آفتاب
ایرنا گزارش می دهد

شورای نظارت بر خدمات سلامت در وزارت بهداشت کلید خورد

شورای نظارت بر خدمات سلامت در وزارت بهداشت کلید خورد

تهران- ایرنا- وزیر بهداشت هفته پیش به معاونان خود دستور داد که شورایی برای نظارت و ارزیابی خدمات سلامت به بیماران در هر استان تشکیل شود. شورایی که قرار است از همه ابزارهای نظارتی مانند پیامک، بازدید سرزده، سامانه اینترنتی، گزارش های مردمی و نظارت دانشگاه های علوم پزشکی بهره ببرد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، بیست و یکم بهمن بود که سعید نمکی طی ابلاغی خطاب به معاون کل، معاون درمان، معاون بهداشت، مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد که برای اشراف بیشتر به نحوه خدمت رسانی و جلب رضایت بیماران در سراسر کشور، شورای نظارت بر ارزیابی خدمات رسانی به بیماران در هر استان با حضور 5 نفر از افراد ذیصلاح تشکیل شود. وزیر بهداشت در این ابلاغ بازه زمانی یک هفته ای را برای انجام این کار تعیین کرده بود؛ یک هفته ای که حالا به اتمام رسیده است.
اعضای این شورا در استان ها باید شامل نماینده سازمان نظام پزشکی، نماینده انجمن های علمی یا سازمان های مردم نهاد عرصه سلامت در استان و سه نفر از دانشگاه علوم پزشکی منطقه باشند.

* وظیفه شورای نظارت
سعید نمکی، وزیر بهداشت در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره هدف تشکیل این شورا می گوید: 190 یک سامانه تلفنی برای دریافت شکایت ها و پیشنهادها است، اما این سامانه جدید، تشکیلات بازرسی مداوم خواهد بود که شامل بازدیدهای سرزده و بازدیدهای برنامه ریزی شده است. به وسیله این سامانه، بیماران می توانند حتی به وسیله پیامک با این شورا در استان ها ارتباط داشته باشند.
نمکی ادامه می دهد: این شورا زیر نظر روسای دانشگاه های علوم پزشکی فعالیت نمی کند و هفته ای یک بار گزارش ها به صورت مستقیم به من ارائه می شود و موارد را پیگیری می کنیم. در واقع سامانه 190 یکی از ابزارهای مورد استفاده این شورا خواهد بود.
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز درباره وظیفه این شورا به خبرنگار سلامت ایرنا می گوید: قرار است خدماتی که در همه زمینه ها در حوزه سلامت ارائه می شود شامل بهداشت، درمان، آموزش پزشکی و پژوهش توسط این شورا ارزیابی و نظرسنجی شود. در حال حاضر این کار در حوزه بهداشت انجام می شود. سطح دیگر کار این شورا این است که بتوانیم نظرات افرادی که حتی برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی کنند، اما نظراتی دارند نیز کسب شود.
وی ادامه می دهد: همچنین در سطح دیگری از کار این شورا قرار است کارکنان حوزه سلامت نیز بتوانند نظرات خود را ارائه کنند. از طرفی می توان نظر سایر مسئولان مانند نمایندگان مجلس و مراجع را نیز کسب کرد. البته این شورا در حال حاضر به دنبال ایجاد ساز و کارهای لازم برای کسب نظرات مختلف است تا بتوان بر اساس این نظرات، شیوه پاسخگویی را نیز تعریف کرد.

* عملکرد جزیره ای ممنوع
تقریبا در تمام حکم های نمکی به معاونان خود، بر عدم جزیره ای عمل کردن تاکید شده است. حالا آیا شورای نظارت بر ارزیابی خدمات رسانی به بیماران، جزیره ای به موازات سامانه 190 نخواهد بود؟ رئیسی در این باره می گوید: در حال حاضر اگر مردم شکایتی در حوزه سلامت داشته باشند می توانند به سامانه 190 مراجعه کرده و تماس بگیرند، اما عملکرد شورا قرار است وسیع تر باشد و در واقع 190 در قالب شورای نظارت بر ارزیابی خدمات رسانی به بیماران فعالیت خواهد کرد.
وی ادامه می دهد: سامانه 190 یک ابزار است و می توان گفت، مسیری در این سامانه ایجاد شده که به طور مثال نمایندگان مجلس نیز بتوانند اظهار نظر کنند. حتی در این شورا نیز تاکید شده که یکپارچه سازی برای درگاه های ورودی انجام شود. در گذشته صندوق هایی در برخی اداره ها وجود داشت که افراد در آن نامه می انداختند. در حال حاضر این صندوق های انتقاد و پیشنهاد دیگر کارایی لازم را ندارند. حتی زمان فعالیت سامانه 1490 و 1590 وجود داشت و بعد به سامانه 190 تبدیل شدند، مشکلاتی وجود داشت.
معاون وزیر بهداشت می گوید: قرار نیست سامانه 190 حذف شود و در واقع ابزاری برای این شورای نظارتی خواهد بود و حتی ممکن است توسعه پیدا کند.

* شیوه نظارت و برخورد
از طرف دیگر شیوه نظارت و برخورد با مشکلات نیز مطرح است. موضوعی که شاید با تشکیل این شورای ویژه به دستور وزیر بهداشت، بیشتر از پیش مد نظر قرار بگیرد.
رئیسی درباره شیوه نظارت و برخورد به وسیله شورای نظارت بر ارزیابی خدمات رسانی به بیماران می گوید: در حال حاضر فقط داشته ها را روی میز گذاشتیم تا یکسان سازی کنیم و از دوباره کاری جلوگیری شود.
به گفته او، در حوزه بهداشت محیط و حتی بیمارستان ها اگر کسی با سامانه 190 تماس بگیرد و شکایتی داشته باشد، به محل مورد نظر ارجاع داده شده و بررسی می شود و نتیجه کار نیز به شکایت کننده اطلاع داده می شود. در نتیجه باید پتانسیل پاسخگویی به این حجم شکایت ها یا انتقادها یا مواردی که انعکاس داده می شود، وجود داشته باشد. از طرفی ممکن است کارکنان حوزه سلامت نیز سوالاتی درباره مشکلات خود داشته باشند که به وسیله این شورا پاسخ داده می شود.
ایجاد شورای نظارت بر ارزیابی خدمات به بیماران شاید بتواند مشکلات موجود در ارائه خدمات در مراکز بهداشتی و درمانی را بی واسطه به گوش مسئولان وزارت بهداشت برساند. در واقع این شورا به طور مستقیم گزارش های هفتگی را به اول شخص ساختمان ایوانک تسلیم می کند تا اگر موردی بررسی نشده یا نتیجه صحیح کسب نشده باشد، دوباره بررسی و پیگیری شود. هر چند تشکیل این شوراها در ابتدای مسیر، امیدواری های زیادی برای بهبود عملکرد ایجاد می کند، اما باید منتظر ماند و ادامه مسیر و شیوه پاسخگویی را رصد کرد.
گزارش از امیر پروسنان
اجتمام *9482 * 3063
کد N2092206

وبگردی