آفتاب
یک کارشناس:

خشونت های فوتبالی ثمره کم توجهی به روانشناسی ورزش است

خشونت های فوتبالی ثمره کم توجهی به روانشناسی ورزش است

تهران- ایرنا- روانشناس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه آمادگی جسمانی و تکنیکی کنشگران فوتبالی در یک مسابقه مهم و ضروری است، خشونت های جاری در فوتبال کشور را ناشی از کم توجهی به روانشناسی ورزشی عنوان کرد.

«مجدالدین مستعان» روز شنبه در زمینه واکاوی خشونت های کلامی و فیزیکی لیگ برتر فوتبال ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با وجود ضرورت های آمادگی روانی در کنار آمادگی تاکتیکی و جسمانی ورزشکاران، روانشناسی ورزش در فوتبال ایران کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: در چند هفته اخیر اعتراضات فراوانی در لیگ برتر و زمین فوتبال مطرح شده که برای ریشه یابی آن باید به ابعاد مهم آمادگی کنشگران در زمین فوتبال پرداخته شود.
این کارشناسی روانشناسی ورزشی ادامه داد: آمادگی تکنیکی، آمادگی جسمی و آمادگی روانی سه اصل مهمی در ورزش به ویژه رشته فوتبال هستند که برای موفقیت در میدان نیز لازم و ضروری است؛ بازیکنان و داور باید در زمین مسابقه دارای این سه اصل باشند.
مستعان با بیان اینکه در بحث داوری باید بعد روانی در اولویت قرار داشته باشد، اظهار داشت: اگر داور در 2 بعد جسمی و تاکتیکی آماده باشد،پ لازم است در بعد روانی نیز در بالاترین سطح قرار گیرد زیرا بازی فوتبال بازی هیجان ها است و فشار مسابقه، اعتراض بازیکنان و تماشاگران موجب خواهد شد تا اشتباه کوچکی در جریان بازی به اشتباهات متعدد تبدیل شود؛ برای پیشگیری از اشتباهات متعدد، داوران باید برای مسابقات بزرگ از لحاظ ذهنی آماده باشند.
این روانشناس ورزشی با بیان اینکه مثلث آمادگی تنها برای داوران نیست بلکه این مثلث باید در بازیکنان قویتر باشد، تاکید کرد: کنترل هیجان با حرف امکان پذیر نیست بلکه مهارتی آموختنی است که باید فوتبالیست های ایرانی آن را بیاموزند. اعتراضات بی مورد به داوری و به حاشیه کشاندن بازی توسط بازیکنان بزرگ نه تنها موجب می شود بار روانی برای داوران بیش از پیش شود بلکه آسیب های فراوانی در سطح جامعه به همراه خواهد داشت.
مستعان در تبین آسیب های خشونت در فوتبال یادآور شد: بازیکنان فوتبال در تیم های بزرگ الگوی جوانان و نوجوانان هستند که براساس نظریه یادگیری تمام رفتارهای خود را با آنان هماهنگ خواهند کرد و حتی این رفتارها به لباس پوشیدن جوانان نیز سرایت می کند. اعتراض بی مورد و تکرار در کنار پرخاشگری در زمین بازی تنها به 90 دقیقه فوتبال منتهی نمی شود بلکه با درونی شدن آن در نوجوانان، موجب گسترش خشونت در سطح جامعه خواهد شد.
روانشناس حوزه ورزش در زمینه راهکارهای کاهش خشونت کلامی و فیزیکی در فوتبال اظهار داشت: حدود 20 سال است که رشته روانشناسی ورزشی در ایران رواج پیدا کرده اما این رشته در فوتبال به خوبی مورد استفاده قرار نمی گیرد و این موضوع خلایی در ورزش ایران به شمار می رود؛ باید برای بازیکنان حرفه یک تیم روانشناس استفاده کرد تا بازیابی ذهنی در تیم انجام شود.
وی ادامه داد: اگر این این مهم تحقق پیدا نکند همان اتفاقی رخ داد که فوتبالیست های ایرانی نتوانستند پس از گل اول ژاپن به تیم ملی در جام ملت های 2019 روحیه از دست رفته خود را بازیابی کنند.
ورزشی ** 2052**9129
کد N2090540

وبگردی