آفتاب
حاشیه های نمایشگاه نوروزی صنایع دستی در تهران

نمایشگاهی برای خرید عیدی صنایع دستی/دو نمایشگاه نوروزی در یک محل

نمایشگاهی برای خرید عیدی صنایع دستی/دو نمایشگاه نوروزی در یک محل

نمایشگاه عیدانه صنایع دستی همزمان با نمایشگاه نوروزی در محل دائمی نمایشگاههای تهران برپا شده اما عدم تبلیغات مناسب باعث شده تا روز اول و دوم بازدیدکننده زیادی نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه ملی صنایع دستی با عنوان عیدانه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برپا شده است. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ساعت یک بعد از ظهر روز گذشته در حضور نمایندگان مجلس و مسئولان سازمان میراث فرهنگی برگزار شد. مراسمی که با دید و بازدید مسئولان از نمایشگاه انجام گرفت.

افتتاح پاساژ اینترنتی

علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدیدش از این نمایشگاه از نخستین پاساژ اینترنتی صنایع‌دستی حامیان نیز رونمایی کرد. این پاساژ اینترنتی در حقیقت زمینه‌ساز ارتباط مستقیم هنرمندان با خریداران است و هر هنرمند می‌تواند به طور مستقیم کالاهای صنایع دستی خود را در سایت بارگذاری کند و مستقیم به فروش برساند و در مقابل ۵ الی ۱۰ درصد از فروش خود را در ازای خدمات الکترونیکی به پاساژ بدهد. در فاز اول پاساژ صنایع‌دستی بیش از ۷۰ هنرمند از سراسر کشور کالاهای صنایع دستی خود را بارگذاری کرده و در حال فروش آنها هستند.

روز اول نمایشگاه خالی از بازدیدکننده بود و آن طور که غرفه داران انتظار داشتند استقبالی نشد شاید به این دلیل که خیلی دیر این افتتاح صورت گرفت و یا اینکه تبلیغات گسترده‌ای برای آن نشده بود. تبلیغات محیطی انجام گرفته در برخی از خیابان‌ها نیز تنها محدود به چند بنر تبلیغاتی در بزرگراه‌ها شده است.

نیمی از سالن خالی است

اما نمایشگاهی که اکنون تا روز ۱۸ اسفند در سالن‌های ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ برپاست، نیز آن طور که در دوره‌های پیشین مشاهده می‌شد، پر از غرفه صنایع دستی نیست. غرفه‌های موجود در نمایشگاهی که برای روزها نزدیک به ایام عید امسال برپا شده است، بیشتر از اداره‌های کل میراث فرهنگی استانهاست که هنرمندان صنایع دستی خود را به این نمایشگاه معرفی کرده‌اند و خواسته‌اند تا بهترین آثارشان را به معرض نمایش و فروش بگذارند.

در سالن ۱۰ و ۱۱ نیز که تقریباً نصفی از سالن خالی است و در وسط سالن ماکتی از ایران بزرگ کار شده و در جایگاه هر استان سفره هفت سینی با صنایع دستی مربوط به آن استان پهن شده است. برخی از استان‌ها هم که مانند مازندران و قم خالی هستند. در اطراف نیز چند هنرمند غرفه‌هایی اجاره کرده‌اند تا بتوانند به معرفی محصولاتشان بپردازند.

در فضای بیرون از نمایشگاه مانند همیشه چند چادر عشایری برپا شده است و مردم در حال فروختن کباب و نان و آش ماست و… هستند.

سی و یکمین دوره؟!

یکی از نکات قابل توجه عنوان سی و یکمین دوره نمایشگاه صنایع دستی عیدانه است. موضوعی که حتماً برای کسی که کمی تأمل کند این سوال را به وجود می‌آورد که چطور سی و یک دوره از این نمایشگاه گذشته است در صورتی که چند سالی بیشتر نیست صنایع دستی به سازمان میراث فرهنگی پیوسته و پیش از آن نیز نمایشگاه عیدانه ای برپا نمی شده است!

با این وجود اما در کنار نمایشگاه صنایع دستی برپا شده در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران، نمایشگاهی نیز با عنوان نوروز در سالن ۳۸ برپاست که یک روز قبل از نمایشگاه صنایع دستی افتتاح شد و قرار است تا یک هفته ادامه داشته باشد. در این نمایشگاه اما همه چیز پیدا می‌شود از مبلمان گرفته تا صنایع دستی.

رکود در نمایشگاه نوروزی

غرفه دارانی که به فروش صنابع دستی می‌پردازند؛ درباره علت اینکه چرا در بخش صنایع دستی شرکت نکرده‌اند می‌گویند که دیر متوجه برپایی نمایشگاه عیدانه شده‌اند وگرنه حاضر بودند که در نمایشگاه تخصصی شرکت کنند ضمن اینکه برای یک غرفه ۱۲ متری در نمایشگاهی مانند نوروز دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کرده‌اند اما می‌توانستند در نمایشگاه عیدانه صنایع دستی همین غرفه را با نصف قیمت اجاره کنند. بسیاری از این افراد نمایشگاه را در روز دوم ترک کردند چرا که به اعتقاد آنها تبلیغی برای نمایشگاه نوروز نشده بود و در روز دوم آنها وقتی دیدند که هیچ مشتری ندارند حاضر نشدند که تا آخر هفته بمانند و پول اجاره غرفه را بدهند.

باید دید آیا نمایشگاه صنایع دستی عیدانه نیز دچار چنین رکودی نسبت به حضور بازدیدکنندگان خواهد شد یا خیر از سوی دیگر باید دید که گرانی‌های اخیر چقدر به هنرمندان صنایع دستی در این نمایشگاه لطمه وارد خواهد کرد و آیا آنها هنرهای دستی خود را به شهرشان برمی گردانند یا نه.

کد N2110273

وبگردی