آفتاب
منصور سهراب‌پور در گفت‌وگو با ایرناپلاس:

زور مخالفان شبکه نمایش خانگی بیشتر است

زور مخالفان شبکه نمایش خانگی بیشتر است

تهران- ایرناپلاس- شبکه نمایش خانگی سال‌هاست به‌صورت فعال و جدی به تولید و پخش مجموعه‌های بسیاری پرداخته است. منصور سهراب‌پور، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون از ظرفیت این شبکه، مسائل و مشکلاتی که سر راه این حوزه قرار دارد، گفت.

در ماه‌های اخیر شاهد استقبال زیادی از کارگردانان تلویزیون و سینما برای ساخت آثار در شبکه نمایش خانگی بوده‌ایم. در حال حاضر هم مجموعه‌های بسیاری در مرحله تولید و توزیع برای پخش در این شبکه قرار گرفته‌اند. اما نکته‌ای که قابل توجه است این است که استقبال از سوی مردم نسبت به این آثار کاهش پیدا کرده و فروششان نسبت به سال‌ گذشته کمتر شده است. منصور سهراب‌پور، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که در کارنامه کاری‌اش تجربه تولید دو مجموعه با عنوان «ساخت ایران 1و2» را در شبکه نمایش خانگی دارد، به بررسی استقبال از تولید در این شبکه توسط کارگردانان، کاهش فروش و ظرفیتی که این حوزه دارد، پرداخت.

سازوکار نامناسب در پخش

منصور سهراب‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت شبکه نمایش خانگی آنقدر درآمدزا و مناسب است که بسیاری از کارگردانان از ساخت آثار برای این شبکه استقبال می‌کنند، بیان کرد: متأسفانه اگر تمهیداتی برایش اندیشیده نشود، می‌توانم بگویم ظرفیت نمایش خانگی، ظرفیت بسیار محدودی است. سازوکاری که برای این کار در پخش وجود دارد، اصلاً سازوکار مناسبی نیست. یعنی اینکه از طریق دی‌وی‌دی که اصل پخش نمایش خانگی از آن طریق انجام می‌شود، دچار آسیب و اشکال جدی است و اینکه روش‌های این مسیر روش‌هایی نیستند که حمایت شده باشند. باید به جهت سیستمی و امکاناتی بتوانند شرایط پخش خوب داشته باشند. کار نمایش خانگی و بحث پخش و فروشش دچار اشکال جدی است. استقبال از ساخت این آثار هم به این دلیل است که کسانی که امکانات و شرایط خوبی برای ساخت فیلم یا سریال در سینما و تلویزیون ندارند، متقاضی هستند که در این زمینه حضور پیدا کنند.

مهم این است سرمایه‌ای که این کار را تأمین می‌کند از کدام سمت آمده

«بحث کارگردان و عوامل یک بحث جدایی است. هیچ ایرادی ندارد که این عزیزان بیایند فعالیت کنند و حضور داشته باشند و مخاطب هم بتواند از آثار خوب و جذاب استفاده کند. اما مهم این است سرمایه‌ای که این کار را تأمین می‌کند از کدام سمت آمده است؟ اگر سرمایه، سرمایه غلط و ناپاکی باشد ممکن است به جهت فرهنگی کسانی بودجه را تأمین کرده باشند که بخواهند آن را در مسیر غلط تولید کنند و برنامه‌ای برای این موضوع داشته باشند. این بخش خیلی مهم است که امیدوارم کسانی که دست‌اندرکار هستند و این حوزه را مدیریت می‌کنند، نسبت به این موضوع هوشمندانه عمل کنند.»

آمار فروش رضایت‌بخش نیست

تهیه‌کننده «ساخت ایران» درباره کاهش فروش و استقبال از مجموعه‌های این شبکه با وجود حضور بازیگران مطرح و چهره در مقایسه با سال گذشته، عنوان کرد: به نظر من تولیدهای محتوایی، تولیدهای با کیفیتی نیستند. البته در وهله اول به دلیل شرایط اقتصادی بدی است که حاکم است. دلیل بعدی‌، بحث پخش و اینکه سازوکار مناسبی برای این مسیر اندیشیده نشده است و شبکه نمایش خانگی هنوز بلاتکلیف عمل می‌کند. یعنی از جهاتی دشمنان و مخالفینی و از جهاتی دیگر هم حامیانی دارد که البته فکر می‌کنم آن بخشی که مخالف هستند زورشان در این موضوع بیشتر است. آمار فروش، آمار فروش خوبی نیست، یعنی رضایت‌بخش نیست. فروشی که وجود دارد جوابگوی سرمایه‌ای که هزینه شده و می‌شود، نخواهد بود.

چرایی ترجیح شبکه نمایش خانگی به تلویزیون

سهراب‌پور درباره شرایط و امکاناتی که شبکه نمایش خانگی در مقایسه با تلویزیون در اختیار سازندگان مجموعه‌ها قرار می‌دهد، خاطر نشان کرد: هیچ‌گونه امکاناتی نیست که بگوییم حمایت ویژه و معنوی خیلی خوبی در این مسیر انجام می‌شود. به اعتقاد من حمایت صفر است و حتی اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، اتفاقات عکس است. یعنی حمایت نیست بلکه مخالفت، ممانعت و محدودیت است. شاید کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، احساسشان این باشد که به جهت محتوایی از یک فضای بازتری می‌توانند برای تولید یک اثر استفاده کنند. دلیل دومش این است که ممکن است در شرایط بخش خصوصی دریافت‌های مالیشان دریافت‌های بهتری باشد که در این زمینه متقاضی و فعالیت زیاد می‌شود.

سامان‌دهی تکثیر غیرقانونی

این کارگردان در خاتمه افزود: تعیین کننده کسانی هستند که در حوزه تولید آثار فرهنگی تصمیم‌گیر، مسئول و مؤثر هستند. به اعتقاد من اگر نمی‌توانند شرایط خوبی برای حمایت ایجاد کنند، البته حمایت به این معنا که بتوانند یک سامانی به اتفاق‌هایی که در تکثیر غیرقانونی می‎افتد و هیچ‌گونه قانونی برایش وضع نشده، ببخشند، در این صورت این حوزه می‌تواند جان بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد و به جهت قانونی تمهیداتی برایش اندیشیده شود، حتی اگر منجر به این شود که رقم نهایی کار را پایین‌تر بیاورند، اما آن امنیت وجود داشته باشد که همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند حتماً مقرون‌به‌صرفه خواهد بود و به آینده این حوزه می‌توان امیدوار بود. اگر غیر از این باشد متأسفانه در آینده نزدیک شاهد اتفاقات بدی در این مسیر خواهیم بود.



گزارش از هنگامه ملکی

*اداره کل اخبار چند رسانه ای*
کد N2106229

وبگردی