آفتاب
معاون میراث فرهنگی استان تهران ؛

انتقاد به کاربری خانه امام جمعه/شکایت از شورای فنی میراث

انتقاد به کاربری خانه امام جمعه/شکایت از شورای فنی میراث

معاون میراث فرهنگی استان تهران با انتقاد از کاربری خانه امام جمعه به فرهنگی و پذیرایی گفت:واحدحقوقی سازمان میراث فرهنگی از مقصران ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان شکایت کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن شیخ‌الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران در نشست خبری با خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی که در ساختمان اداره کل استان تهران ظهر روز هفتم اسفندماه برگزار شد، بیان کرد: ما در تهران بالغ بر ۲۴۰۰ بنای تاریخی واجد ارزش ثبت در فهرست میراث ملی را شناسایی کردیم که از این تعداد حدود ۴۰۰ بنا ثبت ملی شده‌ است یعنی حدود یک چهارم از خانه‌های تاریخی موجود.

معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره خانه قوام‌الدوله که اکنون در دست موسسه فرهنگی (ایکوموس) و این موسسه اجازه بازدید مردم را از این خانه نمی‌دهد، گفت: اداره کل میراث فرهنگی تهران مالک این بناست. باید بررسی کرد که واگذاری و یا اجاره‌ این ملک توسط ایکوموس تا چه زمانی بوده است.  ایکوموس اجازه ندارد که درِ آن را به روی مردم ببندد. اولین برداشتی که از یک بنای ثبت ملی می‌شود، آن است که مالکیت بنا برای همه مردم است. از این جهت اجازه ندارد که آن را به فضای خصوصی تبدیل کند ولی اکنون رسیدگی به بنا قابل قبول است و کاربری مناسبی هم دارد.

اتفاق جدیدی برای سرای فرد شیشه نیفتاده است

شیخ‌الاسلامی درباره «سرای فرد شیشه» که چندی پیش اعلام شده بود مالک قصد تخریب آن را دارد و می‌خواهد به جای آن، یک ساختمان تجاری بسازد، تصریح کرد: خبر جدیدی از این بنا نداریم، اتفاق جدیدی رخ نداده است و این اظهارنظر که گفته شده بود عین به عین، بخش‌های تخریب‌ شده باید ساخته شود، به نظر من یک حرف مَن‌درآوردی است که از چند سال پیش باب شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از نمای غربی بنا به بهانه استحکام‌بخشی، تخریب شده است گفت: شاید کلمه «بازسازی» بهتر است عین به عین باشد.

شیخ الاسلامی درباره مزایده برخی از بناهای تهران مانند خانه جلال‌آل‌احمد یا خانه امام جمعه که توسط صندوق احیا در حال انجام است، افزود: اخیراً در آگهی رسمی که برای برخی از این بناها منتشر کرده‌اند، نوشته شده که «این بناها کاربری فرهنگی ـ پذیرایی خواهند داشت»؛ این عنوان از بیخ و بُن غلط است. این کاربری برای خانه امام جمعه هم ذکر شده درحالی‌که این خانه جزو نفیس‌ترین خانه‌های تهران است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران در پاسخ به این سؤال که چطور خانه امام جمعه که جزو نفایس است، کاربری پذیرایی و فرهنگی گرفته است، گفت: همان کسی که عمارت مسعودیه کاربری پذیرایی داده، برای این بنا هم چنین کاربری داده است. از نظر صندوق احیا، هیچ بنایی نفیس نیست چون مرجعی وجود ندارد که بگوید کدام بنا نفیس است و کدام بنا نفیس نیست.

شیخ‌الاسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر درباره مالکیت بنای خانه امام جمعه افزود: سند متقنی ندارد و مسائل قانونی آن بر عهده صندوق است. یکی از اولین ادله‌ی قوانین حقوقی درباره مالکیت، تصرف است. این بنا سال‌هاست که در تصرف اداره میراث فرهنگی قرار دارد. هیچ‌وقت در این سال‌ها معارضی نسبت به عرصه‌ای که ما متصرف بودیم، وجود نداشته است. تنها بخش شرقی عمارت، محل مناقشه بین میراث فرهنگی و آموزش و پرورش بوده است.

وی گفت: در بحث چارچوب ضوابط شهری، اگر بخواهیم کاربری تعریف کنیم، کاربری خدماتی، پذیرایی، تجاری و فرهنگی داریم؛ البته برخی از کاربری‌ها هم مختلط هستند ولی من ندیده‌ام که جایی کاربری فرهنگی و پذیرایی را با هم داشته باشد.

شکایت از مقصران ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان

معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره پرونده ساخت‌وساز در عرصه کاخ گلستان اظهار داشت: از مالک و شهرداری منطقه ۱۲ به شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرده‌ایم. از نظر کارشناس رسمی دادگستری، حداکثر ارتفاع مجازی که می‌توانسته در آن محدوده ساخته شود، ۷.۵ متر بوده است اما مجوز صادر شده ۱۰.۵ متر با ۲ طبقه زیرزمین است که از آن هم تخطی شده است و اکنون با احتساب شیروانی و ارتفاع ستون‌ها به ۱۳ متر می‌رسد. واحد حقوقی سازمان میراث فرهنگی نیز از مقصران این موضوع در شورای فنی وقت استان تهران بابت این موضوع شکایت کرده است. 

کد N2100788

وبگردی