آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

تعرفه برق خورشیدی برای پرمصرف‌ها/هزینه۱۰برابری تولیدبرق درتابستان

تعرفه برق خورشیدی برای پرمصرف‌ها/هزینه۱۰برابری تولیدبرق درتابستان

سناریوهای مختلفی برای مشترکین پرمصرف وجود دارد که می توانند با انتخاب یکی از آنها،مانع بروز خاموشی برق در فصل تابستان شد؛ یکی از این روش ها محاسبه تعرفه آنها برابر برق خورشیدی است.

به گزارش خبرنگار مهر، داده‌های وزارت نیرو نشان می‌دهد که مصرف برق ۲۰ درصد از مشترکین مناطق عادی حدود ۴۲ درصد از کل مصرف برق این بخش است. توزیع ناهمگن مصرف برق در استان‌های جنوبی کشور وضعیت وخیم‌تری دارد به طوری که ۲۰ درصد از مشترکین این استان‌ها بیش از ۵۰ درصد از برق بخش خانگی این استان‌ها را مصرف می‌کنند. با توجه به این داده‌ها می‌توان گفت که اگر مصرف برق مشترکین پرمصرف در فصل تابستان نیز مانند سایر مردم بود آنگاه بیش از ۷۰۰۰ مگاوات از مصرف کل کشور کاسته شده و نه تنها خاموشی برق در کشور اتفاق نمی‌افتاد بلکه صادرات برق به کشورهای همسایه نیز قطع نمی‌شد.

مصرف برق مشترکین پرمصرف در حالی است که آنها نه تنها بهای برق خود را به طور کامل پرداخت نمی‌کنند بلکه متوسط یارانه ۲۰ درصد از مشترکین پرمصرف نسبت به متوسط ۸۰ درصد مشترکین در حدود ۲.۵ برابر و یارانه یک درصد مشترک بسیار پرمصرف نسبت به مصارف حداقلی بیش از ۱۴ برابر است. توزیع یارانه پنهان برق برای مناطق عادی در شکل زیر آورده شده است.

کد N2113762

وبگردی