آفتاب

همسر خانم بازیگر در خندوانه و پروژه سلبریتی‌سازی در صداوسیما 

همسر خانم بازیگر در خندوانه و پروژه سلبریتی‌سازی در صداوسیما 

از ابتدای دهه ۸۰ که صداوسیما بخش‌های بازرگانی خود را تقویت کرد، یکی از گروه‌هایی که بیش از سایر قشرها، وارد فعالیت‌های تبلیغاتی و بازرگانی صداوسیما شدند، پزشکان بودند.

به گزارش خبرآنلاین، جمعه شب برنامه پر بیننده خندوانه در شبکه نسیم میزبان مهمان خاص بود. خاص از این زاویه که در همان دقایق اول بخش زیادی از مخاطبان با خود این سوال را داشتند: « خب که چی؟». در واقع رسم مهمان‌نوازی در برنامه‌های صداوسیما عموما برمی‌گردد به این نکته مهم که مهمان دعوت شده یا حاوی ارزش‌های خبری همچون دربرگیرندگی سوژه یا کیس باشد یا استفاده از عنصر شهرت. در برخی موارد هم شگفتی می‌تواند دلیلی برای دعوت کردن یک مهمان در برنامه‌های پر طرفدار باشد که این مورد در برنامه‌هایی مانند «ماه‌عسل»، «فرمول یک» و… دارای مصداق است. اما دعوت کردن از یک دندان‌پزشک که از قضا همسر شیلا خداداد یکی از بازیگران سینما ست و حاوی ویژگی خاص یا ارزش خبری خاصی نیست چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟
پاسخ به این سوال را باید در یک رابطه ۲۰ ساله جستجو کرد. از ابتدای دهه ۸۰ که صداوسیما بخش‌های بازرگانی خود را تقویت کرد، یکی از گروه‌هایی که بیش از سایر قشرها، وارد فعالیت‌های تبلیغاتی و بازرگانی صداوسیما شدند، پزشکان بودند. حالا دعوت از همسر دندانپزشک شیلا خداداد، بازیگر سینما به برنامه پرمخاطب «خندوانه» در حالی به موازات کاندیداتوری این شخص برای انجمن دندانپزشکان ایران رخ داده که با توجه به تکرار دعوت از چهره‌های فاقد ویژگی خاص به برنامه رامبد جوان و نظایر این برنامه، ظاهراً قدرت این سلبریتی‌ها به حدی رسیده که می‌توانند تصمیم بگیرند هر شخصی را بدون آنکه نیازی به سابقه خاصی داشته باشند، روی آنتن ببرند و تبلیغ کنند؛ اتفاقی که مدیران صداوسیما نیز ظاهراً با آن مشکلی ندارند. اما آنچه که در این فرآیند تازگی دارد، به تنهایی حضور یک پزشک فاقد ویژگی‌های خاص نیست. در واقع صداوسیما به صورت خاموش و بدون شفافیت در حال سلبریتی‌سازی است و این مساله در ماجراهای مسعود صابری به وضوح خود را نشان داد.
 

رابطه پزشکان و صداوسیما

رابطه پزشکان و صداسیما رابطه‌ای است که در طول دو دهه شکل گرفته است. از ابتدای دهه ۸۰ کم کم برنامه‌های صداوسیما شاهد حضور قابل توجه پزشکان شد. آنها با هدف آموزش بیماری‌ها به مردم، اصلاح سبک زندگی، آموزش پیشگیری و تقدم آن بر درمان، پا به برنامه‌های صداوسیما گذاشتند. حضور پزشکان ابتدا در برنامه‌های روزانه با موضوع خانواده و مسائل روزمره شروع شد اما این مسیر تاثیرگذار با تعرفه‌های چراغ خاموش صداوسیما تغییر کرد و از جایی به بعد صرفا پزشکانی در برنامه‌ها حاضر شدند که با هماهنگی واحدهای بازرگانی پا به برنامه‌ها می‌گذاشتند. حتی این روند تا جایی پیش رفت که پزشکان حاضر در برنامه‌ها با معاینه تلفنی مخاطبان، به آنها راهکارهایی می‌دادند و پس از آن مجریان و برنامه‌سازان شماره مطب آن پزشک را برای مخاطبان ارسال می‌کردند. حالا با راه‌اندازی شبکه سلامت در صداوسیما این روند به شکل جدی تری دنبال می‌شود و بعضا در برخی برنامه‌ها تبلیغ کلینیک‌های درمانی خصوصی در قالب برنامه‌های مشارکتی انجام می‌شود. در واقع صداوسیما با شناخت بازار سلامت در ایران درآمد بالایی از این حوزه داشته و دارد و این درحالی است که رسانه ملی می‌تواند یکی از قطب‌های آموزش سبک زندگی سالم در میان مردم باشد. 

چرا صداوسیما از رسوایی‌های قبل درس نگرفت؟

کد N2111465

وبگردی