آفتاب

دکان فیک‌نیوزها با افزایش سواد رسانه‌ای تخته می‌شود

دکان فیک‌نیوزها با افزایش سواد رسانه‌ای تخته می‌شود

تهران - ایرنا - رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره مواجه امروز ما با پدیده فیک‌نیوزها که قارچ گونه در حال رشد هستند، تصریح کرد: با ایجاد قدرت تجزیه و تحلیل در «سواد رسانه‌ای» بطور یقین دکان فیک‌نیوزها تخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،« همایون امیرزاده » عصر سه شنبه در نشست سواد رسانه‌ای و مراسم تجلیل از خبرنگاران فعال و برتر این حوزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تقدیر و قدردانی از زحمات و تلاش های خبرنگاران و اصحاب رسانه به ویژه فعالان عرصه رسانه های دیجیتال و سواد رسانه ای، توفیق روزافزون را از خداوند برای آنها مسئلت کرد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به جزئیات و ابعاد مختلف سواد رسانه ای و اطلاعاتی،گفت: ایجاد نهضت فراگیر برای ارتقا سواد رسانه‌ای به مدیریت، برنامه‌ریزی و اصول راهبردی نیاز دارد ازاین رو اگر ما برنامه کلان و اصول راهبردی نداشته باشیم قطعا مسیر راهبردی ما راه به جایی نخواهد برد، بنابراین همگرایی و هم‌افزایی بین متخصصان در بخش‌های مختلف باید رخ دهد.

** انسجام و توسعه اجتماعی با ارتقای سواد رسانه‌ای

امیرزاده ادامه داد: ارتقا سواد رسانه‌ای به انسجام و توسعه اجتماعی منجر می‌شود، توسعه سواد رسانه‌ای می‌تواند به کسب مخاطبان حرفه‌ای منجر شود، اگر ما بتوانیم کاربران خود را به سمت حرفه‌ای شدن سوق دهیم این افراد می‌توانند از منابع موثق اطلاعات بگیرند و از حواشی دروغ فاصله بگیرند.
مدیر قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،تاکید کرد: باتوجه به ظهور و بروز رسانه‌های فناورمحور اگر به توانمندسازی شهروندان و افزایش نگرش آنها فکر می‌کنیم ‌کاری جز سواد رسانه‌ای نداریم. سواد رسانه‌ای سواد متنوع و ترکیبی است، درواقع سواد رسانه‌ای ترکیبی از سواد پایه، سنتی، دیجیتال، امنیت اینترنت، خبری و... است.

** تاکید بر نداشتن فعالیت منسجم سواد رسانه ای

امیرزاده در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه فعالیت‌های منسجمی در داخل کشور برای سواد رسانه‌ای نداریم و هرکسی کار خود را پراکنده انجام می‌دهد، تصریح کرد:باید به سمت انسجام برویم.
به گفته وی از طرفی هم بین جامعه ایرانی یک تناقض هم وجود دارد، امروز ابزار فناوری با سرعت بی‌نظیری در اختیار همه مردم قرار دارد و وقتی با منابع علمی نحوه استفاده از لوازم دیجیتال را بررسی می‌‎کنیم شاهد این هستیم که نوع استفاده ما درست نیست.

** سرعت نفوذ اینترنت در ایران بیش از 50درصد

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود همچنین با بیان اینکه هم اکنون به غیر از یکسری از منابع محدود که به دو دهه گذشته مربوط می‌شود هیچ منابع روشنی در دست نداریم، اظهارداشت: ایران از منظر دسترسی به اطلاعات و ارتباطات رتبه 118 را در جهان دارد، این در حالی است که نفوذ اینترنت در ایران بالای 50 درصد است و این یعنی ما فاصله زیادی با جایگاه خود در دسترسی به اطلاعات در جهان داریم.

** رشد قارچ گونه فیک نیوزها

امیر زاده در عین حال گفت: امروز ما با پدیده‌ای چون فیک‌نیوزها مواجه هستیم، البته راه‌های مقابله قضایی و تنبیه‌هایی چون فیلتر را نیز قرار داده‌ایم اما در این شرایط فیک‌نیوزها نه تنها به حاشیه نمی‌روند بلکه مثل قارچ رشد می‌کنند، پس اگر قدرت تجزیه و تحلیل را در سواد رسانه‌ای ایجاد کنیم قطعا دکان فیک‌نیوزها تخته می‌شود.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: اگر سواد رسانه‌ای خوب منتقل شود قدرت مدیریت مصرف مخاطبان افزایش می‌یابد، علت اینکه مسائل مطالعه‌ای ما در وجود مخاطب رسوب نمی‌شود نداشتن سواد رسانه‌ای مخاطب است، بنابراین بستر فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کمک می‌کند آگاهی مخاطب نهادینه شود.

** بستر اینترنت امنیت محتوایی ندارد

مدیر قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اعتبارسنجی پیام‌های فضای مجازی بسیار دشوار است، تصریح کرد: افزایش سواد رسانه‌ای به مخاطب می‌آموزد در برابر پیام‌هایی که توسط رسانه‌های مجازی تولید می‌شود در ذهنش یک علامت سوال به وجود بیاید و همین موضوع به نوعی تفکر انتقادی را در مخاطب تقویت می‌کند. همچنین این امر تاثیرپذیری مخاطبان از ترفندهای رسانه‌ای را به حداقل می‌رساند چون مخاطبین یاد گرفته‌اند که تجزیه و تحلیل کنند.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: در حال حاضر هیچ‌کس در بستر اینترنت امنیت محتوایی ندارد و باید تلاش کنیم تا براساس همین معیار تولید و مصرف محتوا داشته باشیم.

** کاربران مصرف کننده صرف نباشند

امیرزاده ادامه داد: سو‌اد رسانه‌ای علاوه بر افزایش اخلاق کاربری به مخاطب کمک می‌کند تا مصرف‌کننده صرف نباشد بلکه به تولیدکننده فعال در عرصه ارتباطات نیز تبدیل شود.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پایان گفت: با گفتگوهای بین مرکز رسانه‌های دیجیتال و مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است سواد رسانه‌ای در شبکه‌سازی، جریان‌سازی و گفتمان‌سازی آرایش جدیدی به خود بگیرد.
فراهنگ ** 1355 **
کد N2094042

وبگردی