آفتاب

تذکرات بودجه ای نمایندگان در مجلس

تذکرات بودجه ای نمایندگان در مجلس

تهران-ایرنا-جمعی از نمایندگان مجلس در تذکراتی در مورد لایحه بودجه سال 98 کل کشور خواستار قرار دادن بودجه شرکت‌های دولتی در اختیار نمایندگان و همچنین اصلاحاتی در ساختار بودجه شدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس در جلسه علنی عصر امروز شنبه مجلس در تذکری گفت: جداول و ردیف های لایحه بودجه 98 امروز پخش شده و تنها بخشی از آن در اختیار نمایندگان قرار گرفته، باید هیات رئیسه زمان مناسبی را برای بررسی جداول به نمایندگان بدهد.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای نوبخت در نشست صبح اعلام کرد که دولت منابعی را که تشخیص داده وصول می‌کند، بودجه 407 هزار میلیارد تومانی دولت در کمیسیون تلفیق به 447 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، در این لایحه فروش نفت و میزان مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده است.
وی افزود: دولت در شرایط خاص فعلی اعلام کرده که می تواند به میزان مشخص هزینه‌ها را پرداخت کند، در کمیسیون تلفیق هزینه‌های جاری دولت افزایش یافته،320 هزار میلیارد تومان هزینه جاری دولت در کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 به 340 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
این نماینده مجلس گفت: دولت با توجه به محدودیت منابع هزینه‌های جاری را مدیریت کرده، در جداول اضافاتی که صورت گرفته باید دقت بیشتری صورت می‌گرفت.
علی مطهری نایب رییس دوم مجلس گفت: ردیف‌ها و جداول 24 بهمن ماه توزیع شده و تا سوم اسفند ماه فرصت دارید پیشنهادات خود را در زمینه جداول به هیئت رئیسه ارائه کنید.
وی اظهار داشت: 40 هزار میلیارد تومان به صورت مشروط در کمیسیون تلفیق به لایحه بودجه اضافه شده است، هزینه‌های اضافه شده را می‌توان در صحن علنی اصلاح کنیم.

**مطهری: کمیسیون تلفیق برای اولین بار وارد بودجه شرکت های دولتی شده است
علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز شنبه در اخطاری مستند به اصل 52 قانون اساسی گفت: طبق این اصل بودجه سالانه کشور به ترتیبی که در قانون مقرر می‌شود از سوی دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب به مجلس ارسال می‌شود، لایحه دولت 160 تا 170 بند بوده اما مجلس با بیش از 60 ماده الحاقی آن را تبدیل به یک طرح با بیش از 240 بند کرده است.
وی از کمیسیون تلفیق برای شفاف سازی برخی ردیف‌ها و جداول قدردانی کرد و گفت: واقعیت این است گزارش مبسوط کمیسیون تلفیق در مورد بودجه شرکت‌های دولتی در اختیار ما نیست.
نماینده محلات در مجلس اظهار داشت: قرار بود بر اساس قانون برنامه ششم به سمت بودجه عملیاتی برویم اما این مورد هم رعایت نشده است.
علی مطهری نایب رییس دوم مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: اینکه می‌گوئید لایحه بودجه تبدیل به طرح شده در حد معمول هر سال است و اگر ایرادی باشد شورای نگهبان ایراد خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: امسال کمیسیون تلفیق برای اولین بار به بودجه شرکت‌های دولتی خصوصا شرکت‌های اصلی ورود پیدا کرده و گزارش آن را تا پایان تصویب لایحه به مجلس خواهد داد.

**حاجی بابایی: بودجه ارائه شده شفاف نیست
حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان در مجلس در تذکری بر اساس اصل (52) و (53) قانون اساسی اظهار داشت: بودجه باید شفاف و عملیاتی باشد، آیا سقف درآمد و منابع آن که در بودجه آمده همان چیزی است که دولت ارائه کرده است؟
وی اظهار داشت: با دلیل ثابت می‌کنم سقف این بودجه 442 هزار میلیارد تومان نیست بلکه از 600 هزار میلیارد تومان نیز بیشتر است، افزایش درآمدهای مالیاتی در این بودجه قابل قبول نیست و مردم فردا در خیابان‌ها به ما اعتراض می‌کنند و چه کسی باید جوابگوی آن باشد. اگر کمیسیون تلفیق این موضوع را تأیید کرده و به تصویب رسانده باید جوابگو باشد.
وی تصریح کرد: در رابطه با بودجه شرکت‌های نفتی که 50 درصد افزایش داشته و به معنی افزایش 50 درصد هزینه‌های جاری است چه کسی پاسخگو است.
وی گفت: نمایندگان یک ماه است که منتظرند هیات رئیسه جلسه غیرعلنی برگزار کند و درست روزی که کلیات مورد بررسی قرار می‌گیرد در جلسه مجلس وزرا را دعوت می‌کنند که برای ما ذکر مصیبت کنند و بگویند که بودجه باید تصویب شود، لذا با همه این اشکالات این بودجه قابل طرح نیست.
وی اظهار داشت: بر اساس آیین‌نامه هیچ جا نیامده است که اگر ما بودجه را تأیید یا رد کنیم آمریکا خوشحال یا ناراحت می‌شود و ما نباید موضوع را با آمریکا ربط دهیم و باید بدانیم چیزی را که این مجلس مصوب می‌کند باید فردا روز در مساجد و مجامع عمومی پاسخگو باشیم.
سیام**9121**1535
کد N2090544

وبگردی