آفتاب
معاون وزیر ارشاد:

پدافند غیرعامل فرهنگی نیازمند کار اساسی است

پدافند غیرعامل فرهنگی نیازمند کار اساسی است

تهران- ایرنا- معاون منابع و توسعه مدیریت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه حوزه پدافند غیرعامل فرهنگی نیازمند کاراساسی است، گفت: باید این مهم متولی خاصی داشته باشد تا وظایف و ماموریت های ذاتی در دفاع و حمایت از فرهنگ را ترسیم کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، لادن حیدری روز دوشنبه در آیین «پدافند غیر عامل و رویکرد فرهنگی» که در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با اشاره به ابعاد و جزئیات مختلف پدافند غیرعامل، اظهار داشت: از منظر فرهنگ و ارزش ها، هنگامی که ابعاد اجتماعی و فرهنگی یک کشور مورد تهدید قرار می گیرد، در واقع خطر دگرگونی ارزش های فرهنگی و تغییر رفتارهای اجتماعی بوجود آمده است و تغییر در ارزش های فرهنگی موجب کاهش انسجام اجتماعی و اخلال در تداوم کارکرد نظام فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می شود.
وی ادامه داد: از منظر ساختار سیاسی و اجتماعی، تهدید امنیت کشور پس از انقلاب اسلامی ایران همواره از طریق تغییر در ارزش های فرهنگی و رفتارهای اجتماعی و عدم سازگاری آن ها با فرهنگی که موجودیت اصلی نظام بوده، توسط دشمنان دنبال شده است.
حیدری اضافه کرد: بدین ترتیب حفظ نظام سیاسی مستلزم ساماندهی ارزش های فرهنگی و اجتماعی است و مفاهیم دفاع غیرعامل در فرهنگ عمومی موجب استحکام بیشتر نظام خواهد شد.
معاون وزیر ارشاد گفت: سنت فرهنگی مسلط در جامعه ما، آمادگی گسترش مفاهیم جدید را ندارد و عموما نوعی مقاومت در سازمان های فرهنگی برای گسترش مفاهیم جدید و تنوع در کارکردها به چشم می خورد؛ به نحوی که دستگاههای فرهنگی کشور بعد از انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته اند روش ها و بینش های لازم در راستای نیازهای انقلاب فرهنگی را تامین کنند و با نوعی سنت فرهنگی عمل می کنند.
وی افزود: مفاهیم ارزشی به معنای دقیق کلمه تعیین می کنند که چه چیزی به راحتی در مدارس، دانشگاهها، کتابخانه ها، تئاترها، موزه ها و گالری ها در دسترس مخاطبان قرار بگیرد.
معاون منابع و توسعه مدیریت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اکثر بودجه های دولتی برای مطالعه و تولید فرهنگ به تشکل ها و نهادهای سنتی فرهنگی اختصاص یافته است و معمولا ابتکارات فرهنگی که در پی گسترش تعاریف جدید و نفوذ به فرهنگ است، توسط جریان فرهنگی سنتی، کم ارزش تلقی می شود.
وی افزود: هدایت بودجه های دولتی برای گسترش مفاهیم دفاع غیرعامل نیز ضروری است.
حیدری پدافند غیرعامل فرهنگی را رسا دانست و گفت: چراکه امروز سرمایه گذاری اصلی روی جنگ های مستقیم نیست، بلکه روی مقوله فرهنگ است.
به گفته وی اگر فرهنگ و راهبردهای دفاعی فرهنگی را محور فعالیت های پدافند غیرعامل در نظر بگیریم، اغراق نکرده ایم.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بحث فرهنگ سازی در حوزه پدافند غیرعامل، مباحث آموزش و پرورش را پوشش می دهد و علاوه بر آن، دفاع فرهنگی هم مطرح می شود لذا در حقیقت یک فرهنگ دفاعی مطرح است و یک دفاع فرهنگی، در پدافند غیرعامل، دفاع فرهنگی مطرح است.
معاون وزیر ارشاد در ادامه با تاکید براینکه در حوزه پدافند غیرعامل فرهنگی، کار اساسی صورت نگرفته است، نیاز متولی در این مهم را ضروری دانست و افزود: دراین بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگ بیشتر و پررنگتر از بقیه است لذا در این مسیر قدم اول شناخت خود فرهنگ است، یعنی فرهنگ خود را شناخته و بشناسانیم.
حیدری در عین حال تاکید کرد: تهاجم فرهنگی زمانی پیروز خواهد بود که فرهنگ غیرخودی، جایگزین فرهنگ خودی شود لذا این افق زمانی محقق نخواهد شد که ما فرهنگ خود را نشناسیم و فرهنگ تهاجمی را بجای فرهنگ خودمان قبول کرده و به آن عمل نمائیم.
وی یادآورشد: پدافند غیرعامل یک علم بین رشته ای است و نگاه به علم خاصی ندارد. مخاطب آن نیز عام است یعنی همه سطوح جامعه و افراد مختلف، مخاطب آن محسوب می شوند.
معاون وزیر ارشاد تصریح کرد: در بحث عملیات روانی یا تهاجم فرهنگی، سیاستگذاری با سازمان پدافند غیرعامل و اجرا با سازمان های فرهنگی است.
فراهنگ ** 1355 **3009
کد N2112725

وبگردی