آفتاب

فجر چهلم در آیینه مجازی

فجر چهلم در آیینه مجازی

تهران- ایرنا- فجر چهلم انقلاب اسلامی ایران امسال پرشورتر از هر سال برگزار شد تا با نمایش انسجام و وحدت در برهه ای حساس، پاسخی باشد گویا و رسا به دشمنانی که مردم و میهن را هدف قرار داده اند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، امروز دوشنبه 22 بهمن ماه 1397 مصادف بود با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی. امروز هم شهرهای کشور مانند سی و نه سال گذشته شاهد شور و غریو مردم در حمایت از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران بود.
فضای مجازی هم در چند روز گذشته مانند فضای عمومی جامعه در تدارک بزرگداشت این مناسبت ملی بود. کاربران توییتر ذیل هشتگ هایی چون «#چهل_سالگی»، «#22_بهمن»، «#می_آیم_ چون»، «#بعثت_انقلاب»، «22#بهمن»، «#راهپیمایی_22_بهمن»،«#بهمن_تماشایی»، «شکوه_چهلم» و ... از ابعاد و زوایای مختلف به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند.
این گزارش به بررسی محتوای تولید شده طی روزهای گذشته در توییتر در این ارتباط پرداخته است.

**راهپیمایی پرشورتر از هر سال
بسیاری از کاربران حضور پرتعداد و بانشاط مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال را «غرورآفرین» توصیف کردند. بسیاری تاکید کردند این حضور به رغم تلاش دشمنان برای کم رمق کردن چهلمین سالگرد، «معنادار» است و پیام هایی واضح و گویا برای دشمنان به همراه دارد.
همچنین شرکت گسترده مردم در راهپیمایی امروز به رغم بارانی و سرد بودن هوا از دید کاربران بسیار ارزشمند و مهم است.
حضور جوانان هم از نگاه تیزبین کاربران پنهان نماند. کاربری نوشت: «اینکه سال به سال حضور قشر نوجوان و جوان توی راهپیمایی 22بهمن پررنگ تر میشه، اگه نشونه انتقال آرمانها به نسل جدید و شکست برنامه ریزیهای استکبار نیست پس نشونه چیه؟!»

**انگیزه های مختلف برای شرکت در راهپیمایی
کاربران ذیل هشتگ می آیم چون، دلایل خود را برای شرکت در راهپیمایی 22 بهمن بیان کردند.
«سیدمحمد بطحائی» وزیر آموزش و پرورش در توییتی «مقابله با دشمن» را انگیزه خود از شرکت در راهپیمایی بیان کرد و نوشت: «می آیم چون دشمن تمام قد در برابرمان ایستاده است.»
گروهی هم بی اثر کردن تلاش دشمنان جهت کمرنگ ساختن حضور مردم در راهپیمایی امسال را دلیلی برای حضور پرشورتر عنوان کردند. «مهدی چمران» رئیس پیشین شورای شهر تهران نوشت: «دشمن ره به جایی نخواهد برد همانگونه که در این چهل سال، با انواع و اقسام توطئه ها بجائی نرسیدند و مردم ما بازهم برای چهلمین بار بیداری و آمادگی خود را در 22بهمن نشان خواهد داد.»
برخی تلاش برای ایجاد «وحدت و همبستگی» را از دلایل شرکت در راهپیمایی دانستند. در توییتی می خوانیم: «رهبر معظم انقلاب فرمودند 22 بهمن باید نماد وحدت و همبستگی باشد، پس در راهپیمایی 22 بهمن حضور می یابیم تا قطره ای از این دریای وحدت باشیم .»
مخالفت با دخالت بیگانگان در امور کشورمان از دیگر دلایلی بود که کاربران مطرح کردند. در توییتی آمده است: «می آیم چون از دخالت بیگانگان در امور کشورم تنفر دارم، منکر مشکلات نیستم اما مشکلات با استقلال را به رفاه با مستعمرگی ترجیح میدهم.»
حفاظت از انقلابی که با صرف هزینه های بسیار به دست آمده از دیگر دلایلی بود که مطرح شد. در توییتی می خوانیم:«می آیم چون باید نسلی را پرورش دهم که بداند چه خونها برای آزادی این خاک ریخته شد.»
«عشق به وطن»، «عشق به رهبری»، «ادای دین به شهدا» و «حفظ عزت و شرف ملی» از دلایلی بود که برای حضور در مراسم چهل سالگی انقلاب عنوان شد.

**حضور چهره های شاخص در راهپیمایی امروز
بخشی از محتوای تولید شده در توییتر در ارتباط با راهپیمایی 22 بهمن به انتشار تصویر چهره های شاخص حاضر در راهپیمایی امروز اختصاص داشت.
تصاویر مختلفی از حضور فرزندان رهبر انقلاب در میان راهپیمایان منتشر شد. کاربران مواجهه فرزندان رهبری با راهپیمایان را مردمی و بزرگوارانه توصیف کردند.
تعدادی، تصاویری از حضور حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری»، حجت الاسلام «سیدابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی، آیت الله «ناصر مکارم شیرازی»، آیت الله «محمدعلی موحدی کرمانی» امام جمعه موقت تهران، آیت الله «صادق آملی لاریجانی» رییس قوه قضاییه، آیت الله «احمد جنتی» دیبر شورای نگهبان، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری، «پرویز فتاح» رییس کمیته امداد و ... را منتشر کردند.

**حرکت های نمادین در راهپیمایی امروز
در سال های اخیر راهپیمایی 22 بهمن متناسب با شرایط و سلایق و ذایقه جامعه شاهد تغییرات محسوسی بوده است. یکی از این تغییرات، گسترش نمادها و حرکت و کنش های نمادین در خصوص مراسم راهپیمایی است. ورود صورتک ها و عروسک های شخصیت های مختلف را می توان در این چارچوب قرار داد.
انتشار تصاویری از ماکت ها و چهره های گریم شده در راهپیمایی امروز هم بخشی از محتوای توییتر در مورد 22 بهمن بود. کاربران با انتشار تصاویری از صورتک ها و عروسک های حجمی ترامپ و نتانیاهو، شخصیت هایی با گریم کوروش، اسرای داعشی و ... مراسم امروز را در فضای توییتر بازتاب دادند.
کاربری نوشت: «مردم تهران از چهارراه ولی عصر با در دست داشتن تابوتی با عنوان 'تابوت استبداد' که تصویر پرچم انگلیس، دونالد ترامپ و دلار آمریکا در آن نقش بسته بود، سیاست‌های استکباری غرب و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را محکوم کردند.»

**راهپیمایی 22 بهمن قابل مصادره نیست
در حالی که مراسم 22 بهمن همواره در حمایت از کلیت نظام و تمامیت کشور برگزار می شود و افراد با رویکردها و نگاه های مختلف سیاسی هر ساله زیر پرچمی واحد، پیروزی انقلاب اسلامی را پاس می دارند، ولی تعدادی از کاربران تلاش کردند حضور مردم در راهپیمایی را به نفع جناح خود مصادره کنند.
تعدادی ضمن حمایت از کلیت نظام، توییت هایشان رنگ و بوی جناحی داشت. در توییتی می خوانیم: «می آیم چون مشکلات کشور و دلخوری های اقتصادی را به پای انقلاب نمی گذارم، بلکه به پای انتخاب های غلط می گذارم.»
در همین چارچوب، دیگری آورد: « قابل توجه مسئولین محترم لطفا جوگیر نشوید برای حمایت شما نیامدیم!! ما به عشق انقلاب و دفاع از استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی آمدیم.»
در برابر عده ای تلاش کردند ویژگی و شاخصه وحدت بخش و وحدت آفرین مراسم 22 بهمن را یادآور شوند.
«محمدجواد حق شناس» عضو شورای شهر تهران در توییتی نوشت: «این روز یادآور رشادتها و شهادت هزاران نفر از بهترین فرزندان این آب و خاک است که برای رهایی از استبداد و حامیان قدرتمندخارجیش به خاک و خون کشیده شدند و قابل مصادره شدن توسط هیچکس نیست.»
«سید نقوی حسینی» نماینده مجلس در توییتی نوشت: «حضور باشکوه مردمی در22بهمن امسال می تواند مانع اجرای سیاستهای ضدایرانی غربی ها شود زیرا آنها خواهند فهمید که انقلاب اسلامی ایران دارای پشتوانه مردمی است.»
پژوهشم**9275**9279
کد N2085948

وبگردی