آفتاب

هانی‌زاده: امارات، عربستان و بحرین بازنده جنگ سیاسی علیه ایران هستند

هانی‌زاده: امارات، عربستان و بحرین بازنده جنگ سیاسی علیه ایران هستند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر این‌که امارات به خوبی می‌داند حاکمیت ایران بر جزایرسه‌گانه ابدی و تاریخی است،‌ گفت:‌ امارات در آینده هزینه‌های ماجراجویی‌های خود را می‌پردازد، زیرا با این جریان‌سازی‌ها نمی‌تواند ایران را منزوی کند و این کشورها یعنی امارات، عربستان و بحرین بازنده این جنگ سیاسی علیه ایران خواهند بود.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره ادعای امارات در نشست وزیران امور خارجه عضو سازمان همکاری اسلامی در ابوظبی علیه ایران و طرح مساله جزایر سه‌گانه اظهار کرد:‌ مثلث شوم عربستان، بحرین و امارات طی سال‌های اخیر با عنوان ابزار اجرایی و سیاسی از سوی آمریکا و اسرائیل در منطقه عمل می‌کند. شکست تلاش‌های آمریکا برای تشکیل یک ناتوی عبری - عربی علیه ایران،‌ شکست کنفرانس‌های ورشو و شرم الشیخ باعث شده که آمریکا به این سه کشور یعنی عربستان، امارات و بحرین به منظور یک سلسله جریان سازی‌ها علیه ایران فشار آورد. 

وی افزود: این جریان سازی‌ها از سال‌ها پیش توسط سه کشور امارات‌، بحرین و عربستان شروع شده بود و ادامه داشت، عربستان و امارات در هر تصمیم‌گیری‌ سیاسی علیه ایران حضوری فعال دارند، به اعتبار این‌که دو کشور عربستان و امارات با داشتن توانایی مالی بالا می‌توانند به نیابت از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران عمل کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و جریان‌سازی از طریق اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی از سوی عربستان و امارات ادامه داشته و دارد، گفت:  نشست وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی در امارات و جریان‌سازی‌ها و بیانیه‌هایی که علیه ایران تهیه و مطرح شد، همه با پشتوانه مالی عربستان و امارات و همچنین فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

هانی‌زاده همچنین بیان کرد:‌به نظر می‌رسد  سازمان‌ همکاری‌های اسلامی جایگاه خودش را از دست داده و در طول سال‌های گذشته به دلیل این‌که دبیرخانه این سازمان منطقه‌ای در عربستان قرار دارد، به یک نهاد بی‌خاصیت و غیر فعال تبدیل شده است،‌ در حالی که سازمان همکاری‌های اسلامی در سال 1969 و با هدف حمایت از اماکن مقدس فلسطین و دفاع از ملت فلسطین تشکیل شد، اما به دلیل نفوذ مالی عربستان و امارات در  این نهاد تقریبا  به صورت غیر فعال تبدیل شده و تصمیماتی که اتخاذ  می‌کند در راستای وحدت جهان اسلام نیست.

وی در ادامه اظهار کرد:‌ بیانیه‌ای هم که از سوی برخی وزرای سازمان همکاری‌های اسلامی در امارات علیه ایران منتشر شد، در ادامه سلسله جریان‌سازی‌هایی است که آمریکا در کنفرانس ورشو و شرم الشیخ آغاز کرده بودند،  از این رو چنین بیانیه‌هایی فاقد ارزش است و امارات هم در آینده هزینه‌های ماجراجویی‌های خود را می‌پردازد، زیرا با این جریان‌سازی‌ها نمی‌تواند ایران را منزوی کند و این کشورها یعنی امارات، عربستان و بحرین بازنده این جنگ سیاسی علیه ایران خواهند بود.

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر این‌که ایران از تمام ظرفیت‌های خودش برای همکاری‌ منطقه‌ای استفاده کرده و دست دوستی ایران همواره به سوی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دراز شده،‌ گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران  همواره سعی کرده امنیت منطقه را بومی‌سازی کند، اما تاثیرگذاری کشورهای غربی و ‌آمریکا در میان کشورهای حوزه خلیج فارس باعث شده که یکسری فشارهایی به جمهوری اسلامی ایران وارد آید.

هانی‌زاده در پایان  خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به جزایر سه گانه نیز در هر نشستی از سوی امارات مطرح می‌شود، در حالی که امارات به خوبی می‌داند حاکمیت ایران بر این سه جزیره ابدی و تاریخی است لذا این جریان سازی‌ها علیه ایران در حد سیاسی و رسانه‌ای است و ارزشی برای ایران ندارد.

انتهای پیام

کد N2106701

وبگردی