آفتاب

بنیانگذار هخامنشیان در صلح اندیشی کامل تمدن ایرانی را بنیان گذاشت

بنیانگذار هخامنشیان در صلح اندیشی کامل تمدن ایرانی را بنیان گذاشت

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: آغازی‌ترین نقطه تمدن ایرانی نشان می‌دهد بنیانگذار هخامنشیان با تدبیر فوق العاده و در صلح اندیشی کامل تمدن ایرانی را بنیان گذاشته و بدون جنگ با گفتگو قدرت را از مادها گرفته است.

به گزارش ایلنا، حسینعلی قبادی (رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) در مراسم افتتاحیه همایش «آیین، صلح و تنوع فرهنگی» با اشاره به بیت «جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه، چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند» از دیوان حافظ شیرازی و تفسیرهایی که از سوی اندیشمندان در خصوص این بیت صورت گرفته گفت: شاید منظور حافظ از این بیت نقد پدیده جنگ و نشان دادن برتری صلح به جنگ بوده است.

این محقق افزود: یکی از درون مایه‌هایی که حافظ در غزل‌های گوناگون آن را دنبال می‌کند مهر ، صلح و محبت است؛ درون مایه شبکه معنایی که حافظ در آن به به صلح می‌پردازد.

قبادی با بیان اینکه حافظ اولین شاعری نیست که به مقوله صلح پرداخته و او میراث دار اندیشه ترجیح صلح بر جنگ ، مفاهمه بر ستیزه و  تعامل و گفتگو بر چالش است تصریح کرد: آغازی‌ترین نقطه تمدن ایرانی نشان می‌دهد بنیانگذار هخامنشیان با تدبیر فوق العاده و در صلح اندیشی کامل تمدن ایرانی را بنیان گذاشته و بدون جنگ با گفتگو و تبیین عقلانی قدرت را از مادها گرفته است.

این پژوهشگر، با اشاره به این نکته که این ترجیح موجب شده در طول تاریخ شاهد اقتدار امپراطوری فرهنگی بر امپراطوری سیاسی- نظامی ایرانی باشیم به نحوی که امپراطوری فرهنگی ایران در تمام دنیا زنده است و نفس می‌کشد تصریح کرد: کمتر تمدن قدیمی در جهان است که رنگ وبوی ایرانی نداشته باشد.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه به وجود رد پای فرهنگ ایرانی در  هند، آسیای صغیر، بالکان، چین، قفقاز ، بوسنی و ... اشاره کرد و با طرح این پرسش که چرا ایرانیان همواره پرچم دار صلح بوده اند، اظهار داشت: ایرانیان به گواه شاهنامه هیچ گاه شبیخون نمی‌زدند زیرا که با منطق عقل تمایل به ادامه حیات داشتند و به دنبال روش‌های ناجوانمردانه نبودند.

قبادی در تشریح این موضوع، ایرانیان را صاحب تفکر اشراقی با ریشه عمیق تاریخی دانست و تصریح کرد: طبق این تفکر  عالم مرکزیت دارد و نور النوار همه موجودات را پدید آورده و به خود باز گردانیده است.

وی با بیان اینکه دلایل جغرافیایی نیز به صلح دوستی ایرانیان کمک کرده است خاطرنشان ساخت: خرده فرهنگ‌های بسیاری امپراطوری ایران را شکل داده و آن را با سرزمین‌هایی همچون هند و چین مواجه ساخته اند، این امپراطوری فرهنگی از بیرون و تفاوت‌های فرهنگی از درون این عقلانیت را به ایرانیان آموخته که می‌توانند ایران را با گفتگو ، مفاهمه و مدارا  بزرگ نگه دارند.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در پایان تصریح کرد: این همایش می‌تواند تداعی گر عظمت فرهنگی ایران باشد و نشان دهد که امپراطوری فرهنگ ایرانی متشکل از خرده فرهنگ‌های متکثر برپا و بر جا است و اگر چه مرز سیاسی و جغرافیایی امروز ایران کوچک‌تر باشد ولی پیام انسانی و جهانی ایرانیان بر جا و مستقر است.

کد N2101962

وبگردی