آفتاب

لابی سنگین پزشکان در مجلس برای فرار از شفافیت درآمد و دادن مالیات

لابی سنگین پزشکان در مجلس برای فرار از شفافیت درآمد و دادن مالیات

فارس نوشت: نمایندگان مجلس بخصوص اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، ۹ پیشنهاد برای حذف یا اصلاح دو مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس با موضوع مالیات پزشکان مطرح کرده اند که احتمالا برخی آنها در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

یکی از مهمترین و پرحاشیه ترین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه، مصوبات مرتبط با مالیات پزشکان بود. این کمیسیون در راستای مقابله با فرار مالیاتی و در قالب دو بند الحاقی به تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۸، پزشکان را ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی (دستگاه پوز) و مراکز درمانی را ملزم به پرداخت ۱۰ درصد دستمزد پزشکان به حساب سازمان امور مالیاتی کشور بابت علی الحساب مالیات کرد. متن کامل این مصوبات به شرح زیر است:

«بند الحاقی ۱ تبصره ۶- کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی ایران صادر می شود، مکلفند در چهارچوب آیین­نامه تبصره(2) ماده(169) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب  4/12/1366 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال ۱۳۹۸ از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

بند الحاقی ۲ تبصره ۶- کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکتهای دولتی مکلفند ده­درصد(10%) از حق‌الزحمه یاحق‌العمل پزشکی پزشکان را که به موجب صورتحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می شود به عنوان علی­الحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از صدور صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند».

با توجه به انتقادهای گسترده تشکل های صنفی پزشکان از این مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس و لابی گسترده آنها برای حذف یا اصلاح این مصوبات، پیشنهادهای زیادی توسط نمایندگان مختلف مجلس بخصوص اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای حذف یا اصلاح آنها ارائه شده است که با توجه به روند بررسی لایحه بودجه ۹۸ در خانه ملت، به زودی برخی از این پیشنهادها در صحن علنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

[p]41231

کد N2093032

وبگردی