آفتاب
سخنگوی سازمان ثبت احوال:

99 درصد ولادت ها در مهلت قانونی ثبت می شوند

99 درصد ولادت ها در مهلت قانونی ثبت می شوند

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: بیش از 99 درصد ولادت ها و بیش از 97 درصد از موارد فوت در مهلت قانونی ثبت می شوند.

سیف الله ابوترابی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در حال حاضر مهلت قانونی برای ولادت 15 روز بعد از تولد و مهلت قانونی برای ثبت وفات 10 روز است.
وی تصریح کرد: هموطنان باید دقت داشته باشند که ولادت و وفات را در مهلت قانونی ثبت کنند؛ اگر واقعه ولادت در مهلت قانونی 15 روز ثبت نشود، برای ثبت خارج از این مهلت افراد هزینه بیشتری را متحمل می شوند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال ادامه داد: از فروردین تا دی ماه ‌امسال یک میلیون و 46 هزار و 99 واقعه ولادت در کشور به ثبت رسیده و‌ آمار فوتی ها نیز در این مدت 276 هزار و 787 نفر گزارش شده است.
ابوترابی گفت: ثبت به موقع مرگ در کشور نیازمند تلاش و مشارکت عمومی تمام نهادهایی است که بر اساس ماده 5 قانون ثبت احوال کشور، مکلف به مشارکت در فرآیند اعلام و ثبت وقایع حیاتی کشور شده اند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: در اجرای این ظرفیت قانونی، شبکه اعلام وقایع حیاتی در کشور از سال 1385 و با مشارکت بیش از 35هزار ثبت یار شکل گرفته است.
وی اضافه کرد: ثبت یاران شامل دهیاران، بهورزان، متصدیان آرامستان ها، اعضای شوراهای اسلامی، شورایاران، مسئولان پایگاه های بسیج و مدیران مدارس هستند.
ابوترابی تاکید کرد: این مجموعه در ذیل شورای هماهنگی ثبت احوال استان ها و شهرستان ها به ریاست استانداران و فرمانداران فعال است؛ در حال حاضر بیش از 98 درصد فوت های ثبت شده در فاصله کمتر از یک سال از رخداد، در مهلت قانونی 10 روزه به ثبت می رسند.
به گزارش ایرنا، برابر قانون ثبت احوال، وفات هر فرد اعم از ایرانی یا خارجی باید به یکی از ادارات ثبت احوال سراسر کشور اعلام شود و وفات ایرانیان در خارج از کشور هم به ماموران کنسولی محل اقامت یا به یکی از ادارات سازمان ثبت احوال کشور اعلام می شود.
اجتمام*2181*1834
کد N2097868

وبگردی