آفتاب

ساخت بتن گوگردی از پسماندهای صنعتی در دانشگاه علم و صنعت

ساخت بتن گوگردی از پسماندهای صنعتی در دانشگاه علم و صنعت

تهران - ایرنا - گروهی از محققان دانشگاه علم‌ و صنعت ایران در حال تولید نوعی بتن گوگردی از پسماندهای مازاد صنعت هستند که در برابر خوردگی محیط‌های اسیدی و قلیایی مقاوم است.

«اصغر حبیب‌نژاد کورایم» عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران و مسئول آزمایشگاه نانوعمران این دانشگاه به همراه «احسان حسینی» دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی عمران، هدایت پژوهشی این گروه تحقیقاتی و تولید این بتن دوست‌دار محیط زیست را برعهده دارند.
آزمایشگاه نانوعمران دانشگاه علم و صنعت از سه سال قبل تاسیس شده است و دانشجویان گرایش‌های مختلف همراه با استادان این دانشگاه برای طراحی و ساخت مواد مرتبط به حوزه نانو و رشته‌های مختلف مهندسی عمران مانند نانوکامپوزیت‌ها و غشاها در این آزمایشگاه فعال هستند.
حبیب‌نژاد روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد دلیل ساخت این نوع بتن توضیح داد: بسیاری از سازه‌ها امروزه با مشکل خوردگی روبه‌رو هستند؛ این امر می‌تواند ناشی از رطوبت و یون‌های مهاجمی باشد که در شرایط محیطی سازه وجود دارد، البته خوردگی در سازه‌ها مختص حاشیه دریاها و رودخانه‌ها نیست و مثلا در کلان‌شهری مثل تهران نیز یکی از مشکلات عدیده است، بنابراین در شرایط یاد شده بهتر است از سازه هایی استفاده کرد که دوام بهتری داشته باشند.
وی افزود: بتن گوگردی بیشتر از جهت دوام و بهره‌وری سازه مد نظر است، ضمن اینکه گروه تحقیقاتی ما با تمهیدات خاص از مواد زایدی این نوع بتن را تولید کرده است که دو فایده دارد؛ هم برای محیط زیست از جهت زدودن این مواد زائد مفید است و هم بتن تولید شده در برابر محیط‌های خورنده از جمله محیط‌های اسیدی، مقاوم است.
حبیب‌نژاد با یادآوری اینکه گوگرد از نظر استخراج و مسائل مربوط به تولید با دیگر مواد معدنی متفاوت است، اظهار داشت: از زمانی که اقتصاد جهانی تحت تاثیر نفت قرار گرفته، مبحث تولید گوگرد مورد نیاز صنعت از منابع طبیعی کم‌رنگ شده است تا حدی که امروزه استخراج از معادن گوگرد متوقف شده است؛ اما دلیل آن به پایان رسیدن ذخایر گوگرد نیست.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت افزود: این درحالیست که گوگرد بازیافتی که یک محصول جانبی پالایشگاه‌های نفت و گاز است تمام نیاز صنایع به گوگرد را برآورده می‌کند، بهره‌گیری از این محصول با توجه به شرایط خورندگی برای سازه‌ها و شرایط راهبردی ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز دنیا، می‌تواند به دو مشکل اصلی کشور پاسخ اساسی دهد.
وی توضیحات بیشتر در مورد مشخصات و مواد پسماند استفاده شده در این بتن را به بعد از پایان آزمایش‌های تکمیلی و اتمام فرایند ثبت اختراع این محصول موکول و اشاره کرد در تولید این محصول علاوه بر گوگرد، از پسماند کارخانجاتی استفاده شده که باید آن مواد را معدوم می‌کردند.

***سابقه طولانی ساخت بتن گوگردی
حبیب‌نژاد در مورد سابقه ساخت بتن گوگردی و اینکه آیا در دیگر کشورها هم از آن استفاده می‌شود یا خیر، گفت: ساخت و استفاده از بتن گوگردی سابقه طولانی دارد؛ به طوری که به سفارش برخی کشور‌های همسایه نیز شرکت‌های آمریکایی و اروپایی برای ساخت تاسیات انتقال فاضلاب و همچنین برای پایداری آسفالت از بتن گوگردی بهره گرفته‌اند.
مسئول آزمایشگاه نانوعمران دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: ولی اهمیت بتن گوگردی تولید شده از سوی گروه پژوهشی ما کاهش هزینه تولید و مقاومت بالای این بتن در هر دو محیط اسیدی و قلیایی به دلیل استفاده از مواد زاید برای ساخت بتن گوگردی است.
وی با اشاره به انجام اقدامات برای تجاری‌سازی این محصول گفت: به دنبال همکار صنعتی برای اشتراک و توسعه این محصول هستیم، یا اینکه در قالب یک شرکت دانش‌بنیان به سمت تجاری‌سازی آن برویم و اکنون نیز مراحل پایانی کار در آزمایشگاه نانوعمران دانشگاه پی گرفته می‌شود.
حبیب‌نژاد در مورد زمان صرف شده برای ساخت این بتن گفت: حدودا یک سال و نیم روی تولید این بتن کار شده است و تیمی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌های نانومواد و عمران با گروه همکاری داشته‌اند.
علمی**9157** 1200
کد N2095796

وبگردی