آفتاب
وزیر آموزش و پرورش :

تحول در نظام آموزشی باید با نیازهای فردی و اجتماعی همسو باشد

تحول در نظام آموزشی باید با نیازهای فردی و اجتماعی همسو باشد

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تغییر و تحول در نظام آموزشی باید همسو و منطبق با نیازهای فردی و اجتماعی باشد، گفت: بی توجهی به این مولفه مهم، دستگاه تعلیم و تربیت را از رسیدن به موفقیت دور می کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌ و پرورش، سید محمد بطحایی در نشست با مدیران راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هر تغییری در آموزش ‌و پرورش زمان‌بر است و منابع خود را می‌طلبد و نگاه ما به تحول در این حوزه، همسویی با نیازهای جامعه است، اظهار داشت: اقدامات این وزارتخانه به دلیل تغییراتی که در جامعه و در بیرون از محیط نظام آموزشی رخ می‌دهد، با چالش مواجه است.
وی افزود: به دلیل تغییرات سریع و گسترده بیرون از مدرسه، آموزش‌ و پرورش باید بتواند آموزش‌ها را منطبق با نیازها همراه با سرعت و دقت بیشتر تغییر دهد و اگر این اتفاق نیفتد اثربخشی در نظام آموزشی رخ نمی دهد.
وزیر آموزش‌ و پرورش ادامه داد: امروز در معرض این سوال قرار گرفته‌ایم که چرا دانش آموزان وقتی از مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شوند با ویژگی‌های اجتماعی، ارزش‌ها و مولفه‌های مورد نیاز جامعه کمتر آشنا هستند، باید این واقعیت را بپذیریم که اگر آموزش ‌و پرورش با نیازهای جامعه همسو نشود به موفقیت دست پیدا نمی‌کند.
بطحایی تاکید کرد: نیازهای فردی و اجتماعی باید به‌ درستی تشخیص داده شود تا آموزش‌ و پرورش بتواند بر اساس آن برنامه‌ریزی کرده و نتایج اثربخشی به دست آورد.
وی مقاومت در برابر تغییر در آموزش‌ و پرورش را زیاد دانست و گفت: هر تغییری در آموزش‌ و پرورش زمان‌بر است و منابع خود را می‌طلبد و سند تحول بنیادین باید با نیازهای فردی و اجتماعی سازگار شود و نگاه ما به تحول همسویی با نیازهای جامعه است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یادگیری در مدارس با نشاط، شادمانی و شور و اشتیاق همراه نیست، گفت: به همین دلیل یادگیری ها اغلب ماندگار نیست و در سطح حافظه محوری باقی می‌ماند.
بطحایی در تشریح محیط مدرسه مطلوب نیز گفت: مدرسه باید به یک محیط سرزنده و بانشاط تبدیل شود و دانش‌آموزان از بودن در مدرسه احساس رضایت، شور و اشتیاق داشته باشند لذا باید مولفه‌ها را در فضای آموزشی تغییر دهیم تا به مدرسه مطلوب برسیم.
وی با اشاره به اینکه برای داشتن مدرسه بانشاط اقداماتی صورت گرفته است، اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین موانع، آزمون‌ها و کتاب‌های کمک‌درسی بود که به همت همکارانم در آموزش ابتدایی اقدامات خوبی برای حذف آنها صورت گرفته است و در دوره متوسطه دوم نیز به دلیل وجود کنکور با چالش‌هایی روبرو هستیم که با همکاری وزارت علوم تلاش می‌کنیم تا نقش کنکور کمرنگ‌تر شود.
بطحایی اضافه کرد: کلاس بازی و یادگیری را در هزار مدرسه در 10 استان به تازگی افتتاح کرده ایم تا دانش‌آموزان همراه با یادگیری، بازی و نشاط هم داشته باشند.
وی تغییر و تحولات انجام ‌گرفته در آموزش ‌و پرورش نیز اشاره کرد و یادآور شد: در دوره ابتدایی در مدارسی که شرایط مهیا و امکان‌پذیر است، دانش آموزان تکالیف آموزشی را با نظارت معلم در مدرسه انجام می دهند و در خانه تکالیف مهارتی دارند.
وزیر آموزش‌ و پرورش با تاکید بر ضرورت تحول در نظام آموزشی گفت: اولین گام دور کردن تمرکز از مدارس است تا مدیران مدارس بتوانند مستقل از واحدهای بالاتر تصمیم‌گیری کنند و به شایستگی و صلاحیت‌های لازم در امر آموزش دست یابند لذا باید تلاش ‌کنیم مدیریت مبتنی بر مدرسه اجرا شود.
علمی**1883** 1055
کد N2093592

وبگردی