آفتاب

شینهوا: کنفرانس ورشو نمایش پوچ آمریکا است

شینهوا: کنفرانس ورشو نمایش پوچ آمریکا است

پکن- ایرنا- خبرگزاری رسمی چین در مطلبی تحلیلی از نقشه های مختلف آمریکا از جمله برگزاری کنفرانس ورشو درباره ایران به عنوان «نمایش هیچ و پوچ» یاد کرد و نوشت: واشنگتن همچنان بر درهای بسته می کوبد و چیزی نصیبش نمی شود.

به گزارش ایرنا شینهوا روز چهارشنبه در مطلبی افزود: نمایش آمریکا با میزبانی لهستان با هدف جلب حمایت بین المللی برای منزوی سازی ایران هرگز نتیجه دلخواه برای آمریکا نخواهد داشت و غیبت کشورهای مختلف از این اجلاس از ابتدای شروع آن، نشان داد که دنیا دیگر فریب واشنگتن را نمی خورد و مجذوب ادعاهای واهی نمی شود.
شینهوا با اشاره به تلاش های مذبوحانه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در ماه گذشته میلادی در منطقه خاورمیانه برای متهم ساختن ایران به بی ثباتی و با هدف برگزاری یک اجلاس درباره تهران، نوشت: اینها اقداماتی است که مقام های ایران بارها بر ناکام ماندن آنها تاکید کرده اند و بسیاری از ناظران نیز آن را نمایشی برای هیچ می دانند.
خبرگزاری رسمی چین می نویسد: امروز بسیاری از ناظران بر این باورند که حتی متحدان آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی هیچ تمایلی برای شرکت در این اجلاس نشان نداده اند و ناامیدی سراپای آمریکا را فرا گرفته است و این برخورد با مسایل در سیاست خارجی آمریکا برای آن کشور عایدی ندارد.
شینهوا از قول 'رابرت زودلا' از دانشگاه لودز لهستان آورده است: ایران یک کشور بسیار مهم است برای همین لهستان تلاش زیادی کرد تا بتدریج ماهیت اجلاس را تغییر دهد و ثابت کند ضد ایران نیست.
او می افزاید: آنچه بیشتر اهمیت دارد اینکه فعلا کنفرانس ورشو یک رویداد سیاسی و منطقه ای محسوب می شود اما طبیعتا در بلندمدت هیچ سودی برای لهستان نخواهد داشت.
وی تاکید کرد که شاید لهستان می خواهد جایگاه خود را با همکاری با آمریکا در مسایل خاورمیانه در عرصه بین المللی ارتقا دهد و برای همین تن به برگزاری این کنفرانس داده است.
'پایر بوراس' از کارشناسان مرکز ایسفار لهستان به شینهوا می گوید آنچه نگران کننده می نماید اینکه دولت لهستان تمام تخم مرغ هایش را در سبد 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا گذاشته است.
وی تاکید کرد که لهستان با نزدیک شدن بی رویه و بدون حساب و کتاب به آمریکا در واقع روابط خود را با اتحادیه اروپا و ناتو نیز به خطر انداخته است.
شینهوا سپس از قول 'رولا کالاف' از روزنامه فاینانشیال تایمز آورده است: هیچ کشور اروپای غربی حاضر به میزبانی یک کنفرانس ضد ایرانی نشده است و لهستان فقط برای خوشحالی آمریکا میزبانی نشست را برعهده گرفته است.
او می گوید که بر خلاف تلاش های غیرسازنده لهستان و به رغم هر اقدامی برای شکاف انداختن در اروپا ، کشورهای این اتحادیه کماکان از توافقنامه هسته ای سال 2015 با ایران حمایت می کنند.
خبرگزاری چین تصریح کرد که نشانه های شکست آمریکا در کنفرانس ورشو مشهود است زمانی که از 70 کشور دعوت کردند ولی بسیاری رد کردند و مابقی هم در رده های پایین در آن شرکت کردند روسیه دعوت را رد کرد فدریکا موگرینی مقام ارشد سیاست خارجی اروپا و همچنین وزیران خارجه آلمان و فرانسه هم در ورشو حضور نیافتند.
'جرمی هانت' وزیر خارجه انگلستان هم آمدنش را مشروط به این کرد که اگر یک نشست در حاشیه این کنفرانس درباره یمن برگزار شود‌، در آن شرکت خواهد کرد.
شینهوا می نویسد که ناظران برگزاری کنفرانس ورشو را «وقت تلف کن» توصیف می کنند و حتی ممکن است باعث شود تا ایران بار دیگر در پایبندی خود به برجام نیز بازنگری کند که این نشاندهنده اقدام اشتباه آمریکا و لهستان در برگزاری این اجلاس است.
خبرگزاری رسمی چین در پایان این تحلیل آورده است که برگزاری کنفرانس ورشو نمایش هیچ است و این سوال همچنان اذهان را به خود می خواند که چرا اصلا باید برگزار شود.
آساق**231**1904**
کد N2087681

وبگردی