آفتاب

معاون وزیر صنعت: هدف اصلی تحریم ها زمین گیر کردن تولید است

معاون وزیر صنعت: هدف اصلی تحریم ها زمین گیر کردن تولید است

تهران- ایرنا- معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هدف اصلی تحریم های ظالمانه دشمن، زمین گیر کردن تولید در کشور است اما این وزارتخانه با تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، به مبارزه تحریم می رود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'فرشاد مقیمی' عصر دوشنبه در شانزدهمین جشنواره «تولید ملی- افتخار ملی» در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما افزود: در شرایط فعلی یکی از سیاست‌های اصلی وزارت صنعت، ساماندهی و مدیریت شرایط تحریم است که با اقدام هایی مانند حفظ سطح تولید میسر می شود.
وی ادامه داد: در این پیوند رصد پیاپی آثار تحریم ها در بخش تولید بویژه با استفاده از توان تخصصی و اجرایی بخش غیردولتی دنبال می‌شود.
این مسوول یادآوری کرد: وزارت صنعت به دنبال برگزاری جلسات مختلف تخصصی با حوزه ها، انجمن ها و بخش مرتبط خصوصی مرتبط با صنایع مختلف است.
وی بیان داشت: در موضوع مواد اولیه، بخشی از آن در داخل تامین شده و بخشی دیگر وابسته به منابع و مسائل ارزی است که از خارج تامین می شود.

** تاثیر عرضه مواد اولیه در بورس
مقیمی اضافه کرد: در برخی حوزه‌ها بویژه مواد اولیه ای که در بورس عرضه می شود، به آرامش رسیده ایم.
وی ادامه داد: شکایت های زیادی در مورد توزیع نادرست مواد اولیه واحدهای فعال تولیدی، به وزارت صنعت رسیده و در این زمینه ابلاغیه‌ای برای همه استان‌ها ارسال شده است.
به گفته وی، «مواد اولیه به دست تولید‌کننده اصلی نمی رسد و قیمت آنها با دلالی در بازار و دست به دست شدن افزایش می‌یابد».

** بررسی نیاز وارداتیپنج ماهه واحدها
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد مواد اولیه ای که از خارج تامین می‌شود اعلام کرد: به دنبال آنیم که از نیاز حداقل پنج ماه آتی واحدهای صنعتی تصویر درستی داشته باشیم.
وی درباره موضوع سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی برای حفظ سطح تولید گفت: برآورد ما در آغاز امسال نیاز به 244 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش بود اما در نهایت به مبلغ 137 هزار میلیارد تومان رسیدیم.
وی گفت: در همین زمینه برنامه ای از طریق وزیر صنعت به دولت رسیده و بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی برای پرداخت این تسهیلات به واحدهای مختلف صنعتی است.
مقیمی همچنین از اعلام یک هزار و 243 فقره تعرفه مربوط به مواد اولیه ماشین آلات و تجهیزات خبر داد که مقرر شده است بدون ثبت سفارش از مناطق آزاد و ویژه وارد شود.
وی استفاده از ظرفیت مرزنشینان و ملوانان برای واردات مواد اولیه را از دیگر برنامه‌های وزارت صنعت برشمرد که به تازگی مصوبه ای در این زمینه از سوی دولت تهیه شده است.
این مسوول گفت: رفع موانع تولید دیگر سیاست وزارت صنعت برای ایجاد شرایط بهبود در تولید است.
به گزارش ایرنا، هدایت منابع مالی به سوی تولید از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.
به گزارش ایرنا، آبان ماه 1386 شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم اردیبهشت را به عنوان روز ملی کارآفرینی اعلام کرد.
پارسال نیز با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیست و نهم بهمن ماه به عنوان روز «اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی» در تقویم رسمی گنجانده شد.
شانزدهمین جشنواره تولید ملی- افتخار ملی امروز مصادف با روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.
محورهای این همایش بررسی وضعیت اقتصادی کشور، پیشبرد اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های داخلی و با توجه ویژه به صنایع کوچک و متوسط و نیز تحقق شعار سال است.
در این دوره به مناسبت چهلمین سالگرد جمهوری اسلامی ایران از 40 واحد برتر صنعتی، معدنی و خدمات فنی و مهندسی با اهدای 'لوح سپاس و نشان تولید ملی' قدردانی می شود.
نسبت ظرفیت تولید یک ساله منتهی به سال 1396 و مقایسه آن با دوره پیش از آن، اشتغال ایجاد شده، میزان صادرات و رشد آن و همچنین ابتکارها و نوآوری‌ها از شاخص‌های انتخاب واحدهای برتر به شمار می‌رود.
ثبت در بانک‌های اطلاعاتی، داخلی سازی خطوط تولید، همکاری با دانشگاه‌ها، توجه به تحقیق و توسعه و تعداد شاغلان در این بخش، برخورداری از آزمایشگاه تخصصی و به روز، ارائه محصولات جدید، کاربرد اقتصادی تحقیقات، توسعه، تعمیر، بازسازی و به روزرسانی واحدها، کاهش مصرف انرژی، نظام مشارکتی، توجه به محیط زیست و ورزش، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، تحقق استانداردهای داخلی، بین‌المللی و کیفیت، ارائه خدمات رفاهی به کارکنان، ثبت اختراع و همچنین حضور در سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مردمی از دیگر شاخص‌های در نظر گرفته شده است.

اقتصام* 3065*1961*
کد N2092918

وبگردی