آفتاب
در نشست خبری عنوان شد:

عرضه ۱۰ هزار اثر در نمایشگاه کتاب ملی دفاع مقدس

عرضه ۱۰ هزار اثر در نمایشگاه کتاب ملی دفاع مقدس

نهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت با عرضه ۱۰ هزار عنوان کتاب و در مساحتی بالغ بر هفت هزار متر مربع برگزار می‌شود.

 به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت صبح روز پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه با حضور قادر آشنا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و سردار حق‌طلب رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه برگزار شد.

در بخش نخست این نشست خبری سردار حق‌طلب در سخنانی با اشاره به هشت دوره برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد: در این سالها شهر تهران در سه نوبت میزبان این نمایشگاه بوده و  پس از آن نیز در پنج نوبت در استان‌های اصفهان، فارس، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی این رویداد برپا شد و امسال نیز به واسطه برگزاری کنگره ملی شهدای استان کرمان در این شهر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور ناشران در سه بخش انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در این نمایشگاه و نیز حضور ناشرانی با آثار موضوعی قرآن و عترت در همجواری آن بیان داشت: امسال از نمایندگانی از کشورهای محور مقاومت از جمله عراق، سوریه، لبنان، یمن و بحرین نیز برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل آمده است تا آثاری به زبان‌های عربی و انگلیسی عرضه کنند  و در مورد کشور خود نیز توضیحاتی به علاقه‌مندان ارائه کنند.

حق‌طلب با بیان اینکه این نمایشگاه از ۲۷ بهمن تا سوم اسفند ماه برگزار خواهد شد بیان داشت: نمایشگاه نهم در مساحتی بالغ بر هفت هزار متر مربع ودر سه طبقه در محل حسینیه شهدای ثارالله کرمان برپا خواهد بود و امیدواریم بستری برای هم‌افزایی میان ناشران دفاع مقدس و نیز ناشران عرصه قرآن و عترات باشد. در کنار این مساله ما نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای مخاطب کودک و نوجوان در این نمایشگاه تدارک دیده‌ایم. در مجموع امیدوارمی با توجه به وضعیت جاری اقتصادی کشور بتوانیم این رویداد را در خدمت کمک به مساله ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور قرار دهیم.

در ادامه قادر آشنا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز در سخنانی عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس ماموریت و اهداف خود در حوزه کتاب و کتابخوانی که یکی از محوری‌ترین فعالیت‌های آن به شمار می‌رود و با توجه و باور به اینکه کتاب منبع معرفت و آگاهی است اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان‌ها می‌کند و این اتفاق در حوزه دفاع مقدس نیز مورد اهتمام ویژه مسئولان این وزارتخانه است.

وی همچنین حوزه مقاومت و دفاع مقدس را از محوری‌ترین مباحث گفتمانی جاری در کشور معرفی کرد و افزود: امکان ندارد از اندیشه انقلاب اسلامی و امام خمین(ره) تاثیر پذیرفته باشیم اما از دفاع مقدس یاد نکنیم. ما حمایت از ترویج چنین گفتمانی را وظیفه خود می‌دانیم. موضوع مقاومت گفتمان جدید دنیای پیش روی ماست و باید از گفتمان آن دفاع کرد و ما نیز مفتخر به این کار هستیم.

در ادامه حسین صفری عضو شورای سیاستگذاری این نمایشگاه نیز از تخصیص یارانه ۲۰۰ میلیون تومانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برپایی این نمایشگاه خبر داد که در قالب کارت‌های خرید کتاب به افراد عادی تا سقف ۵۰ هزار تومان و برای خانواده ایثارگران و بسیجیان تا سقف ۱۰۰ هزار تومان اهدا می‌شود.

در بخش دیگر این نشست خبری اهالی رسانه به طرح سوالاتی درباره این رویداد پرسیدند. در همین زمینه و در پاسخ به سوالی درباره علت برگزاری مجدد این رویداد در حالی که برگزاری نمایشگاه هشتم کتاب دفاع مقدس در مشهد با انتقادات بسیاری همراه بوده است، سردار حق طلب بیان داشت: ما قطعا به ضعف‌هایی در برگزاری اذعان داریم. مساله عدم استقبال از این رویداد در سال‌های قبل مشکلی نیست که متوجه ما باشد. ما در نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز شاهدیم که بیشترین اقبال به کتاب‌های کمک آموزشی است. ما باید جامعه را با فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی آشنا کنیم. سرانه مطالعه در کشور ما پایین است و برای بالابردنش نیز هزینه نمی‌شود. ما هم مدعی نیستم با هشت دوره برگزاری نمایشگاه به همه اهدافی که مدنظرمان بوده رسیده‌ایم  اما عمده انتقادهایی که به ما می‌شود درباره خلوتی نمایشگاه و نبود فروش کتاب در آن است وگرنه از سایر خدمات ارائه شده در نمایشگاه رضایت کافی وجود دارد.

وی در همین زمینه گفت: امسال غرفه‌ها تقریبا رایگان به ناشران اهدا شده و هزینه اقامت و تردد و پذیرایی از ناشران نیز با ماست. موضوع مراجعه مردم و خرید کتاب توسط آنها اما در اختیار ما نیست و خود ناشران باید برای جلب مخاطبانشان برنامه داشته باشند

در همین زمینه حسین صفری نیز گفت: موضوع جذب مخاطب یکی از استراتژی‌های اصلی ما برای برگزاری این دوره نمایشگاه بود و به همین خاطر ادغام این نمایشگاه با نمایشگاه قرآن و عترت در استان در دستور کار ما قرار گرفت

سردار ناظری معاون نشر سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه نیز در این نشست در این زمینه گفت: شرایط خاص مخاطب کتاب در کشور را باید همه در نظر بگیریم. ما با کاهش استقبال از کتاب در همه بخش‌ها روبروییم. با اطلاع از این مساله ما در سال جاری کارگروه جذب و مشارکت برای حضور در این نمایشگاه را شکل دادیم و از دانشگاه‌ها، مدارس و سایرنهادها برای حضور در این رویداد دعوت کردیم و از آنها خواستیم که برای برگزاری این رویداد از ما حمایت کنند. هدف‌گذاری ما این بوده که کتاب‌های ناشران از کرمان دیگر به مبدا خود بازنگردند.

ناظری ادامه داد: نمایشگاه امسال در ۱۹۰ غرفه برپا می‌شود که ۱۴۰ ناشر در آنها حضور خواهند داشت. توسط این ناشران همچنین ۱۰ هزار عنوان کتاب عرضه خواهد شد که شامل ۶ هزار عنوان با موضوع دفاع مقدس و ۱۵۰۰ عنوان کتاب با موضوع انقلاب اسلامی و ۱۰۰۰ عنوان کتاب با موضوع قرآن کریم خواهد بود و در کنار آنها عرضه محصولات فرهنگی را نیز تدارک دیده‌ایم.

کد N2089848

وبگردی