آفتاب

نشست ورشو تحت تأثیر نشست سوچی

نشست ورشو تحت تأثیر نشست سوچی

یک کارشناس مسائل بین الملل به بررسی و آثار دو اجلاس همزمان یعنی سوچی و ورشو پرداخته است.

اجلاس سه جانبه امروز سوچی که همزمان با نشست ضد ایرانی ورشو برگزار می شود از چند منظر حائز اهمیت است. به طور کلی سه پرونده ی پر کردن خلأ بعد از عقب نشینی آمریکا از سوریه، سرنوشت "مثلث شمال" سوریه و کمیته قانون اساسی محور مذاکرات روز پنج شنبه رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی است.در این باره با محسن پاک آیین سفیر اسبق کشورمان در آذربایجان گفتگو کرده ایم که در ادامه آن را می خوانید :

جناب پاک آیین بفرمایید اهمیت این اجلاس سوچی در چیست؟
اصولا حضور در اجلاس های منطقه ای و بین المللی برای ما اهمیت دارد و می تواند برای ما فرصت باشد. اما در رابطه با اجلاس سوچی این اهمیت دو چندان می شود چرا که سه کشور بازیگر در خاورمیانه در آن شرکت می کنند و بدون دخالت عنصر خارجی و بیرونی برای تصمیم گیری و بررسی شرایط منطقه به گفتگو می نشینند.، این بار هم ایران و ترکیه و روسیه جمع شده اند تا آینده سوریه پس از نابودی تروریسم را بررسی کرده و  ببینند شرایط بعد از خروج آمریکا از منطقه چگونه خواهد شد. هر چند تا الان هیچ نشانه ای از خروج نیرو های امریکایی به چشم نمی خورد اما بازیگران منطقه باید هوشیار باشند.

تقارن این نشست با اجلاس ورشو چه پیامی را بروز می دهد آیا اجلاس سوچی می تواند تحت الشعاع نشست ورشو قرار گیرد. رسانه ها چه باید بکنند؟
به عقیده  من اجلاس ورشو یک حرکت انفعالی و نمایش در مقابل اجلاس سوچی است. یعنی این اجلاس ورشو است که تحت الشعاع نشست سوچی قرار می گیرند چون بازیگران اصلی در سوچی جمع می شوند و کسانی که در ورشو هستند عملا از صحنه سوریه کنار گذاشته شده اند و تاثیرگذار نیستند. پومپئو با سیاست هایی که داشت  نشست ورشو را  با آن حجم عظیم از تبلیغات رسانه ای تنظیم کرد تا عرض اندامی داشته باشد و به جهان این پیام را بدهد که بازیگران اصلی خاورمیانه ما هستیم . در حالی که اینگونه نیست و کشورهای تاثیرگذار در مبارزه با تروریسم و استقرار صلح و ثبات در سوریه، همان هائی هستند که در سوچی گردآمده اند یعنی ایران، روسیه و ترکیه.
در مورد سوال دوم این خیلی مهم است که رسانه های ما این قدرت را داشته باشند که با رسانه های غربی رقابت کنند و واقعیت های صحنه در ورشو و سوچی را به جهانیان نشان دهند. در این قضیه باید کار بسیار زیاد و هوشمندانه ای انجام داد.

اختلافات میان ترکیه و ایران بر سر تروریست های باقی مانده در سوریه و آینده ی کرد های سوریه به چه سرانجامی خواهد رسید؟
اوضاع یک مقداری پیچیده شده اما کار ترکیه اینجا پیچیده تر است. اقای اردوغان می خواهد با کردها مبارزه و آن ها را سرکوب کند از طرفی اقای ترامپ چندی پیش او را تهدید کرد که اگر اردوغان اسیبی به کردها بزند امریکا ترکیه را با فشار های اقتصادی نابود می کند. باید صبر کرد و دید چه پیش می آید. به نظر من اجلاس سوچی باید ترکیه را به خویشتن داری دعوت کرده و اولویت مذاکرات را به برقراری صلح و ثبات در سوریه قرار دهد. ایران وارد بازی کردستیزی و مبارزه با کردها نخواهد شد. باید به آینده سوریه و بخصوص دوران بازسازی بپردازیم.

اینکه ایران نتوانسته از ظرفیت های اقتصادی در سوریه استفاده کند تقصیر بخش خصوصی است یا بخش دولتی و برای استفاده از این ظرفیت ها چه باید کرد؟
ما نباید در این قضیه به دنبال مقصر بگردیم. مهم این است که بدانیم سوریه دچار جنگ داخلی شد و ما هم به کمک آنها رفتیم و حالا وقت باز سازی سوریه است و این از همه مهم تر است. باید دید که هزینه های بازسازی سوریه چگونه بر دوش بازیگران منطقه تقسیم خواهد .دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند و بخش خصوصی نیز باید با تمام توان و کیفیت در این عرصه وارد شود./ ماهان نوروزپور ـ خبرآنلاین
کد N2088584

وبگردی