آفتاب

یوز برقی ایرانی به تولید پایلوت رسید

یوز برقی ایرانی به تولید پایلوت رسید

تهران- ایرنا- موتورسیکلت چهارچرخ تمام برقی معروف به «یوز» ایرانی توسط یک شرکت دانش بنیان و در قالب طرح کلان ملی فناوری و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله تولید پایلوت رسید.

به گزارش روز شنبه ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حرکت به سمت رشد و توسعه با استفاده از فناوری های روز دنیا و همگام شدن با آنها موضوعی است که مورد توجه محققان و متخصصان داخلی کشور قرار گرفته و هریک از آنها در راستای دستیابی به این فناوری ها تلاش می کنند.
تولید وسایل نقلیه مجهز به قوای محرکه برقی از جمله خودرو و چهارچرخ در سایر کشورهای دنیا شوق تولید این محصولات را در محققان و متخصصان داخلی جان بخشید و دست به کار تولید موتور سیکلت چهارچرخ برقی در قالب یک طرح کلان ملی شدند.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان پیشران خودرو اسپیدار درباره طراحی این موتورسیکلت برقی گفت: طراحی موتور سیکلت چهارچرخ برقی «یوز» از سال 94 شروع شده و با تکیه بر دانش فنی متخصصان داخلی اکنون به فاز تولید پایلوت رسیده است.
«حسین زیارتی» به حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان راهگشای تولید این محصول دانش بنیان اشاره کرد و گفت : با توجه به اینکه محصول موتورسیکلت چهارچرخ در آئین نامه راهنمایی و رانندگی تعریف نشده بود امکان پلاک گذاری برای این محصول وجود نداشت اما با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مذاکرات این نهاد با نهادهای مرتبط مشکل اخذ استانداردها و پلاک گذاری مرتفع شد.

** تولید 100 یوز ایرانی تا نیمه سال آینده
زیارتی با اشاره به این موضوع که 100 دستگاه از این موتورسیکلت در فاز پایلوت در حال تولید است، خاطرنشان کرد: اکنون تولید آزمایشی موتورسیکلت چهارچرخ برقی را در برنامه داریم که تا نیمه اول سال آینده انجام و تا پایان سال 98 مراحل ارزیابی نهایی و تعیین قیمت تمام شده اجرایی می شود.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره مزیت های موتور چهارچرخ برقی اظهارداشت: کم حجم بودن و ابعاد کوچک این موتور، کاهش آلودگی در کلانشهرها، تسهیل در رانندگی، کاهش خطر رانندگی و پایداری این موتورسیکلت برقی از جمله مزایای این موتورسیکلت های تمام برقی است که در صورت تولید به مصرف کنندگان آن بسیار کمک می کند.

** چند گام مانده تا تولید انبوه یوز ایرانی
وی ضمن اشاره به استقبال خودروسازان داخلی از تولید این موتورسیکلت چهارچرخ برقی گفت: بسیاری از خودروسازان و متقاضیان همکاری برای تولید انبوه این محصول دانش بنیان برای مذاکره آمدند ولی ما تا اتمام مرحله تولید پایلوت باید صبر کنیم.
زیارتی درباره فروش و عرضه این محصول دانش بنیان به سایر کشورها گفت: مذاکراتی با چند کشور در آمریکای جنوبی، شمال آسیا و جنوب خلیج فارس انجام داده ایم تا پس از تولید انبوه، این محصول را در بازارهای جهانی ارائه کنیم.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان همچنین درباره مشخصات فنی این محصول دانش بنیان بیان داشت: با توجه به اینکه کلاس موتورسیکلت های برقی با توجه به توان قوای محرکه برق دسته بندی می شوند که این موتورسیکلت تولید شده در زیرگروه محصول ما باید دارای بیشترین کارایی حداکثر 15 وات توان موتور و بدون وزن پک باتری، وزن دستگاه باید کمتر از 400 کیلوگرم باشد.
وی با اشاره به نقش جدید این موتورسیکلت های چهارچرخ در روند خودروسازی در آینده یادآور شد: بسیاری از شرکت های بزرگ خودروساز و استارتاپها روی این محصول کار کرده اند ولی ما برای تولید روی طراحی تک تک قطعات از جمله قطعات مکانیکی مانند سیستم ترمز، فرمان و مواردی از این قبیل توسط محققان ایرانی طراحی شده است و قابل توسعه است تا محصول جدیدتری از همین پلت فرم طراحی شود.

** برابری صفر تا صد طراحی و تولید موتورسیکلت برقی با نمونه خارجی
زیارتی خاطرنشان کرد: مشخصات فنی و کیفیتی موتورسیکلت چهارچرخ برقی با نمونه خارجی برابری می کند و تمام سعی متخصصان داخلی بر این است که طراحی و تولید این محصولات را به روز و توسعه یافته کنند.
وی با توضیح اینکه این شرکت دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین مستقر است و از امکانات و ظرفیت های موجود در این دانشگاه استفاده می کند، گفت: به صورت مستقیم حدود 20 نفر از متخصصان و جوانان روی تولید این محصول دانش بنیان کار می کنند اما به صورت غیر مستقیم و با استفاده از نیروی انسانی موجود در دانشگاه آزاد قزوین بر روی این پروژه خیلی از نیروها در تولید این محصول همکاری کرده اند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان همچنین با بیان اینکه سهامداران این شرکت جوانان هستند، تصریح کرد: تیم متخصصانی که بر روی تولید و طراحی این محصول کار کرده اند همه دانشجویانی بوده اند که از دوران تحصیل در حوزه خودرو فعالیت داشته و با مراحل توسعه خودرو آشنا بودند و نمونه سازی محصول را انجام داده بودند.
علمی**1883** 1055
کد N2097246

وبگردی