آفتاب
وزیر فرهنگ تاکید کرد؛

حفظ قومیت ها برای حفاظت ازهویت ملی در ارتباطات جهانی

حفظ قومیت ها برای حفاظت ازهویت ملی در ارتباطات جهانی

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر نقش اقوام در حفظ هویت ملی، گفت: برای حفظ هویت ملی در ارتباطات جهانی، باید قومیت های خود را حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی عصر دوشنبه در پنجمین جلسه هیات امنای بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان با تاکید بر نقش سرمایه های اجتماعی در حفظ و انحطاط حکومت ها گفت: در بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان نیز توجه به سرمایه های اجتماعی برای حفظ هویت آن ضرروی است.
وی یادآورشد: فرصت سه ساله داریم تا با اقدامات خود بتوانیم این بنیاد را به طور کامل به جامعه مخاطب معرفی کنیم و اگر در این بازه زمانی نتوان به این مهم رسید در معرض مخاطره می افتد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: برای استمرار و امتداد فعالیت های بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان باید به گونه ای تلاش کنیم که تبدیل به نهالی محکم شود تا در آینده به آن به عنوان بذری نو پا که می توان به راحتی حذف کرد نگریسته نشود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای استمرار این بنیاد توجه به یکسان سازی از اهمیت زیادی برخوردار است. ترسیم چشم انداز سه ساله از انقطاع آن جلوگیری و بر اهمیت آن می افزاید.
صالحی در ادامه بر توجه به نهادسازی بنیاد نیز تاکید کرد و گفت: نهادسازی موضوع مهمی است که باید در این بنیاد با قوت شکل بگیرد که از آن جمله می توان به اجزای اداری و مرکزیت و شعب آن اشاره کرد.
به گفته وی، دفاتر استانی این بنیاد باید راه اندازی شود. بنابراین داشتن محلی برای فعالیت ها از جمله ضروریات محسوب می شود زیرا هر فعالیتی در مرحله اول به محل و فضایی برای ادامه راه نیاز دارد.
رئیس هیات امنای بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان افزود: توجه به منابع از جمله سرمایه های اجتماعی برای حفظ هویت و ادامه راه بنیاد نیز از دیگر ضروریاتی است که باید به آن اهمیت داد. در حوزه ساختار اداری باید با سرعت بیشتری حرکت کند و ابهامات موجود آن برطرف شود تا به یک پایداری نسبی برسد.
صالحی ادامه داد: بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان متشکل از ٤ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان است و باید به گونه ای عمل کرد که با مدیریت فعال و کاربردی به نهادسازی این بنیاد پرداخت.
وی با تاکید بر اینکه انقطاع در برخی فعالیت ها منجر به قطع حیات اجتماعی و یأس اجتماعی می شود گفت: باید چشم انداز روشنی به عنوان نقشه راه عملیاتی برای سه سال آینده فعالیت های این بنیاد در نظر بگیریم زیرا فلسفه وجودی و اهداف بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در این چشم انداز خود را نشان می دهد و خروجی فعالیت های آن باید قابل توجه باشد.
براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای این جلسه محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و دبیر هیات امنای بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان گزارشی از روند فعالیت های این بنیاد در حوزه های مختلف ارائه داد.
در ادامه اکبر بهنام جو استاندار استان اردبیل بر ترسیم برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در فعالیت های بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان تاکید کرد.
در این جلسه اعضای حاضر پیشنهادهایی از جمله توجه به برنامه های سال ٩٨ در تدوین برنامه های سالانه در هیات امنا، حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ٤ استان آذرابیجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان، تخصیص بودجه جدید برا ی نهادسازی بنیاد، حضور بنیانگذاران با توجه به قدرت تاثیر آن ها بر افکار عمومی و اهالی فرهنگ و هنر و ...، توجه به زبان ترکی آذری و ... از سوی اعضای حاضر ارائه شد.
در پایان این جلسه از کتاب سوزلرین واحد یازیلیشی (شیوه خط و فرهنگ املایی ترکی آذربایجانی یکسان نویسی کلمات) رونمایی شد.
فراهنگ ** 1355 **
کد N2106615

وبگردی