آفتاب
با حضور وزیر ارشاد :

مراسم یادبود زنده یاد صاحبی پژوهشگر دینی برگزار شد

مراسم یادبود زنده یاد صاحبی پژوهشگر دینی برگزار شد

تهران- ایرنا- مراسم یادبود محمد جواد صاحبی پژوهشگر دینی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان این وزارتخانه و شخصیت های فرهنگی در مسجد نور تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، عصر روز شنبه مراسم یادبود محمود جواد صاحبی پژوهشگر دینی در مسجد نور تهران با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قران و عترت وزارت ارشاد، سید ضیاء هاشمی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، حجت الاسلام ناصر نقویان از خطبای مشهور، حجت الاسلام محمد علی ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام محمد رضا زائری فعال فرهنگی برگزار شد.
حجت‌الاسلام محمد علی خسروی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم در سخنانی با اشاره به اینکه زنده یاد صاحبی در طول عمر خود به گونه ای زندگی کرد که در زمانی که فوت کرد همه تاسف خوردند و جای خالی این محقق برجسته احساس شد ، گفت: مرحوم صاحبی در حوزه پژوهشی و علمی موفق عمل کرد و خدمات ارزشمندی به کشور ارائه داد.
وی با بیان اینکه صاحبی یک مبلغ موفق بود، گفت: در عصر انفجار اطلاعات هر پژوهش گری می تواند موفق باشد که دو خصیصه را در خود جمع کند. درد و درک دینی داشته باشد و اگر هر کدام از این ها به تنهایی باشد فرد دچار خطا خواهد شد و در این زمینه مرحوم صاحبی به دلیل اینکه درد دینی را با درک دینی همراه کرده بود ، توانست از خود آثار ارزشمندی بر جای بگذارد.
حجت الاسلام خسروی با ذکر این نکته که در برگزاری همایش های مختلف علمی و نشر مجلات اندیشه ای، مرحوم صاحبی پیشرو بود، گفت: یکی از زحمات ارزشمند مرحوم صاحبی انتشار کیهان اندیشه است که 14 سال منتشر شد و جزو مجلات برتر در حوزه اندیشه در کشور بود. از این رو به متولیان امور علمی مرحوم صاحبی توصیه می کنم که آرشیو این مجله را در قالب کتاب برای استفاده عموم مردم منتشر کنند.
به گزارش ایرنا ، زنده یاد صاحبی در سال 1333 در محله مغان شهرستان شاهرود به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی را در مغان و تحصیلات متوسطه را تا مقطع دیپلم ادبی در شهرستان شاهرود گذراند ،همزمان بخشی از مقدمات علوم دینی را به طور متناوب در همانجا از محضر فضلای بزرگواری همچون جناب حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد حسین صائب چهکندی و دیگران فرا گرفت، با حوزه های مشهد و قم نیز در رفت و آمد بودو از سال 1357 در قم مستقر شد و علوم متداول حوزه را فرا گرفت.
وی در سال 1358 با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،نخست به عنوان مسؤول آموزش عقیدتی سیاسی نیروهای عملیاتی سپاه و سپس به سمت مسؤول انتشارات و مطبوعات کل سپاه منصوب شد که تا سال 1362 ادامه یافت. در سال 1364 مجله کیهان اندیشه را تأسیس کرد که در این راه از حمایت های مرحوم شهید سید حسن شاه چراغی و حجت الاسلام والمسمین سید محمد خاتمی (نماینده امام در مؤسسه کیهان) بهره مند بود؛ این مجله 14 سال تمام ادامه یافت و هشتاد و چهار شماره از آن منتشر شد . زنده یاد صاحبی 23 بهمن امسال در شهر قم به دیار باقی شتافت.
دبیر شورای دین پژوهان کشور، مدیر عامل دبیرخانه دین پژوهان کشور، دبیر علمی همایش‌های بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، رئیس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه، کارشناس برنامه های علمی و فرهنگی صدا وسیما از جمله فعالیت های اجرای مرحوم صاحبی است.
تدریس در برخی دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی و انتشار کتاب های چون؛ پیشگامان تحولات بنیادی، تاکتیک‌های انقلابی سید جمال الدین اسدآبادی، نقد و تصحیح طبایع الاستبداد یا سرشت‌های خودکامگی، اندیشه اصلاحی در نهضت‌های اسلامی و... از جمله اقدامات علمی زنده یاد صاحبی در طول دوران حیات خود است.

**9487**1601**
کد N2097638

وبگردی