آفتاب
در نشست خبری شانزدهمین جشن «تصویرسال» تشریح شد؛

همنشینی عکس، سینما، کارتون و گرافیک در جشن تصویر سال

همنشینی عکس، سینما، کارتون و گرافیک در جشن تصویر سال

تهران- ایرنا- سیف الله صمدیان دبیر شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در نشست خبری این رویداد از تنوع برنامه‌های امسال خبر داد و برنامه‌های حوزه عکس، سینما، کارتون و گرافیک را تشریح کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیف الله صمدیان دبیر شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر گفت: این جشنواره بدون مصلحت‌گرایی و سیاست کاری‌های معمول توانسته‌ اعتماد همه هنرمندان را جلب کند و همین امر جوشش و جنبشی قابل لمس را در میان هنرمندان به وجود آورده است.
صمدیان در تشریح برنامه‌های روز افتتاحیه این رویداد گفت: فیلم قصر شیرین ساخته رضا میرکریمی به همراه عکس‌ فیلم‌های «گاو»، « ناخدا خورشید» و «باد صبا» با عنوان «عکس‌های عکاسی نشده» در روز افتتاحیه به نمایش گذاشته می‌شود.
وی با اشاره به عنوان این کتاب افزود: عکس‌های این کتاب را از درون نگاتیوهای فیلمبرداری شده استخراج کردم و برای مثال عکس‌های فیلم گاو از میان 200هزار قطعه فیلم انتخاب شده است.
دبیر شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از برگزاری جایزه زنده یاد «وحید سهرابی ابد» عکاس خبرگزاری ایسنا خبر داد و گفت: از سال گذشته این جایزه در بخش خبری برگزار می‌شود که محدودیت سنی ندارد. سال گذشته حسین ولایتی با مجموعه‌ای از تصاویر حضور داعش در عراق و سوریه موفق به کسب این جایزه شد.
صمدیان به نام‌هایی همچون رعنا جوادی، رضا معطریان و مهدی وثوق نیا برای داوری بخش‌های مسابقه عکس این رویداد خبر داد.
وی با اشاره به مشکلات مالی چون چهار برابر شدن هزینه‌های چاپ و قاب عکس، گفت: امسال با تمام محدودیت‌ها توانستیم 900 قاب عکس بر روی دیوار نصب کنیم که 80 اثر متعلق به آثار تولید شده از مناطق محروم است که به همت حیدر رضایی عکاس فعال در حوزه مطبوعات با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) تولید شده است.
صمدیان از نمایش پروژه‌های خلاقانه عکاسی در این رویداد خبر داد و به پروژه «ستاره سرداری» که بر روی زندگی نرگس آبیار متمرکز شده است به همراه عکس‌های «مصطفی نوده» با عنوان «ما هیچ، ما نگاه» در کنار پروژه های «افشین آریانفر» و «ارسلان امانتی» اشاره کرد.
دبیر شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر افزود: مجموعه عکسی از دریاچه ارومیه با عنوان رگه‌های شور کار مشترک «کاوه مناف زاده» و «حسین محمودی» در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود که پیش از این عکس‌های این نمایشگاه در آلمان به چاپ رسیده است.
وی با اشاره به بخش ایران ما (عکس‌های موبایلی) در جشن تصویر سال، توضیح داد: امسال تصمیم گرفتیم با همراهی اسپانسر، کتاب ایران ما را منتشر کنیم که به ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زندگی می‌پردازد و نگاهی ویژه به خلاقیت هنری در عکس‌ها خواهد داشت. در این بخش ۳۰۰ اثر برگزیده خواهد شد.
صمدیان از اشتیاق جوانان و فعالان در حوزه آثار گرافیک خبر داد و گفت: در بخش گرافیک آثار مدعوین بخش آزاد و زیر 25 سال نمایش داده می شود و داوری آثار بخش مسابقه گرافیک برعهده «مجید بلوچ»، «ابراهیم حقیقی» و «کوروش پارسانژاد» خواهد بود.
وی ادامه داد: کارتون‌های مطبوعاتی بخش دیگری از نمایشگاه را به خود اختصاص داده است که به «همت داوود احمدی مونس» (آروین) این بخش شکل گرفته است و 69 اثر از 140 هنرمند به نمایش گذاشته می شود که «کامبیز درمبخش»، «جمال رحمتی» و «بزرگمهر حسین پور» آثار این بخش را داوری خواهند کرد.
صمدیان گفت: یک‌هزار 370 اثر مالتی مدیا در بخش آزاد ، زیر 25 سال و ایران ما به نمایش گذاشته می‌شود که آثار «احمد معینی جم» عکاس خبرگزاری ایرنا که رویدادهای مجلس شورای اسلامی را در سال 97 به تصویر کشیده است در کنار آثار ورزشی «حامد ملک پور»، «میلاد بهشتی»، «نعیم احمدی»، «امین جمالی»، «منا هوبه فکر» و«مقداد مددی» به نمایش گذاشته می‌شود.
وی از حضور 156 فیلم در این رویداد خبر داد و گفت: 41 فیلم در بخش زیر 25 سال به بخش مسابقه راه پیدا کرده است که «رخشان بنی اعتماد»، «حسن فتحی» و «پیمان شادمان‌فر» آن را داوری می‌کنند.
«پیروز کلانتری» به همراه «ساعد نیک ذات» و «مهناز افضلی» هیات انتخاب این رویداد بودند.
صمدیان در ادامه با اشاره به محسن رسول‌اف عکاس سینما که در سانحه هواپیمایی 737 قرقیزستان درگذشت، گفت: ما طی ۱۰ دوره جشن تصویرسال رقابتی عمل کردیم چون پس از حادثه مرگ محسن رسول‌اف، پیشنهاد کردم که جایزه‌ای برای جوانان زیر ۲۵ سال قرار دهیم و به نوعی رسول‌اف، بهانه‌ای برای تصویر سال شد تا در چهار شاخه هنری جایزه دهیم.
دو سالن خانه هنرمندان ایران به مدت 20 روز در پنج سانس در اختیار جشنواره فیلم تصویر است و در بخش جشنواره جشنواره‌ها، فیلم‌های برگزیده سه جشنواره سینماحقیقت، فیلم کوتاه تهران و جشن خانه سینما اکران می‌شود.
دبیر شانزدهمین جشن تصویر سال در ادامه گفت: به مناسبت ۱۰ سالگی بخش محسن رسول‌اف در رویداد جشن تصویر سال، مروری بر ۱۰ سال برگزیده‌های جشنواره‌ فیلم تصویر خواهیم داشت و همچنین به این مناسبت، ۹ تندیس ویژه علاوه بر تندیس‌های معمول جشن تصویر سال و فیلم تصویر اهدا می‌شود که شامل دو تندیس در بخش سینما، ۵ تندیس در بخش عکاسی، یک تندیس در بخش نگاهی دیگر و یک تندیس در بخش کاریکاتور و کارتون است.
نشست خبری شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر امروز صبح در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
فراهنگ **9031 ** 9053
کد N2093738

وبگردی