آفتاب

520 هزار ناشنوا و کم شنوا در ایران زندگی می کنند

520 هزار ناشنوا و کم شنوا در ایران زندگی می کنند

تهران- ایرنا- رئیس کمیته شنوایی کشور گفت: 520 هزار ناشنوا و کم شنوا در ایران زندگی می کنند و سالانه هزار و 500 ناشنوای جدید در کشور متولد می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، محمد فرهادی روز شنبه در یک نشست خبری در آستانه روز جهانی شنوایی (12 اسفند) در مرکز همایشهای رازی افزود: یک میلیون و 300نوزاد سال گذشته غربالگری شنوایی شدند، که از این تعداد سه هزار و 400 مورد تشخیص قطعی کم شنوایی بود.
وی به شعار امسال روز جهانی شنوایی با عنوان «شنوایی خود را بررسی کنید» اشاره کرد و افزود: این شعار به منظور بالابردن سطح آگاهی مردم و نشان دادن عواقب افت شنوایی درمان نشده انتخاب شده است.
فرهادی اظهار داشت: حدود 360 میلیون نفر در جهان دچار کم شنوایی شدید هستند و بروز کم شنوایی در نوزادانی که نارس متولد می‌شوند 20 تا 40درصد در هر هزار تولد است.
وی ادامه داد: از مجموع 360 میلیون کم شنوا، 32میلیون نفر کودکان‌ زیر 15 سال و 328 میلیون نفر را افراد بالغ و سالمندان تشکیل می‌دهند. سازمان جهانی بهداشت گزارش داده سالانه در کل جهان افت شنوایی درمان نشده 750 میلیارد دلار هزینه دارد.
فرهادی اضافه کرد: 11مرکز رسمی کاشت حلزون در کشور وجود دارد و برای بیش از 10 هزار نفر طی 26 سال گذشته کاشت حلزون انجام شده است.

* 60 میلیون تومان هزینه از سوی دولت برای درمان کم شنوایی
محمد اجل لوییان، مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفاء از دیگر سخنرانان این نشست بود، که به اعتبار 60 میلیون تومانی دولت برای درمان هزار و 500 نوزادی که سالانه در کشور کم شنوا متولد می شوند، اشاره کرد.
وی گفت: همچنین سالانه هر خانواده دارای فرزند ناشنوا 2 میلیون تومان برای درمان نوزادان کم شنوایی خود می پردازد بنابراین باید انرژی زیادی را برای پیشگیری صرف کنیم تا از تولد کودک ناشنوا پیشگیری شود.
لوییان افزود: برای خانواده هایی که در آنها ناشنوای مادرزادی وجود دارد باید قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک انجام دهند و انجام یک آزمایش برای نوزادی که مشخص شود شنوا است یا نه، کافی نیست و تیم پزشکی در این زمینه لازم است.

* زیر سه سال زمان طلایی برای درمان کم شنوایی
وی اضافه کرد: بهترین زمان و زمان طلایی برای درمان کم شنوایی زیر سه سال است. کم شنوایی نابینایی را نیز به وجود می آورد بنابراین باید درمان آن سریعتر انجام شود.
لوییان ادامه داد: برای درمان کم شنوایی در مرحله اول استفاده از سمعک و بعد کاشت حلزون توصیه می شود، بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفا با کمک خیران کمک هزینه 540 نفر را بری کاشت حلزون تاکنون پرداخت کرده و به بیش از 10 هزار و 300 خانواده نیز خدمات ارایه داده است.
به گفته وی، در تمام مراکز کاشت حلزون کشور تیم پزشکی مستقر است و تاکنون یک میلیارد و 600 میلیون تومان بابت کمک هزینه کاشت حلزون پرداخت شده است.
اجل لوییان افزود: کاشت حلزون را برای ناشنوایی در هر دو گوش توصیه می کنیم اما به دلیل اینکه این کاشت رایگان انجام می شود بهتر است در یکی از گوش ها سمعک گذاشته شود. قبل از اینکه به مرحله کاشت حلزون برسیم باید ثابت شود فرد ناشنوا با سمعک به رشد نمی رسد.

*هیچ کودک ناشنوا به دلیل ناتوانی مالی از کاشت حلزون محروم نیست
مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفاء تصریح کرد: در ایران هیچ کودک ناشنوایی نیست که به دلیل ناتوانی مالی از کاشت حلزون محروم محروم باشد زیرا بخش زیادی از هزینه را دولت پرداخت می کند.

* 12 اسفند، شنوایی سنجی رایگان است
علی قهرمانی، رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران نیز در این نشست خبر داد: به مناسبت روز جهانی شنوایی فردا 12 اسفند شنوایی سنجی در کلینیک ها و مراکز شهرداری به طور رایگان برای عموم مردم در سراسر کشور انجام می شود.
وی اظهار داشت: همچنین قرار است کمیته ملی سمعک نیز به زودی ایجاد شود تا سیاست گزاریهایی را در این کمیته انجام دهند تا افت شنوایی را با کمک سمعک به بیماران برگرداند.
قهرمانی به این موضوع که باید افکار عمومی را برای افزایش کم شنوایی در جامعه حساس کنیم، اشاره کرد و افزود: شناسایی بیماران در این زمینه مهم است زیرا هر 10 نفر، یک نفر دچار کم شنوایی می شود.
وی خاطرنشان کرد: سالانه 100 هزار سمعک در کشور تامین می شود و اکنون با توجه به شرایط اقتصادی لوازم و قطعات سمعک از ارز دولتی خارج شده که در حال پیگیری هستیم تا ارز دولتی به این قطعات تعلق گیرد.
اجتمام *9022 * 3063
کد N2103865

وبگردی