آفتاب

نخستین سامانه جامع رسم المصحف راه اندازی شد

نخستین سامانه جامع رسم المصحف راه اندازی شد

تهران - ایرنا - نخستین سامانه جامع «رسم المصحف» در جهان اسلام به همت مرکز «طبع و نشر قرآن کریم» کشور طراحی و پس از نسخه آزمایشی به صورت رسمی راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به همت مرکز طبع و نشر قرآن کریم و شورای عالی قرآن، آیین رونمایی از چهار اثر تولید شده توسط این دو مجموعه قرآنی عصر روز سه شنبه در سالن امام علی (ع) مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد.

** راه اندازی سامانه جامع «رسم المصحف»

این سامانه با هدف اینکه اطلاعات مبنایی و کاملی را در حوزه شیوه خاص نگارش کلمات قرآن کریم در اختیار پژوهشگران این عرصه قرار دهد و به عبارتی به منظور یاری رساندن به پژوهشگران علاقه‌مند به این حوزه در سراسر جهان راه اندازی شد.
سامانه جامع رسم المصحف از قابلیت‌های ارائه اطلاعات علمی- پژوهشی در حوزه رسم المصحف در قالب سامانه تحت وب به صورت رایگان برای تمام پژوهشگران در سطح جهان، دسترسی به لیست کلمات قرآن کریم به همراه بیان شیوه نگارش آنها بر اساس اقوال معتبر در کتب و منابع علم، امکان مقایسه با مصاحف مشهور، امکان جستجوی کلمات قرآن کریم و مقایسه رسم آنها در بیش از 25 مصحف از مصاحف رایج در جهان اسلام برخوردار است.
دسترسی به منابع اطلاعاتی دیجیتال در حوزه رسم المصحف به صورت کتاب و مقاله و امکان مشاهده مصاحف مشهور جهان اسلام از جمله مصحف جمهوری اسلامی ایران، امیری، مصاحف رایج در شبه قاره هند، لیبی، ترکیه و غیره از دیگر قابلیت های این سامانه است.
نشانی این سامانه www.Quranrasm.ir می‌باشد که از پایگاه اطلاع رسانی اصلی این مرکز به آدرس: www.Moshaf.org نیز قابل دسترسی است.

** رونمایی از مصحف مطهّر به قلم استاد رهنما

این قرآن به قلم استاد مرتضی رهنما از اساتید ممتاز عرصه‏ هنر تلاوت کلام الهی است که دو هنر «قرائت» و «کتابت» را توأمان در این مصحف به کار برده است.
توجه به اصول هنری کتابت در خط نسخ در عین رعایت خوانایی کلمات و احتراز از ترکیبات پیچیده‏، متداول در هنر خوشنویسی، به کارگیری علایم و حرکات مربوط به هر حرف در جای خود، که نه تنها از یکدستی و هماهنگی سطور و صفحات نکاسته، بلکه علاوه بر چشم‏نوازی صفحات مصحف، آسانیِ قرائت را نیز فراهم آورده است، برخی ویژگی‏های ممتاز این مصحف از نظر هنر کتابت کلام‏الله است.
همچنین در این مصحف از شیوه‏ کم علامت رایج در مصحف‏های مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران استفاده و قواعد رسم‏المصحف نیز رعایت شده که سبب مقبولیّت مصحف در جهان اسلام خواهد بود.
ترجمه‏ استفاده شده در این مصحف شریف، حاصل تلاش گروهی محقّقان این مرکز است؛ ترجمه‏ای روان و در عین حال دقیق از منظر انتقال مفاهیم آیات. این ترجمه پس از انجام ویرایش‏های علمی و ادبی و بررسی های مکرر به عموم علاقمندان تقدیم شده است.

** تولید مجموعه گلچین آثار صوتی اساتید ایرانی در حوزه های نغمه های قرآنی

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به همت شورای عالی قرآن، گلچینی از تلاوتها و نغمه‌های دینی فاخر از استادان و قاریان برجسته ایرانی رونمایی شد.

** تهیه و تولید قلم رایانه ای «مصحف»

قلم رایانه ای «مصحف» را می توان اولین قلم رایانه ای جهت تایپ کلمات و عبارات قرآن کریم و سایر متون دینی در کشور دانست، طرح این پروژه که در دهه 70 آغاز شد، پس از گذراندن سالیان، با تلاش کارشناسان این حوزه، اینک به نصاب درخور توجهی در مسائل مربوط به خط و امور رایانه ای رسیده است.
فراهنگ ** 3009 ** 1355 **
کد N2094093

وبگردی