آفتاب
در نشست بازخوانی حیات فاطمه زهرا(س)

انتقاد ابتکار از رواج قشری نگری و واپسگرایی در تبلیغ دین

انتقاد ابتکار از رواج قشری نگری و واپسگرایی در تبلیغ دین

تهران- ایرنا- هر چه از سال های اولیه انقلاب می گذرد ما با شکاف و فاصله گیری نسل جدید با الگوسازی های دینی الهام برانگیز و تحول آفرین روبروییم. چرا اینگونه است؟ به نظر من علت آن حرکت به سمت قشری نگری و واپس گرایی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، این جمله بخشی از اظهارات معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در نشست تخصصی گفت و گو محور بازخوانی حیات اجتماعی اخلاقی بانو فاطمه زهرا(س) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است ، وی گفت : چقدر مثل کاری که شریعتی با نسل ما کرد را توانسته ایم تکرار کنیم؟ چرا در عین داشتن این ظرفیت ها و شخصیت ها، ما امروز گرفتار مشکلات عمیق نسلی و فاصله گرفتن آنها با معارف دینی و الگوهای انسانی آن شده ایم؟»
ابتکار با اشاره به انتشار گزارش تحولات چهل ساله جمهوری اسلامی در حوزه زنان و خانواده اشاره کرد: همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این گزارش تفضیلی که به تازگی منتشر شده و معطوف به سالهای بین 1357 تا سال 1397 است، برای اولین بار وضعیت زنان در دویست شاخص که به چهل شاخص اصلی تجمیع شده است همراه با آمارهای مفصل مورد بررسی ، ارزیابی و انتشار قرار گرفته است.
او در تشریح سیر شکل گیری انقلاب اضافه کرد: « یکی از مولفه های مهم در ابتدای شکل گیری و استمرار انقلاب اسلامی توجه به شخصیت های الهام برانگیز و بارز تاریخ اسلام به عنوان الگو و سرمشق بود. در این بین تاکیدات امام بر اهمیت نقش زنان اهمیت بسزایی داشت. این وضعیت در دوران دفاع مقدس نیز ادامه داشت. پرسش مهمی که می توان در اینجا پرسید این است که چقدر می توان دستاوردهای آن رخداد را به پارادایم و این قبیل الگوسازی از شخصیت ها مرتبط دانست. البته در این بین و به طور ویژه در مسئله زنان عوامل اثرگذار غیر از الگوسازی های هم وجود داشته اند. یکی ازمهمترین آن عدم ایستایی و سکون و فعالیت خود زنان در حوزه هایی از قبیل مشارکت سیاسی، ورزش و... است.»
ابتکار افزود: چیزی که همچنان باید پرسید این است که چقدر از تحولات تاریخی ما تابع الگوسازی شخصیت های تاریخ اسلام خصوصا از ناحیه امام خمینی(ره) و کسان دیگری همچون دکتر علی شریعتی و استاد مرتضی مطهری بوده است؟ در اینجا باید گفت که هر چه از سالهای اولیه انقلاب می گذرد ما با یک شکاف و فاصله گیری نسل جدید با این قبیل الگوسازی های دینی الهام برانگیز و تحول آفرین روبروییم. چرا اینگونه است؟ به نظر من علت آن حرکت به سمت قشری نگری و واپسگرایی در اندیشه و تبلیغ دینی و فاصله گرفتن از تصاویر و تعابیر اولیه انقلاب از شخصیت های اسوه تاریخ اسلام است. در اینجا می بایست من به تلاشگرانی نظیر خانم منیر گرجی اشاره کنم که کوشش کردند تا تصویر قرآنی به روز و پیشرویی از زن ارائه دهند.
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: به قول مرحوم صادق آیینه وند ما باید تاریخ را در بستر امروز ببنیم. در برخی مداحی ها، ادبیات قرآنی و ادبیات روشنگر و حماسی غایب است. در این تصویر مداحی زده، ما در گذشته باقی مانده ایم و این تصویر هیچ پیام و الگویی را به دختر امروز منتقل نمی کند. در حالی که شخصیت حضرت زهرا(س) عظیم و ماورای مسائل شخصی خودش بود. زنی که متعلق به همه اعصار و ادیان است و سودش برای آدمی فارغ از مرزها و فرهنگ ها بسیار است. همچنانکه در خطبه فدکیه آن حضرت ما با نوعی آینده اندیشی و نگاه به آینده طرف هستیم که نزدیک به رشته آینده پژوهی معاصر است.»
ابتکار افزود: «نسل جوان امروز در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نسبت به پیرایه ها و زنگارها و نگاه های تاریک و بی نور منتقد است. ما باید از این نگاه ها فراتر برویم. شخصیت حضرت فاطمه(س) در عین اینکه معطوف به خانواده است ، اما به بیرون و ورای آن نیز نگاه دارد. در صلوات خاصه ایشان بحث از اسرار به میان می آید. شخصیت متعالی ایشان واجد سِر است که می بایست توسط علاقه مندان رمزگشایی شود. از جمله دفن شبانه ایشان اسراری دارد که باید درموردش کار شود. شخصیت حضرت فاطمه خصوصا در خطبه فدکیه ایشان پناه بشریت و غمخوار انسانیت است. نگاه ایشان به ماوراء شرایط خودش می تواند یک الگو برای انسان جهانی باشد.
ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این گونه شخصیت ها و ظرفیت ها را می توان با دو گونه ادبیات جهانی یا حجازی معرفی نمود. ادبیاتی مانوس و گیرا یا ادبیاتی تاریخی و گذشته گرا. شخصیت حضرت زهرا(س) ترس و نگرانی نمی شناسد. شجاعت ایشان با ایستادگی در برابر گردنکشان قابل توجه است. همین نکته است که باعث کاریزمای بالای این شخصیت است. اما ما چقدر این کاریزما را به نسل امروز منتقل کرده ایم؟
معاون رئیس جمهوری افزود: به طورمثال در بحث ساده زیستی بانو فاطمه زهرا آیا این نکته را به مباحث روز و مورد توجه در مذمت مصرف گرایی و حفظ محیط زیست پیوند زده ایم، یا اینکه آنها را در تاریخ محبوس کرده ایم؟ این مورد تنها یک نمونه است. نمونه های زیادی را می توانم مرتبط با بحث سبک زندگی برشمرم. مباحثی مثل حق مداری، خداجویی و ظلم ستیزی مفاهیم فرازمانی ای هستند که نسل جدید می تواند با تبیین درست آنها با آن ارتباط برقرار کند.»
در قسمت انتهای سخن ، معاون زنان و خانواده رییس جمهوری اشاره کرد: « گفت و گوی بین نسلی یکی از مهمترین مباحث مطرح در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری است. موضوعی که بخشی از طرح کلی گفت و گوهای خانواده است. به طوریکه که یکی از مهمترین وظایف امروز ما در دوره ورود به دهه پنجم انقلاب توجه به لزوم گفت و گوی بین نسلی و ایجاد فضایی برای بیان ایده ها و ارایه نظر از سوی نسل جدید است.»
**9222**1601**
کد N2093016

وبگردی