آفتاب

میزبانی لبنانی‌ها به مزاج ایرانی‌ها خوش نیامد

میزبانی لبنانی‌ها به مزاج ایرانی‌ها خوش نیامد

لبنانی‌ها در ششمین روز از سی و هفتمین دوره جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر با اجرای نمایش «دو سر و یک دست» میزبان تماشاگران این جشنواره شدند.

به گزارش ایسنا، نمایش «دو سر و یک دست» کاری گروهی از کمپانی تئاتر «زوکاک» لبنان است که شنبه ۲۷ بهمن ماه به مدت زمان ۵۰ دقیقه در دو نوبت در تالار «سمندریان» تماشاخانه ایرانشهر اجرا شد.

این نمایش روایتگر خشونتی است که از زمان هملت تاکنون ادامه داشته است و در نمایشنامه‌های شکسپیر نیز می‌توان شاهد آن بود.


اینطور به نظر می‌رسد که «مایا زبیب» کارگردان «دو سر و یک دست» در این نمایش که از قتل، جنایت و تجاوز تصویرسازی می‌کند از حال و هوای این روزهای لبنان نیز تاثیر گرفته است.

برای اجرای این نمایش دو بازیگر دیگر با نام‌های لامیا آبی‌آزار و جونید ساریالدین در کنار مایا زبیب، نویسنده پیام روز جهانی تئاتر در سال ۲۰۱۸ روی صحنه بودند.

در ابتدای این نمایش بازیگر مرد ضمن تشکر از تماشاگران که برای تماشای «دو سر و یک دست» در سالن حاضر بودند، گفت: این نمایش در کشورهای مختلف اجرا شده و در فرانسه و لبنان بالای ۴۰ اجرا داشته است.

او ادامه داد: «دو سر و یک دست» در روستاها، شهرها، مدارس و پناهگاه‌ها اجرا شده است.

این بازیگر در پایان از جشنواره فجر برای دعوت این گروه تشکر کرد و از تماشاگران خواست گوشی‌های موبایل خود را خاموش کنند.

بعد از صحبت‌های او «مایا زبیب» خواست که داستانی را تعریف کند و با وجود ممانعت دو بازیگر دیگر داستان را که درباره آزار دادن او حین رانندگی توسط چند مرد دیگر بود، تعریف کرد. در واقع این داستان شروع نمایش «دو سر و یک دست» بود.

این نمایش با وجود اینکه قصد داشت سیاهی خشونت را که در زمان معاصر هم شاهد آن هستیم به تصویر بکشد، اما نتوانست ارتباط خوبی با تماشاگران برقرار کند.

بازیگران این نمایش عربی صحبت می‌کردند و ترجمه حرف‌های آن‌ها به صورت بالا نویس روی پرده‌ای برای تماشاگران نمایش داده می‌شد.

شاید یکی از دلایلی که این نمایش نتوانست با تماشاگران خود ارتباط برقرار کند، جای نامناسب پرده بالا نویس بود که جلوی آن داربست پروژکتورها قرار داشت و امکان دیدن ترجمه را برای بعضی از تماشاگران سخت می‌کرد.

از دیگر رویدادهای این نمایش که در قالب بخش تئاتر ملل جشنواره‌ی تئاتر فجر روی صحنه رفت، حضور میهمانان فرانسوی برای تماشای آن بود.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: پس از انقلاب در جهان عرب، قدرت میان ائتلاف‌های متعدد تغییر کرد، اگرچه هنوز هم شمایل پادشاهی منطقه را می‌لرزاند و تکان می‌دهد. نگاه سیاسی ضداستبدادی شکسپیر او را به یک متفکر بزرگ سیاسی تبدیل کرده و مشخص است که مسائل سیاسی در هسته‌ی نمایشنامه‌های او قرار دارند. ما امروز می‌خواهیم سوال شکسپیر را بپرسیم تا به پاسخ و تحلیل طرح‌های اولیه‌ی غالب پدرشاهی در نمایش‌مان بپردازیم.

سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی‌مرند تا چهارم اسفند در جریان است.

انتهای پیام

کد N2091048

وبگردی