آفتاب

بارش های سیل آسا خشکسالی سیستان و بلوچستان را برطرف نکرد

بارش های سیل آسا خشکسالی سیستان و بلوچستان را برطرف نکرد

زاهدان- ایرنا- چند سامانه بارشی قوی طی 15 روز گذشته سیستان و بلوچستان را فرا گرفت و در برخی نواحی آن سیلاب های ویرانگر جاری شد، اما هنوز زخم عمیق خشکسالی در جنوب شرق التیام نیافته و سیستان و بلوچستان همچنان کم بارش ترین استان کشور است.

به گزارش ایرنا، دو هفته ای است که آسمان به زمین تشنه سیستان و بلوچستان روی خوش نشان داده و آنقدر بارید که سیلاب ناشی از آن حداقل هشت شهرستان استان را فرا گرفت.
بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون 2 نفر بر اثر سیلاب های اخیر جان خود را از دست داده اند و حداقل 1500 نفر گرفتار سیلاب شده اند. برخی محورهای ارتباطی جنوب سیستان و بلوچستان که به سبب وقوع سیلاب بسته شد، تا همین دو سه روز پیش مسدود بود.
بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که این شرایط در جریان بارش های سنگین باران در حدود 40 نقطه سیستان و بلوچستان روی داده و میزان بارش های 15 نقطه بیش از 60 میلی متر بوده است.
اما از ابتدای سال زراعی جاری باران به حدی کم باریده که بارش های اخیر هم نتوانسته است کسری بارندگی های سیستان و بلوچستان را جبران کند. اطلاعات دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران و سازمان هواشناسی نشان می دهد که میانگین بارش های سیستان و بلوچستان تا این موقع از سال زراعی نسبت به شرایط نرمال همچنان کاهش چشمگیری دارد.
بر اساس اطلاعات 104 ایستگاه باران سنجی مبنای وزارت نیرو، سه منطقه کم باران کشور از مهرماه تا پایان روز 27 بهمن امسال مربوط به سیستان و بلوچستان است. ایستگاه امور آب سیستان با 6.4 میلی متر بارندگی، تصفیه خانه زاهدان با 8.1 میلی متر و هوشک سراوان با 11.9 میلی متر در قعر جدول بارش های نقطه به نقطه این وزارت خانه قرار گرفته اند.
بنابر اعلام هواشناسی سیستان و بلوچستان، در مدت فعالیت سامانه های بارشی اخیر، حداقل از 140 نقطه استان بارندگی گزارش شده که بارندگی های برخی نقاط متوسط و ناچیز بوده است.

**رشد 423 درصدی بارش های استان نسبت پارسال
محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در این رابطه به خبرنگار ما گفت: از ابتدای سال زراعی تا پیش از فعالیت 2 سامانه بارشی اخیر تنها پنج میلی متر باران در استان باریده بود که پس از آن طی 10 روز، میانگین بارندگی استان به بیش از 30 میلی متر رسید.
وی افزود: این شرایط در حالی است که همچنان میانگین بارش استان نسبت به بلند مدت با 48 درصد کاهش، معادل 30 میلی متر کسری بارش همراه است و هنوز سیستان و بلوچستان بدترین شرایط بارش کشور را نسبت به سایر استان ها دارد.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه میانگین بارش امسال استان نسبت به سال گذشته بهتر شده است، ادامه داد: وضعیت دریافت نزولات جوی امسال زراعی استان تا پایان 24 بهمن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که تنها 6.2 میلی متر ثبت شده بود، با رشد 423 درصدی همراه شده است. به طوری که حتی بارش های این پنج ماهه از مجموع بارش های 12 ماهه سال زراعی گذشته که 29.5 میلی متر بوده نیز بیشتر است.
حیدری افزود: در مدت فعالیت دو سامانه بارشی اخیر در روزهای 13 تا 15 بهمن و 21 تا 24 بهمن حداقل از 140 نقطه استان بارندگی گزارش شد که حداقل بارش های 40 نقطه، 40 میلی متر و بیشتر از آن اندازه گیری شده است.
وی با بیان اینکه بیشینه بارندگی این دو سامانه با میزان 170 میلی متر مربوط به ایستگاه بارانسنجی شهر «نگور» از توابع شهرستان چابهار بوده است، گفت: این میزان بارندگی در این ایستگاه طی 6 سال اخیر بی سابقه بود و دومین بارش سنگین این شهر در 20 سال اخیر به شمار می رود.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به وضعیت بارش های این استان از ابتدای فروردین تا کنون اشاره کرد و گفت: در این مدت «هامون» در شمال استان با دریافت 4.8 میلی متر باران کم باران ترین شهر و «نگور» در جنوب استان با دریافت 187 میلی متر باران، پربارش ترین شهر استان بوده است.

**48.2 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شد
فعالیت سامانه های بارشی اخیر برای منابع آبی سیستان و بلوچستان نیز نجات بخش بود چرا که تا قبل از این بارش ها وضعیت این منابع در آستانه شرایط بحرانی قرار داشت.
مدیر عامل شرکت آب منطقه سیستان و بلوچستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: 48.2 میلیون مترمکعب آب حاصل از بارندگی های اولین سامانه وارد سدهای مخزنی جنوب این استان شده است.
اتابک جعفری با بیان اینکه از فعالیت دو سامانه بارشی اخیر آب زیادی وارد سدها نشده است، افزود: بر اثر بارندگی اولین سامانه بارشی که در شهرستان های چابهار و نیکشهر تمرکز داشت بیشترین حجم آب ذخیره شده مربوط به سد پیشین است که بر اثر بارش های شهرستان چابهار 27.3 میلیون مترمکعب وارد این سد شده و هم اینک حجم فعلی آن 35.81 میلیون مترمکعب است.
وی افزود: 16.54 میلیون مترمکعب آب نیز به سد زیردان در چابهار وارد شده و حجم این سد را به 56.29 میلیون مترمکعب افزایش داده است.
مدیر عامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: حجم ورودی آب به سدهای شی کلک چابهار و خیرآباد نیکشهر نیز به ترتیب 2.9 و 1.35 میلیون مترمکعب برآورد شده است.
وی خاطر نشان کرد: هم اینک مجموع آب ذخیره شده در هفت سد مخزنی سیستان و بلوچستان 448 میلیون مترمکعب است.
علاوه بر فعالیت سامانه های بارشی در استان و آبگیری سدهای جنوب از ابتدای هفته گذشته شاهد ورود سیلاب از سمت کشور افغانستان در دو نوبت به منطقه سیستان بودیم. میزان آب وارد شده از این سیلاب ها به سدهای چاه نیمه که منبع تامین آب شرب مردم سیستان و زاهدان است، هر چند ناچیز بود اما در مقایسه با سال گذشته که هیچ آبی به آن وارد نشد، خبری امیدوار کننده برای مردم این استان بود.
9908 **6081
کد N2093970

وبگردی