آفتاب
معاون پلیس فتا ناجا اعلام کرد:

امنیت سایبری در گرو ارتباط مستمر استارتاپ ها و پلیس فتا

امنیت سایبری در گرو ارتباط مستمر استارتاپ ها و پلیس فتا

تهران- ایرنا-پس از زمزمه هایی درباره فیلتر شدن یک سایت فروش اجناس، معاون امور بین الملل و حقوق پلیس فتا ناجا با بیان این که در این سایت با حجم زیادی کسب و کار و یک حرکت خوب اقتصادی مواجه هستیم، اظهار کرد:امنیت سایبری به ارتباط مستمر و کامل میان پلیس فتا و استارتاپ ها نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، مدتی قبل زمزمه های فیلتر کردن سایت دیوار از سوی مقامات قضایی مطرح شد. دلیل این مسدودسازی نیز شکایت هایی مبنی بر کلاهبرداری بود.
در حالی که رئیس پلیس و مسئولان انتظامی کشور دغدغه جلوگیری از هر گونه تخلف را دارند، دیوار توانسته است به عنوان واسطه برای چندصد هزار نفر کسب و کار ایجاد کند.
حلقه مفقوده در این میان، احراز هویت افرادی است که در سایت های مختلف اجناس نو یا دست دوم را خرید و فروش می کنند. سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران اعلام کرده است که این حلقه گمشده نیز تکمیل خواهد شد.
امیر ناظمی رییس این سازمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته است: از دو ماه قبل این پیش بینی را انجام داده ایم و شروع به آماده سازی این سیستم برای ارائه به شرکت های استارتاپی و شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کرده ایم. ظرفیت این سرویس در حال حاضر کامل نشده و خیلی بالا نیست.
«احتمالا با توجه به این که دیوار به سازمان فناوری اطلاعات اتصال فیزیکی پیدا کرده است، امیدواریم بتوانیم این سرویس را به سایت دیوار بدهیم تا مشکل آن حل شود. با توجه به این که ما از قبل خودمان را آماده کرده بودیم، تمام تلاش مان را می کنیم تا آن را به زودی به کسب و کارها ارائه دهیم».
درهمین راستا روز گذشته (جمعه) در اختتامیه یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران، سرهنگ حسین رمضانی، معاون امور بین الملل و حقوق پلیس فتا ناجا به نکاتی در خصوص لزوم ارتقای امنیت کسب و کارهای اینترنتی اشاره کرد و گفت: در سایت دیوار با حجم زیادی از آگهی و کسب و کار مواجه هستیم، مگر می شود جلوی چنین حرکت خوب اقتصادی را گرفت. در کنار این باید به امنیت مردم نیز توجه کرد، امنیت مردم زمان حضور در این وبسایت ها و استفاده از امکانات آن، مسئله اصلی ماست.
او افزود: معضل اصلی که در فضای مجازی با آن رو به رو هستیم، مسئله احراز هویت است. عدم احراز هویت فضای ارتکاب جرم را افزایش می دهد. در حال حاضر در کشورهایی مانند کره جنوبی هیچ کس نمی تواند هویت خود را در اینترنت پنهان کند. درباره احراز هویت در کشورمان، باید بگویم در حال حاضر امکان آن در زیرساخت ارتباطی و فناوری ما فراهم نشده است. ما چندین جلسه با مدیران دیوار داشتیم و راهکارهایی برای مقابله با سودجویان طراحی کردیم اما مجرمان هربار شیوه جدیدی پیدا می‌کنند تا موارد قانونی را دور بزنند.
وی در ادامه گفت: مسئولیت امنیت کسب‌ و کارهای اینترنتی برعهده پلیس فتاست. نظام هشدار ملی به زودی در پلیس فتا اجرایی خواهد شد. بسیاری از کسب ‌و کارهای اینترنتی، بهترین ظرفیت برای استفاده در حوزه پیشگیری از جرائم سایبری را دارند. ما از کسب‌ و کارهای مجازی می‌خواهیم بیشتر باهم حرف بزنیم و در زمینه امنیت همکاری کنیم تا مشکلات را باهم حل کنیم.
این عضو کار گروه جهانی جرایم سایبری در ادامه صحبت هایش افزود: واکنش سریع به جرایم سایبری جزو اصول اصلی در ارتباط با این نوع جرایم است. یکی از اهدافی که در حال حاضر دنبال می کنیم ایجاد یک واژه جدید تحت عنوان «صلاحیت سایبری» است. این هدف را در سال 98اجرایی می کنیم.
سرهنگ رمضانی تصریح کرد: برای دریافت یک استعلام ساده از شبکه بانکی، باید حدود 15روز صبر کرد. در این حوزه باید واکنش سریع تری نشان داد. مطمئن باشید بزرگ ترین حامی کسب و کارهای نوپا در حوزه امنیت سایبر پلیس فتا خواهد بود. همان گونه که ارتباط شبانه روزی با پلیس های اتحادیه های اروپا داریم باید بین ما و استارتاپ ها و فعالان این عرصه ارتباط مستمر و کاملی وجود داشته باشد.
او در پایان گفت: به زودی در پلیس فتا با همه شما یک همایش در سطح ملی برگزار کرده و بسیاری از کسب و کارها می توانند در حوزه پیشگیری جرایم سایبری کمک کار پلیس فتا باشند.
علمی*م.ش*2017
کد N2090087

وبگردی