آفتاب
در گفت‌وگو با ایرناپلاس مطرح شد:

الزامات تشکیل شورای مجوز برای گالری‌ها

الزامات تشکیل شورای مجوز برای گالری‌ها

تهران- ایرناپلاس- هنرهای تجسمی که در میانه‌ برگزاری یازدهمین جشنواره فجر است، چند روز گذشته با اعلام خبری از مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، در مسیر تغییراتی قرار گرفته است.

بدون شک هنرهای تجسمی در میان سایر رشته‌ها خیلی مهجور مانده و از آن نمی‌توان به‌عنوان یک هنر مورد علاقه عامه مردم یاد کرد. هر چند در سال‌های اخیر به دلیل عرضه برخی محصولات این حوزه اعم از مجسمه‌ها و وسایل تزیینی و به کار گرفتن برخی از المان‌های این هنر در پوشاک و... مردم توانسته‌اند با آن ارتباط بیشتری برقرار کنند.

*همه تغییرات چندماهه هنرهای تجسمی
این تغییرات تنها به مردم و بازار تجسمی، محدود نشد. تقریباً اواسط تیر ماه بود که هادی مظفری، جانشین مجید ملانوروزی و به‌عنوان مدیرکل جدید دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد معرفی شد. دامنه تغییرات از این انتصاب فراتر رفت تا جایی که در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی برای اولین بار، تفکیک بخش‌های مختلف و قرار گرفتن هر دبیر برای هر رشته در نظر گرفته شد. این تفکیک‌ها با استقبال و خرسندی بسیاری از عوامل و دست‌اندرکاران جشنواره همراه بود. از اینکه هر رشته اعم از مدرن، سنتی و کلاسیک می‌توانند جدا به رقابت بپردازند، خود به‌نوعی می‌تواند ارتقا و پیشرفت هریک از این حوزه‌ها را به همراه داشته باشد و البته گالری‌ها هم توانستند فعال‌تر عمل ‌کنند.

*تشکیل شورای صدور مجوز با حضور صاحب‌نظران
اما هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی دفتر وزارت ارشاد چهارشنبه در برخی رسانه‌ها از تشکیل شورای صدور مجوز، نظارت و ارزیابی گالری‌های کشور خبر داد. وی با اعلام اینکه مجوز گالری‌ها بر اساس آیین‌نامه سابق صادر می‌شود و از این به بعد این روند ادامه پیدا می‌کند، درباره کارکرد صدور مجوز و عملکرد شورا برای گالری‌ها عنوان کرد: «برای اعطای مجوز به گالری‌ها تاکنون رویه بررسی تقاضاها در شورا وجود نداشته است و قبلاً با تقاضاهای گالری‌ها برای صدور مجوز به‌صورت کار اداری برخورد می‌شد، ولی ما شورای صدور مجوز، نظارت و ارزیابی گالری‌های کشور را با حضور تعدادی از صاحب‌نظران تشکیل دادیم.»

*تقریباً روال به این صورت بوده است
مژگان قدوسی، مدیر بخش «چارسوی هنر» یازدهمین جشنواره تجسمی با اعلام اینکه امسال برای نخستین بار گالری‌ها در جشنواره مشارکت کردند، درباره تصمیم‌گیری هادی مظفری برای تشکیل شورای نظارت، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ایشان از زمانی که به مرکز تجسمی آمده‌اند سخت‌گیری را روی صدور مجوز آغاز کرده‌اند. البته ما قبلاً هم در ارشاد این مورد را داشته‌ایم، یعنی روال کار به این صورت بوده که هر نمایشگاهی که برگزار خواهد شد قبلش سی دی کارها، تصاویر و همه موارد به مرکز تجسمی می‌رود و آنجا اگر مسأله‌ای داشته باشند، اعلام خواهند کرد یا به آن اجازه برگزاری نمی‌دهند.

*اتفاقی مثبت در گرو سازوکارها و انتخاب افراد
مدیر مسئول ماهنامه «پیش‌نگاه» در پاسخ به این پرسش که تشکیل این شورا را چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: مدت‌هاست هنرهای تجسمی با صدور مجوز و مسائل دیگر دست و پنجه نرم می‌کند و این اتفاق خیلی هم جدید نیست. البته این تصمیم بستگی به شورا دارد و اینکه شورایی که می‌خواهد تشکیل شود اعضایش چه کسانی هستند. آیا افراد متخصصی هستند یا خیر؟ اعضای این شورا و افرادی که اعمال‌نظر می‌کنند بسیار مهم هستند. به هر حال این دست‌اندازها همیشه برای هنرهای تجسمی، تئاتر، عرصه‌های هنری و ... وجود داشته است. حال آقای مظفری می‌خواهد شورایی‌اش کند. البته من فکر می‌کنم تشکیل شورا از این جهت که دیگر آثار، تنها توسط نظر و سلیقه یک نفر بررسی نشود، اتفاق خیلی خوبی است. چون قبلاً شاهد این موارد بوده‌ایم. همه سازوکارها به شورا و عملکرد آن و اینکه چه کسانی بر مسند قدرت می‌نشینند و چه تصمیماتی می‌گیرند، بستگی دارد.

*اهمیت برنامه اجرایی
قدوسی در پایان و با اعلام اینکه تا اجرایی شدن این قانون باید صبر کنیم، خاطرنشان کرد: باید ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد. چون هر گالری در ماه آن‌گونه‌ای که ما اطلاع داریم دو تا چهار نمایشگاه برگزار می‌کند. گالری‌ها، دو هفته‌ای یا هفته‌ای یکبار برنامه دارند و این شورا باید مصمم و پرکار باشد که گالری‌های سطح شهر را بتوانند پوشش دهند و هر هفته و هر برنامه‌ای که برگزار می‌شود، زیر نظر آن شورا باشند؛ یعنی به‌جز افراد متخصص، برنامه اجرایی آن خیلی مهم خواهد بود که بتواند همه را پوشش دهد. من فکر می‌کنم که یک دبیرخانه یا سیستم جدا، کنار هنرهای تجسمی باید اتفاق بیفتد که فقط مختص این کار باشد.



گزارش از هنگامه ملکی
کد N2098499

وبگردی