آفتاب
مدیرعامل شهر کتاب:

اندیشه های امام موسی صدر در آموزش و پرورش مطرح شود

اندیشه های امام موسی صدر در آموزش و پرورش مطرح شود

تهران- ایرنا- مدیرعامل شهر کتاب در مورد دستاوردهای همایش مدرسه تربیتی امام موسی صدر، گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این همایش این است که در آموزش و پرورش اندیشه های صدر مطرح شود تا معلمان بتوانند توشه‌ای و دیدگاهی از تجربه موفق او برگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، سید مهدی فیروزان روز سه شنبه در همایش «مدرسه تربیتی امام موسی صدر و دلالت‌های آن در زمان حاضر» افزود: امام موسی صدر از معدود مصلحانی است که خداوند توفیق اجرای این منظومه فکری و اصلاحی را به وی داده است.
وی در ادامه افزود: وی در لبنانی که سرپل تمام مشرب‌های فکری شرق و غرب بوده و از الحادی‌ترین مشرب‌های فلسفی و غیره در آنجا وجود داشته است، تجربه ای موفق است. لذا فکر می‌کنم آموزش و پرورش ایران دست به این اقدام زده و در کتب درسی از این متفکر بخش‌هایی را مطرح کرده است. نوجوان ما با آشنایی با این چهره آشنا راه خود را پیدا می کند.
فیروزان تصریح کرد: یک بحثی در اندیشه امام موسی صدر وجود دارد که بسیار جذب آن هستم. او در باب توجیه مذمت یک رذیلت، در باب بیان اینکه چرا دروغ و کبر بد است و چرا خداوند برخی از اعمال را مذموم می‌داند و چرا همه ادیان نسبت به آنها یک نظر واحد دارند؟ روش خاصی دارد. دینی نیست که دروغ را مجاز بداند. همه ادیان در باب رذائل یک نظر را دارند. در نگاه صدر این مسئله وجود دارد که انسان در کاروان هستی قرار دارد. یعنی انسان در راه هدایت، کمک و حامی دارد.
وی بیان کرد: صدر می‌گوید، جامعه حاصل عمل ما است و هیچ چیزی نمی‌تواند عمل ما را توجیه کند. آنچه از ما می‌ماند عمل است. دخالت هر پدیده دیگری را در ساخت جامعه رد می‌کند و می‌گوید جامعه حاصل عمل است و داد و ستدی در جامع رخ می‌دهد که جامعه را شکل می‌دهد. من به عنوان کسی که دانش دارم و دیگری به عنوان اینکه سخاوتی دارد و .... این اخذ و ادا را به وجود می‌آوریم و جامعه را می‌سازیم. اگر صفتی جامعه را محروم از داشته‌های من کند، ظلم به آن جامعه است.
فیروزان تصریح کرد: این غرور من، اگر باعث شود تمام کسانی که به دانش علاقه‌مند و نیازمند هستند، از آن محروم شوند، به این دلیل، این غرور امری مذموم است، چون در این رابطه و معادله اخذ و ادا، یک فضیلتی را به دلیل غرورم سد کرده‌ام. با دلایل تشریعی فعلا کاری نداریم و فقط بعد اجتماعی را بحث می‌کنیم. لذا رذائل یک مانع اجتماعی برای پیشرفت انسانی می‌شود.
وی بیان کرد: همچنین از طرف دیگر نیز می‌توان نگاه کرد. به میزانی که انسان خوبی‌هایی دارد، یعنی راه داد و ستد را برای جامعه هموار می‌کند. سخاوت انسان به کسانی که نیاز به علم و حمایت دارند، کمک می کند. خیلی دشوار است که آدمی بداند که در رابطه با اخذ و ادا، بابت ریا و دروغش، دیگری را محروم کرده است. با این تحلیل آدمی به راحتی نمی‌تواند رذیلت‌های اخلاقی را ادامه دهد. لذا این رویکرد تربیتی مورد نظر امام موسی صدر است. ما 1400 سال است که می‌گوییم غیبت و دروغ بد است. خدا و علمای اخلاق در مورد بدی‌های رذائل سخن گفته‌اند، اما اگر بخواهیم زبان خدا را ترجمه کنیم، این معادله می‌تواند موثر باشد که شما به نوجوان‌ها بفهمانید که در کاروان هستی، مسئول هستند و حق ندارند داد و ستد طبیعی را با دروغ و ... تعطیل کنند.
فیروزان تصریح کرد: این رویکرد، آن اصل اخلاقی و تعلیم اخلاقی را برای فهم و تبدیل به عمل آسان‌تر می‌کند. نکته دیگر نیز این است که یکی از رویکردهای مهم این است که انسان وجود یکپارچه دارد و حق ندارد که بخشی را این قدر فربه کند که بر دیگر بخش‌ها سایه بیندازد. شما نمی‌توانید این دست را اینقدر بلند کنید و به پا اجازه بلند شدن ندهید.
وی بیان کرد: خداوند در مورد انسان می‌گوید: «فتبارک الله احسن الخالقین»، پس به چه حقی می‌خواهید یک بخشی از این قامت را از بین ببرید و خراب کنید؟ به تبع، این انسان حق ندارد، بخش غرائض را این قدر فربه کند که بر عقلانیت سایه بیندازد. وجود انسان هماهنگ است، کاروان هستی نیز یکپارچه و زیبا خلق شده است و آدمی در این سیستم نمی‌تواند خود را ناهماهنگ کند. همچنین حق ندارد شهوت را بر عقلانیت جلوتر بیندازد و حق ندارد ریاضت را این قدر فربه کند که بر زندگی طبیعی او سایه بیندازد.
همایش «مدرسه تربیتی امام موسی صدر و دلالت‌های آن در زمان حاضر» امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد.
9487**1584
کد N2094016

وبگردی