه نقل و انتقالات مالی دانست و اضافه کرد: برقراری کانال مالی بین ایران و بنگلادش از موضوع های مهمی است که باید پیگیری شود.
محمد صبور حسین در باره پیشنهاد اعزام یک هیات از بنگلادش به کاشان نیز گفت: این هیات متشکل از مسوولان بانک ها و تولیدکنندگان جود می توانند با حضور در کاشان و مذاکره با واردکنندگان این محصول، برای مشکلات موجود راه حل پیدا کنند.
او همچنین با اشاره به کاهش هزینه های کارگری در بنگلادش نسبت به ایران، راه اندازی کارخانه های فرش ماشینی در کشورش را خواستار شد و افزود: سرمایه گذاران می توانند از معافیت های کشور ما نیز بهره ببرند.
به گفته رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران، از 37 میلیارد دلار صادرات آن کشور 82 درصد به صادرات پوشاک اختصاص دارد و بقیه را صادرات مواد اولیه نساجی و فرش بافی، میوه های گرمسیری، چای، مواد شیمیایی و غیره تشکیل می دهد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان نیز گفت: بخش بزرگی از مشکلات تجاری مربوط به محصول جود با پیگیری رایزن بازرگانی در سفارت بنگلادش در تهران قابل حل است و بخشی از مشکلات نیز باید با اتخاذ ساز و کار مناسب از سوی مسوولان به ویژه بانک های بنگلادش پیگیری شود.
محمود تولایی با اشاره به پیگیری صاحبان صنایع کاشان برای رفع مشکلات بازرگانی، افزایش درصد کارمزد پرداخت و نقل و انتقال مالی را از مهمترین مشکلات برخی از تولیدکنندگان صنایع نساجی این شهرستان عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، شهرستان های کاشان و آران و بیدگل با بیش از یک هزار و 200 واحد صنعتی افزون بر50 درصد از صادرات فرش ماشینی کشور را با ارزش بیش از 100 میلیون دلار به خود اختصاص داده اند.
6136/8123/6027
کد N2115228

وبگردی