آفتاب

مسجد سلامت اجتماعی را بازمی‌گرداند

مسجد سلامت اجتماعی را بازمی‌گرداند

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با توصیه‌هایی برای خادمان مساجد، گفت‌: یک خادم مسجد باید روانشناس خوبی باشد. امروز مسجد علاوه بر کارکرد دینی می‌تواند بزرگترین خدمتگزار در حوزه سلامت اجتماعی باشد. اعتیاد، فساد، فحشا و طلاق را کاهش دهد و آن پایگاهی که می‌تواند سلامت اجتماعی را باز گرداند مسجد است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ناصر نوری‌زاده، صبح امروز (دوشنبه) ششم اسفند ماه در مراسم تکریم خادمان مساجد تحت عنوان "خادمان بهشت" با حضور جمعی از خدام مساجد استان تهران در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، با تاکید بر این موضوع که خداوند توفیق خدمتگزاری مکان شریفی را نصیب شما عزیزان کرده است و با تقدیر و تشکر از خدمات گذشته رؤسای مرکز رسیدگی به امور مساجد، اظهار کرد: این جلسه جهت تکریم شما خادمان بیت‌الله که خادمان بهشت نام گرفته و به حق نام زیبایی است، برگزار شده است. خدمت در مسجد نعمت بزرگی است و باید از این موضوع از خدا شاکر باشیم.

وی درباره فعالیت‌هایی که در سایر ارگان‌ها داشته است، گفت‌: فعالیت و حضور در مرکز رسیدگی به امور مساجد توفیقی بود که خدا نصیب بنده کرد. در روایات مختلفی خوانده‌ایم که خدمت کردن به مسجد تا چه اندازه ارزشمند است. بر این اساس هر لحظه شادتر و راغب‌تر بودم که بتوانم نسبت به خادمی مسجد فعالیت داشته باشم.

وی با اشاره به برخی احادیث و روایات در خصوص مساجد، خاطرنشان کرد: طبق احادیث دینی، مسجد محل تردد مؤمنین و مؤمنان است و مالک مسجد پروردگار عالم است. همچنین پیامبر (ص) در حدیثی مساجد را خانه‌های خود در روی زمین معرفی می‌کند. نورانیت مسجد به قدری زیاد است که حضور و تردد در آن می‌تواند در وجود فرد نیز سرایت کند. همچنین در حدیثی وارد شده است که مسجد در روی زمین برای اهل آسمان نورافشانی می‌کند و وارد شده است که بهترین منزل گاه مؤمنان مساجد است. تردد در مساجد نشانه ایمان است و در روایتی نقل شده است که مسجد خانه پرهیزگاران و ضامن عبور ما از پل صراط است.

نوری‌زاده با تاکید بر این که انبیا و اولیای الهی افتخار خادمی مسجد را داشته‌اند که از جمله آنها حضرت ابراهیم، مریم، اسماعیل و ذکریا است، در این باره خاطرنشان کرد: خادمان عزیز بدانید که جایگاه شما، جایگاه بزرگی است. وظیفه ما به عنوان خدمتگزار مسجد این است که قدردان شما باشیم و جا دارد که شما ارتباط صمیمی با نمازگزاران برگزار کنید و با نهایت احترام و بزرگداشت ضیوف الرحمان را پذیرایی کنید. البته کمبودهایی نیز وجود دارد که با مناعت طبع و سعه صبر شما ان‌شاء‌الله رفع می‌شود.

وی اضافه کرد: مسجد مهم‌ترین پایگاه دین و فرهنگ در عالم است. در صدر اسلام مساجد کارکردهای زیادی داشته است و محل رجوع مردم بوده است. ایجاد الفت و قضاوت در مساجد بوده است و عزل و نصب فرماندهان نیز در مساجد صورت می‌گرفت. اگر قریبی وارد شهری می‌شد بهترین مکان برای او مسجد بود. کارکرد مساجد بسیار وسیع است و داشتن مدیریت صحیح می‌تواند باعث شود که مساجد به کارکردهای اولیه خود بسیار مفید هم بوده است برگردد. یک خادم مسجد باید روانشناس خوبی باشد. امروز مساجد علاوه بر این که کارکردهای دینی دارند می‌توانند در حوزه سلامت اجتماعی و کاهش آمار اعتیاد، طلاق، فساد و فحشاء نیز اثرگذار باشد. آن پایگاهی که می‌تواند سلامت اجتماعی را باز گرداند، مسجد است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: هر مسجدی می‌تواند جلوی یک فساد و فحشاء و یا طلاق را بگیرد و یا این که مسبب ازدواج شود. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که کانون سلامت است می‌تواند در مسجد شکل بگیرد. مهم‌ترین رسالت و مسئولیت مسجد و خادمان رسیدگی به امور نمازگزاران است. گاهی اوقات بنا به دلایلی ارزش خادمی مسجد را برخی تنزل می‌دهند، در حالی که خادمی مساجد به مراتب ارزشمندتر از سایر خادمان است.

وی ادامه داد: ما با واقعیت‌ها روبرو و درصدد رفع مشکلات خادمان هستیم. دلیل برخی از محدودیت‌هایی که وجود دارد ما نتوانسته‌ایم آنگونه که باید و شاید برای خادمان مساجد امکاناتی را فراهم کنیم. یکی از اقدامات مهم ما در این دوره مدیریتی این است که همچون گذشته بتوانیم منزلت و جایگاه و هویت اجتماعی خادمان مساجد را بالا ببریم. البته این امر نیازمند فرهنگ‌سازی و همکاری است. اگر خادمان مساجد روابط عمومی خوبی داشته باشند این امر باعث می‌شود که تعداد حضور افراد در مساجد بیشتر شود. هر چقدر شما خادمان بتوانید بیشتر با مردم ارتباط برقرار کنید تأثیر بیشتری در حضور آنها خواهید داشت، چرا که مردم با اولین فردی که در مسجد روبرو می‌شوند خادمان هستند.

نوری زاده یادآور شد: اگر فردی از خادمی سوال کند و او بتواند پاسخگو باشد، این بسیار ارزشمند است. از خادمان می‌خواهم تا جایی که می‌توانند سواد خود را افزایش دهند. بخش عمده‌ای از فعالیت شما معامله با خدا و اولیای خداوند است. تلاش کنید تا جایی که برایتان امکان دارد در خانه خدا را باز نگه دارید چرا که مسجد پایگاه زیستی و عبادی است که باید نهایت بهره را از آن ببریم. نسبت به نمازهای صبح نیز اهتمام ویژه‌ای داشته باشید چرا که یکی از شاخص‌های مساجد این است که برای اذان صبح درب مسجد باز باشد. همین که نمازگزاران نماز خود را اقامه کردند، آنها را خارج نکنید، چرا که مسجد خانه شخصی نیست.

انتهای پیام

کد N2099115

وبگردی